-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.12.2006, 8:35

آلودگی هوای تهران، ساکنان شهر را به مرگ خاموش فرا می خواند

آلودگی هوای تهران


خسارات سالانه آلودگی هوا در ايران ۱۴ هزار و ۴۲۰ ميليارد ريال است
تهران- خبرگزاری کار ايران

تهران کلانشهری است که سال‌‏ها از درد آلودگی هوا رنج می‌‏برد به نحوی که در بيش از دويست روز سال آلودگی را تجربه می‌‏کند و ساکنان محدوده دو سوم جنوبی شهر اغلب تصوير محوگونه از کوه توچال، دربند و درکه می‌‏بينند و گاه معلمان و دانش آموزان، پيران و جوانان دارای بيماری‌‏های تنفسی را خانه نشين می‌‏کند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، تصور می‌‏شود در آينده‌‏ای نزديک که شاخص مرگ آور نيز به تابلوهای سنجش آلودگی هوا اضافه شود. اما همه ساله در پاييز و زمستان تهران با پديده اينورژن يا وارونگی هوا روبرو است که به دليل کاهش و يا جابجايی هوای گرم و سرد در پوسته جو رخ می‌‏دهد.
بر اساس اين گزارش, سازمان بهداشت جهانی در گزارشی نسبت به شمار قابل توجهی قربانيان آلودگی هوا در سراسر جهان ابراز تاسف کرده به نحوی که مطابق آمار اين نهاد سالانه ۲ ميليون نفر در اثر اين موضوع جان می‌‏بازند. اين در حالی است که استقرار ۸ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در تهران باعث شده سهم نسبتا بزرگی از آلودگی هوای پايتخت به صنايع نسبت داده شود. به نحوی که روزانه در حدود ۳ تن منوکسيد کربن، ۴۵ تن هيدروکربن نسوخته، ۱۳۰ تن اکسيد ازت، ۳۰ تن اکسيد گوگرد، ۳۰ تن ذرات معلق، و ۲ تن سرب در تهران توليد و وارد هوای اين شهر شود.
طبق اين گزارش, اين در حالی است که به گفته کارشناسان گسترش بی‌‏رويه شهرک‌‏های اقماری حومه شهر تهران و عدم توجه به زيرساخت‌‏های اصولی در نظام شهرسازی همچون ارائه خدمات شهری اعم از بهداشتی، فرهنگی اقتصادی و اجتماعی و نيز اشتغال‌‏زايی در شهرهای جديد باعث سرازير شدن جمعيت از شهرها به تهران شده که کمترين پيامد آن بار ترافيکی است. بنابراين روند، تهرانی‌‏ها بايد حسرت ديدن آسمان آبی را همواره با خود يدک کشند.
براساس اين گزارش, کارشناسان محيط زيست ملل متحد در جديدترين گزارش خود به کشورهای در حال توسعه آسيايی و آمريکای لاتين هشدار دادند که در معرض خطر جدی آلودگی هوا قرار دارند. ايران در جدول شاخصه‌‏های هوا با کسب نمره ۳۷۱، در ميان ۱۳۳ کشور جهان در رتبه ۱۷ قرار گرفته است. همچنين گزارش بانک جهانی نيز حاکی از اين است که خسارات سالانه آلودگی هوا در ايران ۱۴ هزار و ۴۲۰ ميليارد ريال است.
به گزارش ايلنا، دکتر يوسف رشيدی، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای نيز معتقد است که اگر تهران با کاهش وزش باد به گونه‌‏ای روبرو شود که سکون نسبی و وارونگی دمای هوا بوجود آيد، قطعا زمستان را نيز همانند سال های گذشته به مرز خطرناک آلوگی هوا می رسيم.
وی می‌‏افزايد: خودروهای سواری با داشتن ۵/۴۸ درصد سهم در توليد منواکسيدکربن و ۵/۲۹ درصد در توليد آلودگی ذرات معلق بيشترين سهم ناشی از منابع متحرک در کاهش کيفيت هوا را به خود اختصاص داده است.
وی معتقد است؛ تحقق پاکی هوای تهران مستلزم آن است که اهداف و برنامه‌‏ريزی‌‏ها به گونه‌‏ای محقق شود که فقط خودروهايی که از سوخت‌‏های پاک استفاده می‌‏کنند در پايتخت تردد کنند و به دنبال آن توسعه حمل و نقل عمومی به مرحله‌‏ای برسد که پاسخگوی سفرهای درون شهری باشد.
برطبق اين گزارش, تحقيقات نشان می‌‏دهد که هر تهرانی در ۲۲ هزار بار دم و بازدم که روزانه انجام می‌‏دهد، معادل ۱۶ کيلو هوا استنشاق می‌‏کند، اين در حالی است که هوای سالم که از ۷۸ درصد نيتروژن، ۲۰ درصد اکسيژن، ۹۳ صدم درصد آرگون، ۳۰ صدم درصد دی اکسيدکربن، و مقدار کمی متان و گازهای بی‌‏اثر هيدورژن تشکيل می‌‏شود.
در شرايط آلودگی هوا اسيد گوگرد و اکسيد ازت ناشی از کار نيروگاه حرارتی، سوخت‌‏های فسيلی منواکسيدکربن ناشی از سوخت ناقص منابع فسيلی حرارتی سرب ناشی از سوخت خودروها، صنايع ذوب باتری سازی و چاب در اين ۱۶ کيلو هوا به وفور يافت می‌‏شود. بنابراين به نظر می‌‏رسد بايد طرح هايی نظير طرح جامع آلودگی هوای تهران افزايش و تقويت شود تا در سال‌‏های آتی که قطعا با رشد روز افزون وسايل نقليه و ترددهای شهری مواجه هستيم، بتوان راه فراری برای نجات کلانشهر تهران و ساکنان آن انديشيد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024