-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.05.2021, 0:04

دولت در احیا دریاچه ارومیه شکست خورد؟


عصر ایران؛ زینب رحیمی و حسن ظهوری

حق‌‌آبه تعیین‌شده امسال دریاچه ارومیه، ۶۴۰ میلیون متر مکعب بود اما از این میزان تنها ۱۶۰ میلیون متر مکعب آن تامین شد. وزارت نیرو اعلام کرده که کم‌بارشی امسال دلیل ندادن حق‌آبه دریاچه ارومیه است اما ستاد احیای دریاچه ارومیه این ادعا را نپذیرفته و می‌گوید: در سال آبی ۹۷-۹۶ وضع بارش بدتر از امسال بود اما دریاچه حق‌آبه‌اش را گرفت اما امسال با وجود اینکه میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۵۰ میلیمتر بوده، وزارت نیرو حق آبی دریاچه ارومیه را نداده است.

از سوی دیگر ستاد احیای دریاچه ارومیه مدعی است که وزارت نیرو ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مازاد پشت سدها دارد که می‌تواند از سدهای بوکان و شهرچای در همین اردیبهشت‌ماه رهاسازی کند.

شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی به عصر ایران می‌گوید که در نیمه دم سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب برای شرب و کشاورزی نیاز است و به دلیل کاهش ۱۲ درصدی ورودی مخازن سدها، امکان رهاساززی آب به سمت دریاچه ارومیه وجود ندارد این درحالیست که بر اساس ماده ۴ قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور وزارت نیرو باید بعد از تامین آب شرب، اولویت را به محیط زیست بدهد و نیاز آبی محیط زیست را تامین کند.

گفتنی است تعدادی تالاب مصنوعی در جاده سلماس و شهید کلانتری با مصرف حق‌آبه دریاچه ارومیه شکل گرفته که دولت و مجلس شورای اسلامی حتما باید توضیح وزارت نیرو را در این مورد بگیرند. از سوی دیگر با وجود مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی، در روستاهای حاشیه دریچه ارومیه از طریق موتورپمپ‌های غیر مجاز، آب رودخانه‌ها در استخرهای غیر مجاز برای مصرف کشاورزی جمع می‌شود که وظیفه نظات و برخورد قانونی با چنین مواردی بر عهده وزارت نیرو است.

از سوی دیگر وزارت نیرو مکلف است طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه، بر سردهنه‌ رودخانه‌ها نظارت شبانه‌روزی داشته باشد تا در فصل‌های غیر زراعی این منابع آبی به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود اما در این موارد اما انگار خلاهایی مشاهده می‌شود.

گزارش ویدیویی پیش رو، ضمن نمایش میزان پس‌روی آب دریاچه ارومیه، سعی کرده با این پرسش داسخ روشن‌تری بدهد که واقعا چرا وزرات نیرو حق‌آبه دریاچه ارومیه را نداده است؟ آیا مشکل کمبود بارش است یا نقص در مدیریت منابع آب؟

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024