-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.11.2021, 13:39

رتبه نخست استان فارس در برداشت منابع آب زیر زمینی


مدیر کل محیط زیست فارس با بیان اینکه استان فارس در بخش برداشت منابع زیر زمینی آب رتبه اول را به خود اختصاص داده است گفت: متاسفانه مخازن آب در استان فارس سالانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب کسری دارد و این در حالیست که سالانه بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب بیش از مصرف از آب استان برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمید ظهرابی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه میزان برداشت زیاد آب بیانگر خالی شدن سفره های زیر زمینی استان است، افزود: متاسفانه تمام این موارد منتج به فرونشست و خالی شدن تمام سفره های آب زیر زمینی در استان پهناور فارس می شود.

فرونشست و خالی شدن سفره‌های زیر زمینی دشت شیراز

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه دشت شیراز هم در سال‌های گذشته از خالی شدن سفره های زیر زمینی آب در امان نمانده و سال هاست که شاهد افت سفره های زیر زمینی و فرونشست در مناطق این شهر هستیم ادامه داد: با بررسی دقیق تراز وضعیت آبی به راحتی فرونشست ها و افت سفره های آب زیر زمینی در مناطق شرق شیراز و اطراف دریاچه مهارلو قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه زیاد بودن میزان فرونشست در برخی مناطق استان فارس به راحتی قابل مشاهده است ادامه داد: اما در نقطه مقابل نقاط میزان فرونشست در برخی دیگر از مناطق استان به راحتی قابل مشاهده نیست گفت: اما متاسفانه فرونشست در سال های گذشته تاثیراتی مانند ترک خوردگی ساختمان ها و آسیب به تاسیسات ساختمان ها به جا گذاشته است.

ظهرابی با اشاره به اینکه چندین عامل نگران کننده سبب شده تا دشت شیراز در سال های گذشته با مشکلات متعددی مواجه شود و روز به روز خالی تر از روز گذشته شود، بیان کرد: تغذیه آب سفره های زیر زمینی از مناطق بالا دست در اثر دخالت های انسانی،  تغییر کاربری اراضی در منطقه غرب شیراز و مناطقی مانند برف فروشان، حسین الهاشمی، قلات و ....... سبب شده تا روز به روز آب سفره های زمینی این مناطق خالی شود.

تغییر کاربری ها و ساخت و سازها آب های زیر زمینی شیراز را از بین برد

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه حجم زیاد تغییر کاربری ها و ساخت و ساز در سال های گذشته باعث شده تا سطوحی که قابل جذب آب های زیر زمینی دارند از بین برود، افزود: از سوی دیگر معادن شن و ماسه در غرب شیراز و منطقه دو کوهک که در حال برداشت آب سفره های زیرزمینی هستند سبب شده تا در کل آبرفت های درشت دانه ای را مصرف می کنند که وظیفه اصلی آن ها دریافت و انتقال آب زیر زمینی است که در نهایت این برداشت ها میزان تغذیه بالا دست ها را کاهش می دهند.

ظهرابی با اشاره به اینکه بسیاری از ساختمان ها و معادن که در حال برداشت سفره های آب زیر زمینی هستند بدون دریافت مجوز محیط زیست آغاز به کار کردند، افزود: هرچند که روند دریافت مجوز محیط زیست برای آغاز فعالیت صنعتی از دهه 70 آغاز شد بنابراین بسیاری از واحدهای معدنی و ساختمان ها در آن زمان بدون مجوز فعالیت‌شان را آغاز کرده اند و کم توجهی به موضوع محیط زیست توسط کارخانه ها و راه اندازی آن ها تاثیرات زیادی بر  روی بسیاری از بخش ها گذاشته است.

ایجاد گرد و غبار در کریدور ورودی شیراز با فعالیت کارخانه‌ها و معادن

مدیر کل محیط زیست فارس در ادامه افزود: متاسفانه فعالیت کارخانه ها و معادن شن و ماسه در شیراز علاوه بر اینکه باعث خالی شدن سفره های زیر زمینی می شود سبب ایجاد گرد و غبار هوا در کریدور ورودی شهر شیراز شده است.

ظهرابی با اشاره به اینکه از دست دادن سطوح منابع تغذیه کننده و آبرفت‌های درشت دانه تبدیل زمین‌ها به خیابان، جاده شهر، باغشهر و .... در شیراز باعث شده تا روز به روز در بخش آب های زیر زمینی با مشکلات متعددی مواجه شویم، افزود: اجرای طرح زهکش هم در شیراز سبب شده تا آب های زیر زمینی در پایین دست حوزه و در نزدیکی تصفیه خانه شماره یک و شرق و واگذاری آن ها توسط آب منطقه ای فارس سبب شده مشکلات گسترده آبی در شیراز ایجاد شود.

شیراز در معرض جدی فرونشست قرار دارد

مدیر کل محیط زیست فارس در ادامه با بیان اینکه اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در 70 الی 80 درصد مناطق شیراز آبی که در قالب چاه های جذبی توسط فاضلاب به منابع آب زیر زمینی جذب می شد را از بین برد، افزود: تمام این موارد بیانگر این موضوع است که شیراز در معرض آسیب جدی فرونشست قرار گرفته است.

ظهرابی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مناطق پایین دست حوزه و در مناطقی مانند دریاچه مهارلو شاهد شکاف های عمیق در زمین های این منطقه هستیم گفت: خشک شدن دریاچه مهارلو به دلیل از دست دادن منابع تغذیه باعث شده تمام تالاب ها در سال های گذشته در این منطقه تمام چشمه های پایین دست این منطقه خشک شوند که در نهایت این منطقه در حال تبدیل به کانون عظیم گرد و غبار در اطراف و مرکز شهر شیراز شود که این مهم باعث ایجاد گرد و غبار در سال های آینده خواهد شد که بسیار آلوده و خطرناک خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست فارس  اظهار امیواری کرد که  مدیریت آب زیر زمینی و سطحی در شهر شیراز هر چه زودتر در دستور کار مسئولان استان و کشور قرار گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024