ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.05.2007, 8:29
تغييرات جوی موجب بحران مهاجرت می شود


روزنامه جام جم
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۶
گروه خيريه «کريستين ايد» در بريتانيا روز دوشنبه ۱۴ مه در گزارشی هشدار داده که عواقب تغييرات جوی ممکن است تا سال ۲۰۵۰ ميلادی يک ميليارد نفر را در جهان آواره کند.
به گزارش شبکه BBC، گروه خيريه «کريستين ايد»، نماينده کليساهای بريتانيا برای کمک به کشورهای فقير جهان ، در گزارشی هشدار داد که گرم شدن بی رويه زمين در سال های آينده بحران مهاجرت بين المللی را وخيم تر خواهد کرد.
در اين گزارش، که به مناسبت آغاز يک هفته اطلاع رسانی اين گروه در مورد عواقب تحولات جوی منتشر شده است، هشدار داده شده که موج مهاجرت ها ممکن است در مناطقی که منابع کمتری دارند موجب جنگ و خونريزی شود.

در حال حاضر ۱۵۵ ميليون نفر به خاطر جنگ، بلايای طبيعی و طرح های توسعه آواره هستند، اما کريستين ايد در گزارش خود آورده که با توجه به کمبود آب آشاميدنی، بالا آمدن سطح درياها، تخريب مراتع، جنگ و قحطی در مناطق مختلف جهان اين آمار ممکن است در آينده ای نزديک به ۸۵۰ ميليون نفر افزايش يابد.
گزارش کريستين ايد بر اساس آخرين آمار و ارقام سازمان ملل متحد درباره جمعيت و تغييرات آب و هوا تهيه شده است. بر اساس گزارش اخير «هيات بين دولتی سازمان ملل متحد» (IPCC)، تا سال ۲۰۸۰ يک تا سه ميليارد نفر با کمبود آب، دويست تا ششصد ميليون نفر با گرسنگی و دو تا هفت ميليون نفر در سال با سيلاب های ساحلی مواجه خواهند شد.

کريستين ايد ضمن ابراز نگرانی از ناديده گرفته شدن خطر مهاجرت در کشورهای فقير می گويد، آميخته ای از جنگ ، طرح های توسعه و تخريب محيط زيست، زندگی صدها ميليون نفر، به ويژه ساکنان صحرای شمال آفريقا، جنوب آسيا و خاورميانه را با دشواری های بسياری مواجه خواهد کرد.
اين گروه در گزارش خود آورده ، تعداد زيادی از مردم وادار به ترک خانه هايشان می شوند تا دولت ها سد و جاده بسازند و ديگر طرح های عمرانی را اجرا کنند.

در گزارش اين گروه خيريه بريتانيايی آمده است، اين کابوس که جهان مملو از نمونه هايی مشابه بحران دارفور سودان شود رفته رفته به واقعيت نزديک تر می شود و تاثير نامطلوب تغييرات جوی بزرگترين و ترسناک ترين خطر ناشناخته برای کره زمين و ساکنان آن تلقی می شود.
جان ديوسون، که نقش کليدی در تدوين اين گزارش را بر عهده داشته، می گويد، ما زياد می شنويم که مردم می خواهند به اروپا و ديگر کشورهای غنی جهان مهاجرت کنند اما بحران واقعی در مناطق دور افتاده است، مناطقی که آگاهی در مورد آنها و توجه به آنها بسيار اندک است.
گروه خيريه کريستين ايد در ادامه گزارش خود همچنين به اين نکته می پردازد که بيشتر افرادی که به دليل تاثيرات نامطلوب تغييرات آب و هوايی وادار به مهاجرت خواهند شد در داخل کشورشان آواره خواهند بود و تحت پوشش قوانين بين المللی نخواهند گرفت و هيچ فردی هم از خطرات جانی برای آنها مطلع نخواهد شد.
کريستين ايد می گويد اگر جامعه بين المللی می خواهد مانع از تاثيرات بد اين بحران شود بايد واکنشی قوی تر و شجاعانه تر از خود نشان دهد.
اين گروه خيريه معتقد است که بهترين راه برای کاهش آسيب پذيری مردم ، به ويژه در کشورهای در حال توسعه، مبارزه با فقر جهانی است.