-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.07.2021, 10:52

روزانه بیش از ۳ هزار تن پلاستیک در کشور استفاده می‌شود


کارشناس آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت محیط‌زیست گفت: در ایران روزانه بیش از سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیک و عمدتاً برای حمل کالاهای خریداری شده استفاده می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، شکوفه بسیم افزود: متوسط زمان استفاده از کیسه پلاستیک حدود ۱۲ دقیقه پس از خرید است که حدود ۹۶ درصد آنها سر از سطل زباله در می آورند.

وی با تاکید بر اینکه سالانه حدود ۲۲۵ تریلیون پلاستیک در سراسر دنیا تولید می‎ شود که چهار تا پنج تریلیون از این مقدار، سهم کیسه‎ های پلاستیکی در یک سال در جهان است، گفت: امروزه کیسه های پلاستیکی بیشترین کالای مصرفی در دنیا هستند و حدودا معادل یک میلیون کیسه پلاستیکی در هر دقیقه در جهان مصرف می شود.

بسیم با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان برای تجزیه کامل کیسه پلاستیک در طبیعت، لازم است، اظهار داشت: کیسه های پلاستیکی به رغم کاربردهای فراوان و آسان، می توانند تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشند؛ این کیسه ها سبک هستند و به راحتی با یک نسیم در محیط زیست پراکنده می شوند، همچنین علاوه بر آسیب به منظر عمومی محیط زندگی و  محیط های طبیعی، در مدیریت شهری به ویژه در کلانشهرها اختلال ایجاد می کنند و می توانند باعث انسداد آبراه ها، آلودگی و تغییر اکوسیستم های آبی مثل آلودگی رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها شوند.

این کارشناس آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه  بیش از ۱۵۰ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها راه پیدا کردند، گفت: هر ساله ۱۰ میلیون تن نیز به این مقدار اضافه می شود؛ کیسه های پلاستیکی به مرور زمان تکه تکه شده و گاهی توسط موجودات خشکی زی و آبزی بلعیده می شود، بدین ترتیب ریزپلاستیک ها به چرخه غذایی انسان ها و حیوانات راه می یابند.

وی افزود: آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، با نگاهی به راهکارهای مورد استفاده در جهان برای کاهش مصرف پلاستیک به ویژه کیسه پلاستیک، متوجه می شویم که راهکارهای قانونی و راهکارهای آموزشی - تشویقی همواره مکمل یکدیگر بودند و برای اینکه بتوانیم شاهد تغییر نگرش و متعاقبا تغیر رفتار باشیم، نیازمند جلب مشارکت مردمی و تشویق مردم به رفتارهای صحیح مصرف به صورت داوطلبانه هستیم.

این کارشناس آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تاکنون اقدامات خوبی در زمینه افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در این زمینه به صورت اجرای طرح های مشارکتی، پویش های مردمی و برنامه های آموزشی در سطح ملی نیز انجام شده است که البته نمی توانیم بگوییم این میزان آموزش کافیست زیرا آموزش امری مستمر است و نیاز به تکرار دارد.

بسیم گفت: با رصد رفتارهای مردم در سطح جامعه می توانیم اثرات فرهنگ سازی های انجام شده را شاهد باشیم مانند استفاده مردم از ساک های پارچه ای و کیسه های مقاوم چندین بار مصرف تا حمل کالاهای حجیم و دارای بسته بندی قابل حمل، بدون استفاده از کیسه پلاستیک، مانند سطل ماست یا انواع دستمال برای مصارف بهداشتی یا حتی به همراه داشتن سفره های پارچه ای نان در نانوایی ها و همچنین احیای فرهنگ های صحیح و محیط زیستی قدیمی مانند استفاده از زنبیل ، البته اکنون از انواع چرخ های دستی استفاده می شود؛ با همین کارهای کوچک می توان مصرف کیسه های پلاستیکی را بسیار کاهش داد.

این کارشناس آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: گرچه تا رسیدن به مشارکت ۱۰۰ درصدی و نتیجه مطلوب، راه باقی مانده است اما با تلاش و استمرار در امر آموزش، می توانیم روزهای خوب و اتفاق های بهتر را در افق پیش رو داشته باشیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024