-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.09.2007, 7:14

نابودی محيط زيست طی دو سال اخير در ايران

تخريب هايی که خبرساز نمی شوند


چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۶
اعتماد
در ميان خبرها و اتفاقات، نگاهی کوتاه به آنچه بر محيط زيست کشور طی دو سال اخير رفت، می اندازيم شايد همان گونه که مردم را متاثر کرد مسوول اجرايی آن يعنی سازمان محيط زيست را نيز وادار به اقدامی جهت حفظ و نه سکوت در مقابل تخريب حيات زيستی اين سرزمين کند.

حذف ماهی از سفره مردم ماهشهر
به دنيا آمدن جنين های بی سر، عقيم شدن زنان و مردان به علت استفاده از ماهی های آلوده به جيوه يکی از داغ ترين اخبار زيست محيطی بود که تنها سکوت مسوولان و عدم پاسخگويی آنها را همراه داشت، اما بندرنشينان ماهشهر که روزگاری ماهی و ميگو جزء غذاهای اصلی سفره هايشان بود، امروز ماهی را به خاطر ترس از آلودگی های جيوه يی موجود در آب های خليج فارس از فهرست غذاهای سفره هايشان حذف کرده اند. ماهشهر از جمله شهرهای صنعتی است که ترکيبات شيميايی و فاضلاب پتروشيمی بندر رازی و امام ۳۰ سال است که بدون تصفيه وارد آن و آب های خليج فارس می شود. اين آب که حاوی عناصر خطرناکی چون جيوه و محصولاتی چون آمونياک است موجب بيماری های جدی برای شهروندان ماهشهری شده است، اما پاسخ مسوولان به فاجعه زيست محيطی در ماهشهر هيچ چيز جز سکوت شان نبود.

تخليه زباله در تالاب
۲۱ درصد تالاب های کشور در استان خوزستان وجود دارد و تالاب شادگان به تنهايی ۳۸ درصد کل مساحت تالاب های کشور است. حال تالابی با اين ويژگی به جای آنکه پذيرای تنوع گونه های زيستی باشد، به محلی برای تخليه زباله ها و پساب های شرکت های نيشکر استان که بدون تصفيه وارد تالاب شادگان می شوند، تبديل شده و در پی آن سبب نابودی محيط زيست و موجودات تالاب و همچنين از دست رفتن و نابودی زيبايی و جنبه گردشگری و زيست محيطی آن شده است. کشت و صنعت نيشکر از نظر بارآلودگی در خوزستان دومين رتبه را دارد که شامل فاضلاب های بخش صنعتی و همچنين زهاب های بخش کشاورزی آن می شود.

مانگرو در محاصره آلودگی نفتی
نام جنگل های حرا (مانگرو) برای همه ما آشنا است. اگر سری به قشم بزنيم حتماً از ديدن گياهان نيم شناور جنگل های حرا در تالاب بين المللی ,خوران, سير نمی شويم، اما آنچه اين تالاب را با مشکل مواجه کرده است قطع درختان اين منطقه برای تهيه سوخت و غذای دام، ورود آلودگی ها (به ويژه آلودگی نفتی)، ايجاد مزارع پرورش ميگو، فعاليت های ماهيگيری و خشکسالی و کاهش ورود آب های سطحی از جمله مهمترين مخاطرات و عوامل تهديدکننده تالاب بين المللی ,خوران, است.

فاجعه زيست محيطی در تالاب انزلی
گيلان و مازندران شمالی ترين و زيباترين استان های کشور نيز از وقوع فاجعه های زيست محيطی به دور نمانده اند. آغاز مجدد احداث جاده کنارگذر داخل تالاب بين المللی انزلی از ديگر خبرهای پرسروصدا بود تا آنجا که معصومه ابتکار مدير سابق سازمان محيط زيست را برآن داشت تا از شخص رئيس جمهور بخواهد در مورد آن اقدام کند. ساخت جاده در مسير تالاب انزلی از مباحث مطرح سال ۷۷ بود که درگيری هايی را ميان سازمان محيط زيست و وزارت راه به دنبال داشت. در حالی که بر اساس صورتجلسه ۳ آذرماه سال ۱۳۸۳ وزارت راه مکلف شد، مسير کنارگذر انزلی را خارج از تالاب بين المللی انزلی احداث کند و اين امر در جلسه دولت نيز به تصويب رسيد. باز هم مسوولان پروژه اقدام به احداث مسير در داخل تالاب کردند که اين امر با مقاومت مسوولان محيط زيست روبه رو شد. تالاب بين المللی انزلی از ۱۱ رودخانه بالادست آبگيری می شود و به ۴ روگا آب های آن تخليه می شود که در صورت اجرای اين پروژه تعدادی از دهانه های روگاها مسدود شده و اين امر موجب می شود که اکولوژيک اين تالاب بين المللی مختل شود و بخش وسيعی از کارکردهای آن از بين برود.

نابودی سالانه ۱۲۵ هزار هکتار جنگل
هر ساله به دليل قطع بی رويه و آتش سوزی، ۱۲۵ هزار هکتار جنگل از بين رفته و سال ها طول می کشد تا تنها درصد کمی از آن باز توليد شود. اين تنها مشکل اين دسته از مناطق بکر و زيبای ايران نيست، بلکه تصميم های ناگهانی وزارت راه برای ساخت جاده از ديگر تهديدهايی است که اين مناطق را به خطر می اندازد و تا آنجا که در اقدام اخير خود تصميم به ساخت جاده در جنگل زيبای ابر کرده است. حال بايد ديد سازمان محيط زيست تا چه اندازه توان دارد در مقابل اين اقدام مقاومت و پافشاری از خود نشان دهد.

تخريب تالاب ميقان
ساخت جاده دسترسی توسط کارخانه املاح معدنی و ورود سرريز فاضلاب شهری، زيستگاه تالاب ميقان اراک را با خطر تخريب روبه رو ساخته است، اين جاده قرار است از ميان تالاب ميقان در نزديکی شهر اراک، برای تسهيل برداشت سولفات سديم کشيده شود. تالاب ميقان علاوه بر زيبايی و جاذبه بالای گردشگری، پذيرای پرندگان مهاجر مانند فلامينگوها، غاز و اردک است. رها شدن پساب خروجی تصفيه خانه فاضلاب اراک، برداشت سولفات سديم از حوالی اين تالاب برای يکی از کارخانه های استان مرکزی و اجرای طرح های آبخيزداری و کنترل آب در حوزه آبخيز تالاب و تعاملات و تعادل اکوسيستم در تالاب، از جمله ديگر مشکلات تالاب است و منتظر برای آنکه بداند تصميم مسوولان محيط زيست در مورد آن چيست؟

خليج فارس هر روز آلوده تر
خليج فارس با وجود تغييرات اقليمی در سطح جهان، خود با مشکل کم آبی و زيست محيطی مواجه است. حال تصور کنيد با ورود آلودگی آب هايی که به آن وارد می شود آيا چيزی باقی می ماند که بتوان نام آن را خليج فارس گذاشت، آيا با شرايط فعلی نبايد نگران از ميان رفتن ماهيت خليجی آن باشيم، کارشناسان محيط زيست ميزان خسارت ناشی از آلودگی نفتی نيروگاه توانير بندرعباس در آب های ساحلی خليج فارس را ۴۰۰ هزار دلار برآورد کردند اما اين تنها خسارت مالی خليج هميشه فارس است.

قبرستان فلامينگو ها
دو هزار جوجه فلامينگو در درياچه بختگان به علت خشکی آب درياچه تلف شده است و دو هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه فلامينگوی ديگر نيز در آستانه مرگ قرار دارند. علت خشک شدن آب درياچه بختگان و نابودی فلامينگوها، کم آبی ناشی از احداث سد در بالادست اين درياچه اعلام شده بود که وزارت نيرو اين مساله را تکذيب کرد و خشکسالی را عامل آن دانست.

آسيب رسانی به سرخه حصار
پارک ملی سرخه حصار قديمی ترين منطقه حفاظت شده جهان است و از آنجا که پارک ملی محسوب می شود حق ساخت و ساز در آن وجود ندارد. اما با اين وجود سازمان مقررات قانونی لايحه قانونی در مورد خريد و تملک اراضی و املاک ميان سازمان حفاظت از محيط زيست و شرکت تعاونی مسکن زيتون بر سر ۲۴۰هکتار از اراضی پارک ملی سرخه حصار را رعايت نکرده است. تکليف سرخه حصار همچنان نامعلوم باقی مانده گاه وسايل ساخت و ساز را به آن منتقل می کنند، گاه کارگاه ها به راه می افتند، گاه جاده يی می سازند و گاه اعلام می کنند جاده از سمت ديگر ساخته می شود ولی دوباره ماشين های باری را مشاهده می کنيد و...

نوبت پارک ملی کوير شد
هوبره، گورخر ايرانی و يوزپلنگ آسيايی از گونه های جانوری در معرض خطر انقراض هستند، علت انقراض گونه های جانوری را شکار بی رويه و تخريب زيستگاه های اين گونه ها عنوان کرد. احتمال نابودی پارک ملی کوير در پی عمليات اکتشاف نفت و ذخيره سازی گاز در حساس ترين وزن منطقه وجود دارد، در حالی که پارک ملی ,کوير, يکی از مهمترين زيستگاه های يوزپلنگ نادر ايرانی، توسط ,برنامه انسان و کره مسکون, يونسکو، به عنوان ذخيره گاه زيست کره ثبت شده است. وزارت نفت قصد دارد طی دو پروژه در اين منطقه نسبت به ذخيره سازی گاز و اکتشاف نفت و گاز اقدام کند که گفته می شود اين پروژه ها تمام وسعت پارک ملی کوير را دربرمی گيرد. هر روز در پارک های ملی، مناطق حفاظت شده و ديگر نقاط شاهد تخريب های وسيع و گسترده محيط زيست توسط سازمان های متفاوت دولتی هستيم که اين تخريب ها در اکثر مواقع با سکوت مسوولان همراه بوده است. اين تنها نمونه هايی از تخريب های وسيعی است که در همه جای ايران هر روزه شاهد آن هستيم. در مورد کشوری با ويژگی آب و هوايی ۴ فصل که از شمالی ترين تا جنوبی ترين مناطق آن دارای جاذبه های خاص زيست محيطی و گردشگری است بايد گفت، حق محيط زيست اين سرزمين بيش از اينها است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024