-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2006, 7:04

بیاری زندگی بشتابیم


.(JavaScript must be enabled to view this email address)

محیط زیست و به تبع آن همه‌ی زندگی در خطری هولناک قرار گرفته است. دیگر صحبت بر سر وقوع یک فاجعه در آینده‌ی دور نیست، فاجعه شروع شده است. همه‌ی بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرمای زمین به اندازه‌ی بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و بر شتاب این گرمایش بسیار افزوده شده است. بخش عظیمی از یخ‌های قطبی آب شده و سرعت ذوب همچنان بالا می‌رود، تا جایی که برخی فکر می‌کنند ظرف یک دهه تمام خاک قطب خود را نشان خواهد داد. سطح آب‌ها به سرعت بالا می‌آید. تنها در یک تا دو دهه‌ی دیگر بسیاری از شهر‌ها و بخش‌های ساحلی کشور‌ها به زیر آب میرود. توفان‌های عظیم، خشک‌سالی‌های پردوام، گرمای سوزان غیر‌قابل تحمل، کاهش سریع سطح قابل کشت کره‌ی زمین، از بین رفتن بخش عمده‌ی فضای سبز، از بین رفتن سریع ماهی‌های دریاها و اقیانوس‌ها، از بین رفتن بسیاری از انواع موجودات زنده و کاهش انواع به میزان ۵۰ در صد در ۴۰ سال آینده، افزایش شدید انواعی از حشرات و گسترش محیط فعالیت آنها و خطرهای جدید ناشی از مغلوب شدن انسان در تنازع زیستی، آغاز روندهای کاملاً غیرقابل پیش‌بینی در تغییرات جوی و امکان پدید آمدن شرایط مرگبار ناگهانی در ظرف زمانی اندک، اینها همه نمونه‌های از روند فاجعه‌بار ویرانی محیط زیست توسط جامعه‌ی صنعتی- فسیلی است. غلبه‌ی خودکامگی و خودسری در همه‌ی رشته‌های مهم اقتصادی که اکنون زیر علم بازار آزاد و روبنای آن لیبرالیسم لگام‌گسیخته پیش می‌رود کار را به مرحله‌ی فلج اراده و خرد انسانی در تأثیر گذاری بر روندهای عمده‌ی اجتماعی کشانده است. آنجایی که محل تمرکز قدرت سیاسی، اقتصادی و علمی جهان است ویرانگرانه‌ترین تبهکاری‌ها علیه محیط‌زیست در جریان است. اکنون بخش عمده‌ی سرمایه‌ی جهانی سود خود را از راه ضد بشری و نابخردانه‌‌ی مصرف امکانات زیست‌محیطی به دست می‌آورد. این هوا و آب و خاک کره‌ی زمین است که به سود و سرمایه تبدیل می‌شود. این اکسیژن زندگی‌ساز ‌زمین است که نابود می‌شود تا جنرال موتور و بنز و تویوتا و ولوو با اگزوست‌های قطور ماشین‌های خود مشتریان مصرف‌زده‌ را به خرید بیشتر جلب کنند. صنایع نظامی آمریکا و روسیه و چین ، جنگ‌های تبه‌کارانه، رشد اقتصادی سیاه و سرسام‌آور چین و هند و ده‌ها کشور دیگر، کارخانه‌های عظیم اتومبیل سازی آمریکا، ژاپن، اروپا و غیره، تولید سالیانه‌ی صدها میلیون اگزوست برای روانه کردن دود و سم به داخل این باریکه‌ی چند هزار متری هوای کره‌ی زمین، همه و همه فاجعه را به این کره‌ی خاکی نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. اگر همین امروز شروع نکنیم فردا را نمی‌توانیم نجات دهیم. اگر همین امروز شروع نکنیم آینده‌ی فرزندان ما در خطر بزرگترین مصیبت تاریخ قرار خواهد گرفت. بحران زیست‌بومی به بحران اقتصادی و بحران اقتصادی به بحران اجتماعی - سیاسی و به جنگ بقاء میان جوامع خواهد انجامید.
جای درنگ نیست. هر کشوری باید به سهم خود مسؤلیت بر عهده بگیرد. همه‌ی تشکل‌های سیاسی و صنفی، همه‌ی روشنفکران و فرهنگ‌سازان جامعه، همه‌ی دارندگان قدرت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، همه‌ی مردم، باید به صورت فراگروهی و فراخودی برای محیط‌زیست کاری کنند و برای محیط زیست همکاری کنند. همه باید بدانند که مبارزه در راه حفظ و بهسازی محیط زیست یک مبارزه‌ی لوکس و مربوط به کشورهای پیشرفته نیست. این لحاف قطور دودی که روی زمین پهن شده و مدام ضخیم‌تر می‌شود می‌تواند در آینده دمای زمین را آن‌چنان بالا ببرد که همه‌ی زیستمندان تکامل‌یافته در نتیجه‌ی آن نابود شوند. همه باید بدانند که آفریقا و استرالیا و آسیا در کانون فاجعه قرار دارند و پیش از دیگر مناطق در کام بحران‌زیست محیطی فرو خواهند رفت.

حزب‌ها و سازمانهای سیاسی ایران!
در این لحظه‌های هولناک باز شدن چشم‌ها به روی فاجعه‌های محیط‌زیستی جای آن دارد که زمانی را به محیط‌زیست اختصاص دهید و نیروی خود را صرف آگاه کردن مردم از مسایل زیست‌محیطی کنید. برنامه‌های سیاسی و اقتصادی خود را بازبینی کنید و برای مقابله با بحران محیط‌زیست تجدید برنامه کنید. بیائید با یکدیگر به چاره‌اندیشی بپردازید. آیا ممکن نیست در این شرایط خطیر سال آینده‌ را سال محیط‌زیست اعلام کنید؟
روزنامه نگاران، گردانندگان نشریات و سایت‌های اینترنتی، گردانندگان رادیوها و تلویزیون‌ها، گردانندگان وبلاگ‌ها!
مسأله‌ی محیط‌زیست را در رأس فعالیت‌های آگاه‌گرانه‌ی خود قرار دهید. از بحران محیط زیست بیشتر بنویسید. برای مقابله با این بحران بیشتر بکوشید. شما فرهنگ‌سازی میکنید. فرهنگ را بر پایه‌ی حرمت و حراست محیط‌زیست بسازید. پیشا‌پیش مردم خود به حرکت درآیید و برای مقابله با فاجعه‌ اقدام کنید.

رهبران دینی و مؤمنین!
به این همه ستیز‌ها آتش‌بسی دهید. ظرفیت‌های دینی و اعتقادی خود را در دفاع از محیط زیست به کار بگیرید. بر ممبر‌ها و در مسجدها و عبادت‌گاه‌ها ضرورت تلاش برای بهسازی محیط‌زیست را طرح و تبلیغ کنید. همه‌ی دین‌های بزرگ درس‌هایی در زمینه‌ی دفاع از زندگی صرفه‌جویانه و به دور از اسراف و تجمل دارند. این آموزش‌های دینی اکنون می‌تواند رهنمودی بزرگ برای هدایت مؤمنین به سوی یک زندگی منطبق‌تر با محیط‌زیست باشد. هر کسی هر روز باید کاری به سود بهسازی هوا و خاک و آب انجام دهد. اکنون روزه‌ی استفاده از خودرو شخصی، روزه‌ی مصرف پلاستیک و نفت و گاز و بنزین، روزه‌ی پرهیز از رهاکردن دودهای مسموم کننده در هوا، باید از واجبات زندگی روزمره‌ی مردم باشد. پاکیزه نگهداشتن خاک و آب و هوا عبادت است.

دولت بزرگترین وظیفه را در امر تهیه و پیشبرد برنامه‌هایی به سود بازسازی محیط زیست دارد. این در حالی است که رئیس دولت ایران، بر خلاف نیازهای حیاتی جامعه، به جای برنامه ریزی برای کنترل جمعیت، فرزندزایی بیشتر را تشویق می‌کند. چنین نظریاتی بسیار ناسنجیده است. کنترل جمعیت یکی از بنیادی‌ترین نیازهای بشریت برای نجات خود از فاجعه‌ی زیست محیطی است.

● کنترل جمعیت،
● پایین آوردن میزان مصرف نفت و مشتقات آن،
● برنامه‌ریزی برای دستیابی به منابع انرژی آلترناتیو،
● گران کردن نفت و کاهش دادن میزان صادرات نفتی، کم کردن در صد نفت خام در ترکیب صادرات نفتی،
● جایگزین کردن صنایع کهنه و کثیف با صنایع مدرن و کمتر زیانبار،
● گستردن شبکه‌ی عمومی برقی و بیو گازی حمل و نقل،
● کم کردن سریع استفاده از خودروهای شخصی،
● افزایش امکانات حمل و نقل ارزان عمومی و تشویق شهروندان به استفاده از این خدمات،
● منع ورود خودروهای شخصی به مراکز شهرها،
● حفاظت از جنگل‌ها و گستردن فضای سبز کشور،
● جایگزین کردن مواد غیرپلاستیکی به جای پلاستیک در همه‌ی بسته‌بندی‌های کالاها،
● جمع کردن ماشین‌های کهنه و دودزا،
● بهسازی سیستم ترافیک،
● خاموش کردن اجباری موتورها به هنگام ایست و پشت چراغ قرمز‌ها،
● تعیین میزان سرانه‌ی مصرف آب و جرم شمردن مصرف بیش از سهم،
● تقسیم زمین‌های بایر بی‌صاحب و بیابانها بین مردم طبق برنامه و با هدف ایجاد فضای سبز از راه همکاری همگانی،
● تعیین وظایف زیستبومی برای همه‌ی رده‌های شغلی،

این‌ها از جمله‌ی کارهایی است که دولت باید برای آن برنامه‌ریزی کند.
در پیام‌های دیگری که کانون سبزهای ایران خواهد داد تلاش خواهد شد تا مردم به انجام اقدامات مشخص برای حفاظت از محیطزیست دعوت شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024