-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.06.2022, 22:37

هیدروژن سبز، گزینه مناسب کربن صفر


برای کربن‌زدایی از تمام صنایع، در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نیاز به جایگزین مناسب در شرایطی که خورشید نمی‌تابد و باد نمی‌وزد داریم. هیدروژن سبز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهبود فناوری‌های مربوط به هیدروژن سبز برای تحقق اهداف کربن‌زدایی توافقنامه پاریس ضروری است. تقریباً همه می‌خواهند از زمین مراقبت بهتری داشته باشند. اما دستیابی به این هدف بدون مجموعه وسیعی از منابع انرژی با انتشار خالص صفر، چالش‌برانگیز است.

روند پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر، اگرچه سریع است، اما دوره‌های متناوب – محیطی، فصلی و روزانه که می‌تواند استفاده یا کارایی آنها را محدود کند، مانع استفاده بهتر از آنها شده است. برای کربن‌زدایی از تمام صنایع باید بدانیم که در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نیاز به جایگزین مناسب در شرایطی که خورشید نمی‌تابد و باد نمی‌وزد داریم. هیدروژن سبز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

هیدروژن سبز، گزینه مناسب کربن صفر

آن طور که GreenBiz گزارش داده، سه منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش آب و هوا در ایالات متحده از حمل و نقل، تولید برق و صنعت ناشی می‌شود. محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش‌های خاصی از اقتصاد یک کشور دشوار است. به نظر پلاگ پاور، هیدروژن سبز تنها گزینه کربن صفر است که می‌تواند صنایعی مانند هوانوردی، کشتیرانی، حمل و نقل، تولید بتن و فولاد را کربن‌زدایی کند.

هیدروژن، فراوان و عرضه آن تقریبا نامحدود است. این انرژی، که با تقسیم آب توسط الکترولیز و تولید هیدروژن و اکسیژن حاصل می‌شود – منبعی بدون انتشار است. این سوخت را به راحتی می‌توان منتقل کرد و سختی ذخیره‌سازی انرژی با باتری را نخواهیم داشت.

هیدروژن تقریباً سه برابر بیشتر از سوخت‌های فسیلی انرژی دارد. به همین ترتیب، یک مزیت هیدروژن سبز این است که می‌توان آن را در هر جایی که آب و برق وجود دارد برای تولید برق یا گرمای بیشتر استفاده کرد.

این منبع انرژی را می‌توان در خطوط لوله گاز موجود برای تامین انرژی خانوارها ذخیره کرد. همچنین هنگامی که به سوختی مانند آمونیاک با کربن صفر برای حمل و نقل تبدیل شود، می‌تواند یک منبع انرژی تجدیدپذیر باشد. برخلاف باتری‌ها، سلول‌های سوختی مبتنی بر آن، نیازی به شارژ مجدد ندارند و تا زمانی که هیدروژن مایع برای سوخت‌گیری در دسترس باشد، خالی نمی‌شوند.

منبعی در مسیر توسعه

والمارت از هیدروژن سبز برای تامین انرژی لیفتراک‌های خود در مراکز توزیع و تکمیل استفاده می‌کند. ادیسون موتورز از سلول‌های سوختی آن برای ناوگان اتوبوس‌های شهری خود استفاده می‌کند. خودروسازانی مانند تویوتا نیز سال‌هاست که به مزایای سوخت مبتنی بر این انرژی پی برده‌اند.

مطالعه اخیر مک کینزی تخمین زده است که تا سال ۲۰۳۰، اقتصاد هیدروژنی ایالات متحده می‌تواند ۱۴۰ میلیارد دلار ایجاد کند و از ۷۰۰ هزار شغل پشتیبانی کند. در حالی که گزارش شورای هیدروژن تخمین می‌زند که ۱۸ درصد از بازار انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ از این منبع انرژی تشکیل می‌شود.

هیدروژن سبز به تنهایی نمی‌تواند نگرانی‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را برطرف کند. اما ما نمی‌توانیم بدون آن اقتصاد را به طور کامل کربن‌زدایی کنیم.

پلاگ پاور معتقد است که این منبع انرژی تنها یک تکه از پازل است و ما باید یک معماری یکپارچه انرژی تجدیدپذیر، متشکل از خورشید، باد، باتری‌ها و هیدروژن سبز بسازیم. این زیرساخت انرژی آینده است و بدون آن نمی‌توان به هدف‌‌ها در این زمینه دست یافت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024