-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.08.2022, 7:48

برنامه‌ریزی بد در حوزه آب ایران را زمین‌گیر می‌کند


کاوه مدنی، استاد محقق سیتی‌کالج نیویورک، در اولین گفت‌و‌گوی خود پس از انتصاب به عنوان رئیس «موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت» دانشگاه سازمان ملل متحد، به صدای آمریکا گفت که با وجود همه بارندگی‌ها، امسال هنوز سال خشکی است و مشکل کسری آب در سدها و مخازن زیرزمینی به قوت خود باقی است.

او در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا ابعاد شرایط اقلیمی کنونی جهان، به ویژه مشکل کمبود آب، را مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس برجسته بین‌المللی «ورشکستگی آبی» را بحرانی دانست که در سراسر جهان، از آمریکا و اروپا گرفته تا ایران و خاوردور، وجود دارد. به گفته او، ورشکستگی آبی ناشی از برنامه‌ریزی بد و نیز خشکسالی‌های شدیدتر و طولانی‌تر نسبت به گذشته است.

آقای مدنی افزود معضل ورشکستگی آبی، که سال‌ها وجود داشته است، فشار متفاوتی بر کشورهای مختلف می‌گذارد. به گفته او، مثلا فشار ورشکستگی آبی بر یک کاربر شهری در تهران در مقابل یک کشاورز خوزستانی و یا یک کشاورز کالیفرنیایی در مقایسه با یک کشاوز هندی یکسان نیست.

کاوه مدنی در ادامه توان و تاب‌آوری کشورهای مختلف در برابر «ورشکستگی آبی» را بسته به وضعیت اقتصادی آنها دانست و گفت، کشورهایی که از طریق بخش کشاورزی اشتغال‌زایی می‌کنند، تحت فشار بیشتری هستند و ورشکستگی آبی بر اشتغال و معیشت بخشی از جمعیت‌شان تاثیر می‌‌گذارد.

به گفته آقای مدنی، یکی از پیامدهای ورشکستگی اقتصادی، کوچ روستانشینان به شهرها است که خود ممکن است تبدیل به معضلی علیه امنیت ملی این کشورها شود.

این دانشمند سرشناس ایرانی هشدار داد برنامه‌ریزی بد در حوزه آب نهایتا ایران را زمین‌گیر خواهد کرد. به گفته او معضل آب ابتدا در سیستان و بلوچستان بود، سپس در خوزستان، دریاچه ارومیه، و دیگر تالاب‌ها و مناطق کشور پدیدار شد.

کاوه مدنی در ارتباط با مشکل آب شرب در همدان و چهار محال و بختیاری گفت در همدان خشکسالی فیزیکی وجود دارد یعنی شدت برداشت سبب نبود فیزیکی آب شده است. اما در چهارمحال و بختیاری خشکسالی اقتصادی وجود دارد که ناشی از عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها است.

او در بخش دیگری در پاسخ به پرسشی پیرامون وقوع سیل در بحبوحه خشکسالی گفت زمانی که زمین به دلیل شرایط نامناسب امکان جذب آب را ندارد، احتمال وقوع سیل بر اثر بارندگی نه چندان زیاد نیز بالا می‌رود.

رئیس «موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت» دانشگاه سازمان ملل متحد گفت با وجود همه سیل‌ها، امسال هنوز سال خشکی محسوب می‌شود و هنوز مشکل کسری آب در سدها و مخازن زیرزمینی به قوت خود باقی است اگرچه سیل‌ها می‌توانند تالاب‌ها را مملو از آب کنند.

کاوه مدنی در بخش پایانی سخنانش نیز به پرسشی درباره ادعای برخی‌ها مبنی بر ورود ایران به دوره «ترسالی» پاسخ داد. به گفته او، اصطلاح ترسالی زمانی به کار می‌رود که میزان بارندگی سالانه از متوسط درازمدت بالاتر است.

او افزود علم نمی‌تواند به طور قطعی بگوید سال آینده خشک است یا تر، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها و اجماع علمی مناطقی مثل خاورمیانه به دلیل تغییرات ناشی از گرمایش زمین احتمالا با خشکسالی‌های شدیدتری روبرو خواهند شد.

کاوه مدنی، دانشمند سرشناس ایرانی حوزه آب، به تازگی به ریاست «موسسه آب، محیط زیست، و بهداشت» دانشگاه سازمان ملل متحد منصوب شد. آقای مدنی قرار است از اول فوریه ۲۰۲۳ فعالیت خود را در این سمت آغاز کند.

آقای مدنی دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران-هیدرولیک از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد منابع آب از دانشگاه «لوند» سوئد، و دکترای مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا در شعبه دیویس آمریکا است و سابقه فعالیت در ایران را هم در کارنامه خود دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024