-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.07.2021, 10:34

طرح بزرگ اروپا برای مقابله با تغییرات اقلیمی


بی‌بی‌سی: اتحادیه اروپا مجموعه پیشنهادهای خود برای مقابله با تغییر اقلیم و هدف رسیدن به حالت کربن-خنثی تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرده است.

این برنامه شامل دوازده پیشنهاد روز چهارشنبه اعلام شد و پیش از آنکه به اجرا گذاشته شود ابتدا باید به تایید ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا برسد.

اینها شامل طرح هایی برای اعمال مالیات بر سوخت هواپیماهای جت و ممنوعیت تقریبا کامل فروش خودروهای بنزینی و دیزلی ظرف ۲۰ سال آینده است.

با این حال این پیشنهادها پیش از آنکه اجرا شود احتمالا سال ها موضوع بحث و مذاکره خواهد بود.

منابع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفته اند درحالی که آخرین تغییرات و اصلاحات در پیش نویس طرح اعمال می شد، کشمکش شدیدی در کمیسیون اروپایی در جریان بود.

اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپایی گفت: “اگر همین حالا دست به کار شویم می توانیم راه متفاوتی در پیش گیریم... راهی بهتر، سالم تر همراه با رفاه بیشتر برای آینده را انتخاب کنیم.”

“این وظیفه نسل ماست... که از سلامت و رفاه نه فقط خود بلکه فرزندان خود و فرزندان آنها مطمئن شود. اروپا آماده است در این راه پیشقدم شود.”

این تدابیر احتمالا باعث افزایش هزینه گرمازایی در خانه ها و هزینه پرواز خواهد شد. اما مساعدت مالی برای نصب عایق بندی و سایر تغییرات بلندمدت در خانه ها در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

فرانتس تیمرمانز سرپرست سیاست اقلیمی اتحادیه اروپا گفت: “از شهروندان خواهیم خواست کارهای زیادی بکنند. از صنایع خواهیم خواست کارهای زیادی بکنند، اما همه اینها برای آرمانی نیک است. با این کار به بشریت فرصتی برای جنگیدن می دهیم.”

انتظار می رود این طرح ها با مقاومت برخی رهبران صنایع از جمله خطوط هوایی و خودروسازان به علاوه اعضای اتحادیه در شرق اروپا که تکیه شدیدی به زغال دارند مواجه شود.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت که موفقیت این طرح در گرو قابلیت آن برای واقع گرایی و رعایت عدالت اجتماعی است به طوری که همزمان مانع بی ثباتی اقتصادی شود.

این مجموعه که بلندپروازانه ترین برنامه اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییر اقلیم معرفی شده، “مناسب برای ۵۵” نام دارد چون این بلوک را در مسیر کاهش ۵۵ درصدی گازهای گلخانه ای تا ۲۰۳۰ نسبت سال ۱۹۹۰ قرار می دهد.

اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۹ میزان تصاعد خود نسبت به سال ۱۹۹۰ را ۲۴ درصد کم کرده بود، یعنی ظرف ۹ سال باید ۳۱ درصد دیگر از آن بکاهد.

برخی از پیشنهادی مهم این مجموعه:

*  محدودیت شدیدتر تصاعد اتومبیل ها که انتظار می رود فروش انواع بنزینی و دیزلی آنها عملا تا ۲۰۳۵ ممنوع شود
*  مالیات بر سوخت صنعت هوانوردی و یک معافیت ده ساله مالیاتی برای شیوه های جایگزینی که کربن کمی تولید می‌کنند
*  اعمال یک به اصطلاح تعرفه مرزی کربن که تولیدکنندگان در خارج از اتحادیه اروپا را ملزم به پرداخت پول بیشتر برای واردات موادی مثل فولاد و بتن خواهد کرد
*  اهداف بلندپروازانه تر برای گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در اطراف این بلوک
*  الزامی شدن نوسازی سریع تر بناهایی که از نظر حفظ انرژی بازدهی کمی دارند

این طرح با محکومیت گروه لابی کسب و کارها، “بیزینس یوروپ”، روبرو شده که گفت “خطر بی ثبات کردن چشم انداز سرمایه گذاری” برای صنایعی مثل فولاد، بتن، آلومینیوم و کود را به دنبال خواهد داشت.

ویلی والش، مدیر انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، گفت: “هوانوردی به عنوان یک صنعت جهانی به کربن زدایی متعهد است. ما نیازی به اقناع، یا تدابیر تنبیهی مثل مالیات برای اعمال تغییرات نداریم.”

در همین حال فعالا محیط زیست گفتند که این پیشنهادها برای مقابله با گرمایش بیشتر زمین اصلا کافی نیست.

یورگو ریس مدیر شاخه صلح سبز در اتحادیه اروپا گفت: “جشن گرفتن این سیاست ها مثل این است که یک ورزشکار پرش با نیزه به خاطر عبور از زیر مانع مدعی کسب مدال شود.”

“کل این مجموعه بر هدفی خیلی نازل متکی است که مبنای صحیح علمی ندارد و مانع تخریب سیستم های حیاتی سیاره ما نمی شود.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024