-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.04.2019, 13:06

سیل ملخ در ایران


يكشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
سیل ملخ در ایران ملخ‌های دریایی که از عربستان به ایران آمده‌اند، نیمی از هرمزگان را طی کردند

ملخ‌ها امسال بیشتر از سال‌های گذشته‌اند و هجومشان به استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، فارس و جزیره قشم نگرانی‌های بسیاری به وجود آورده. دلیل حضورشان در ایران هم این است که همزمان با گرم‌شدن مناطق آفریقایی، پوره‌ها (بچه ملخ) بالدار شده و به عربستان نقل‌مکان کرده‌ و بعد هم حجم بالای آنها برای تغذیه به ایران کوچ کرده‌اند. حمید دولتی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از هجوم موج جدید ملخ‌های دریایی با تراکم بالا در روزهای پس از بارندگی خبر داده و گفته است:  موج جدید هجوم ملخ‌های دریایی آغاز شده است و درحال حاضر نصف استان هرمزگان را درنوردیده و تا عمق حداقل ۱۰۰کیلومتری استان و تا نزدیکی مزارع پیشروی کرده‌اند.
این درحالی است که ماجرا در سیستان‌وبلوچستان از اسفندماه ‌سال گذشته شروع شده بود و تیموری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان‌وبلوچستان، نخستین گزارش هجوم دستجات ملخ را در تاریخ ۱۱ اسفندماه‌ سال ۹۷ و از شهرستان کنارک اعلام کرد. دسته‌های دوم و سوم در تاریخ ۱۵ اسفندماه در روستاها و مراتع شهرستان چابهار ریزش کردند و تاکنون حدود ۱۳ تا ۱۴ دسته وارد این استان شده‌اند.
ماجرا اما به این دو استان ختم نشده است. کرمان هم ازجمله دیگر استان‌های درگیر با ملخ‌هاست. مجید فرخی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم اعلام کرد که جازموریان یکی از کانون‌های ملخ‌خیز ایران است و از سالیان گذشته در این منطقه تخم ملخ وجود داشته که به محض ایجاد شرایط مناسب، ملخ‌ها تکثیر می‌شوند. با توجه به این‌که در این منطقه علاوه بر ملخ‌های دریایی، ملخ‌های بومی نیز وجود دارد، شرایط مبارزه سخت‌تر است.
او با بیان این‌که موج اول به دلیل انفرادی و پراکندگی ملخ‌ها امکان مبارزه وجود نداشت، افزود: «درحال حاضر باید آمادگی لازم برای موج دوم داشته باشیم. خوشبختانه یک هواپیمای سمپاش، یک باند فرودگاه در شرق جازموریان احداث شده و باید یک باند در غرب راه‌اندازی شود.»
در بهمن‌ماه‌ سال گذشته، ملخ‌های دریایی به بخش‌های محتلف منابع طبیعی، کشاورزی و شهری بوشهر هم هجوم آوردند و شهرستان‌های دیلم، گناوه، سنگستان،‌ دشتی، دشتستان، جم را درگیر کردند و پس از آن هم استان فارس به حالت آماده‌باش درآمد. این وضع همچنان ادامه دارد و ممکن است در روزهای بعد وضع سخت‌تر از حالا شود.
علی خان‌محمدی، مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی هم می‌گوید: «امسال به خاطر افزایش بارندگی‌ها و کیفیت بهتر سبزینگی تعداد ملخ‌ها بسیار بیشتر از سال‌های گذشته شده است. از سوی دیگر مناطقی که این‌گونه به آن مهاجرت می‌کنند، امن شده و به همین خاطر به راحتی می‌آیند.» او می‌گوید، مشکل اصلی این است که با ملخ‌ها در طول سال‌های گذشته مبارزه‌ای اصولی انجام نشده و در نتیجه تخم‌گذاری آنها هم افزایش یافته است: «باید به موقع سمپاشی می‌کردند و همچنین با روش‌های مخصوص از مهاجرتشان جلوگیری می‌شد تا امسال گرمای به‌موقع هوا و بارش‌ها باعث حرکت دسته‌جمعی آنها نشود.» 
خان‌محمدی می‌گوید، درحال حاضر این خطر وجود دارد که ملخ‌ها صرفا در جنوب نمانند و به شهرهای مرکزی هم هجوم بیاورند. «آنها گونه‌ای از آفت هستند که می‌توانند سبزه‌ها، علوفه‌ها، گندم و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی را از بین ببرند. عامل آلودگی آب‌ها شوند و درنهایت زندگی انسان‌ها را با مخاطره مواجه کنند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024