ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.08.2020, 10:30
با معاون احتمالی بایدن آشنا شوید

روزآروز- نسیم بنایی

سوزان رایس (راست) و کارن بس (چپ). هردو از نامزدهای سمت معاونت جو بایدن که این روزها نام‌شان بیشتر شنیده می‌شود.

جوزف بایدن به مراحل نهایی برای تعیین معاون خود در صورت راه یافتن به کاخ سفید، رسیده‌است. او این هفته معاونش را انتخاب می‌کند (هفته‌ای که با سوم اگوست شروع شد) و هفته آینده او را رسما معرفی می‌کند.

«کمیته جستجوی معاونِ» کارزار انتخاباتی بایدن در این مدت نظرسنجی‌های بسیاری و فوکوس‌گروپ‌های متعددی در میان گروه‌های مختلف رای‌دهندگان برگزار کرده تا بفهمد نامزدهای معاونت چه نقاط قوتی باید داشته باشند. آن‌ها فاکتورهای مختلفی را رصد کرده‌اند، مثلا اینکه معاون از کدام ایالت باشد، چقدر رای به کارزار انتخاباتی اضافه می‌کند یا آیا یک زن سیاه‌پوست باشد یا خیر (یعنی نقطه مخالف یک مرد سفیدپوست که بایدن است). قرار است بایدن در نهایت خودش با جدی‌ترین نامزدهای معاونت‌ش مصاحبه کند.

در حالی‌که او قصد دارد هرچه سریع‌تر معاونش را مشخص کند، نامزدهای مختلف تلاش دارند رقبایشان را کنار بزنند و نام خودشان را به عنوان معاون بایدن به ثبت برسانند.

جو بایدن برای شرکت در کارزارهای انتخاباتی با گزینه‌های بسیاری برای همراهی روبرو است

بَس یا رایس؟

حالا نام دو نفر زیاد بر سر زبان‌ها افتاده: کارن بَس که نماینده ایالت کالیفرنیاست و سوزان رایس که در گذشته نقش مشاور امنیت ملی را هم بر عهده داشته‌است. اما این دو نماینده دموکرات، چه سابقه‌ای دارند؟

خانم بس برای، زنی سیاه‌پوست است که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا درآمد. او قبل از آن، رئیس مجلس ایالتیِ ایالت کالیفرنیا بوده است. او از چهره‌های مطرح کنگره در بحث‌های مربوط به اصلاحات پلیس آمریکا بعد از اعتراضات ماه‌های اخیر بوده است. او طراح قوانینی در زمینه بهبود و تقویت نقش دولت در حوزه درمانی بوده است. بَس، سابقه خوبی در قوه قانون‌گذاری دارد. در زمان اعتراضات مدنی در لس‌انجلس و همچنین در دوران رکود اقتصادی در کل ایالت کالیفرنیا نقش مهمی در برون‌رفت از بحران داشت که نقطه قوتش محسوب می‌شود اما مشکل‌اش این است که در آمریکا هنوز بدل به چهره ملی نشده است.

سوزان رایس هم دکترای دانشگاه آکسفورد و دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد است و در دولت باراک اوباما در مقام مشاور امنیت ملی و سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت داشته‌است (نکته: او با کاندولیزا رایس هیچ نسبتی ندارد). خانم رایس، نقش مهمی در سیاست‌ خارجی دولت اوباما داشت، مانند برجام و همچنین معاهده اقلیمیِ پاریس. سابقه او در دستگاه سیاست خارجی نقطه قوت او به شمار می‌آید اما نقطه ضعفش آن است که تاکنون نامزد هیچ مقام انتخابی نبوده و در مورد توانایی‌هایش در مبارزات انتخاباتی شک و تردید زیادی وجود دارد.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، خانم بس طی یک سلسله لابی‌های سنگین نام خود را به سرعت به صدر فهرست معاونان احتمالیِ بایدن رساند.

کسی که دموکرات‌ها و بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنند باید به لحاظ سیاسی وضعیتی داشته باشد که آماج حملات ترامپ قرا نگیرد. یافتن این گزینه کار ساده‌ای نیست و طبق نظرسنجی‌ها، بایدن بابت این جریان بازخوردهای منفی زیادی دریافت کرده‌است.

آنطور که از مکالماتِ دموکرات‌ها با بایدن و کمیته‌اش به گوش می‌رسد، توصیه اصلی، انتخاب خانم بس بوده که مورد علاقه اکثر مردم است و تصور می‌شود سربازی وفادار به بایدن و دولتش خواهد بود.

خانم بس در پیامی به مقامات دموکرات، تاکید کرده که به دنبال رئیس‌جمهوری نیست. این پیام به بایدن و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش اطمینان خاطر داده که خانم بس به دنبال پیشی گرفتن و بالا بردن موقعیت و جایگاه خودش نسبت به بایدن نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیشتر به خانم بس نزدیک است. البته او دقیقا به نماینده مشخصی اشاره نکرده و بارها در گفت‌وگوهایش با بایدن تاکید کرده کسی انتخاب شود که برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات باشد.

گزینه‌ها کم نیست

اما این فقط رایس و بس نیستند که نامشان برای معاونت بایدن به میان آمده‌است. الیزابت وارن، سناتور ماساچوست و کملا هریس از کالیفرنیا هم همچنان جزو گزینه‌های اصلی هستند. در کنار آن‌ها، نام زنان دیگری هم به میان آمده‌است. نکته مهم این است که این دو نفر، نسبت به خانم بس و خانم رایس، مقبولیت و پذیرش بیشتری در میان مردم دارند.

خانم کملا هریس –سناتور ایالت کالیفرنیا- هنوز شانس خوبی دارد. او در میان وسط‌نشین‌ها و لیبرال‌های حزب هوادار دارد و این نقطه قوتش است اما کارزار انتخابی‌اش برای همین انتخابات ۲۰۲۰ با ناکامی تمام شد و نشان داد پایگاه رای بالایی ندارد.

خانم وارن –سناتور ایالت ماساچوست- به نوعی نقش مشاور اقتصادی را برای بایدن ایفا کرده و حمایت زیادی را هم جلب کرده‌است. خانم هریس هم از حمایت جمع زیادی از مردم برخوردار است و یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌آید که نقطه قوتش به حساب می‌آید. اما با بایدن اختلاف نظر ایدئولوژیک زیادی دارد و لیبرال‌های حزب میانه خوبی با او ندارند. همچنین او سفیدپوست است و نمی‌تواند نماد تنوع نژادی در دولت بایدن باشد، چیزی که الان برای کارزار او بسیار مهم است.

برخی افراد هم گزینه‌هایی هستند که دیگران مطرح کرده‌اند. مثلا بیل کلینتون که در گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا بوده بر خانم کیشا لانس باتمز، شهردار آتلانتا تاکید کرده‌است.

تا کنون نام افراد زیادی به عنوان معاون احتمالی بایدن مطرح شده‌است. هرچند بایدن و اطرافیانش تلاش کرده‌اند تمایل خود را به هیچ‌یک از این افراد به صورت علنی نشان ندهند اما باز هم می‌تواند پی برد که تمایل عمدتا به چه سمتی است.

کملا هریس گوشه رینگ

ستاد انتخاباتی بایدن اخیرا از اینکه اطلاعاتی درونی به نشریه پولیتیکو راه پیدا کرده، عصبانی و ناراحت است. طبق این اطلاعات، سناتور کریستوفر داد که از اعضای «تیم جستجوی معاون» بایدن است، رابطه خوبی با خانم هریس ندارد و بارها گفته بایدن نباید روی گزینه‌های معروف مثل خانم هریس تمرکز کند بلکه باید نگاه خود را گسترده‌تر کند.

خانم هریس جزو نامزدهای ریاست‌جمهوری بود که دو ماه مانده به آغاز رای‌گیری‌های دموکرات‌ها، از انتخابات کناره‌گیری کرد. میزان حمایت از او بسیار کمتر از حد انتظار بود.

یکی از دموکرات‌هایی که به ستاد انتخاباتی بایدن نزدیک است، می‌گوید طبق یکی از نظرسنجی‌ها، خانم هریس از جذابیت‌های کمی برای رای‌دهندگان سیاه‌پوست برخوردار است. برخی اطلاعاتی که به دست نیویورک‌تایمز رسیده هم نشان می‌دهد عده‌ای از مقامات در تشکیلات رئیس‌جمهوریِ پیشین هم از او حمایت نکرده‌اند.

برخی دموکرات‌ها در کالیفرنیا هم نسبت به خانم هریس به مشاوران بایدن هشدار داده‌اند. برخی هم این مشاوران را به سمت خانم بس هدایت کرده‌اند که در همان ایالت (کالیفرنیا) جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌آید.

دیوید کرین، از مشاوران آرنولد شوارتزنگر که زمانی شهردار کالیفرنیا بود، اخیرا در ستاد انتخاباتی بایدن، سفارشِ خانم بس را کرده و گفته او فردی خوب است که به قانون اهمیت می‌دهد. او گفته خانم بس گزینه‌ای بهتر نسبت به خانم هریس است.

کرین گفته: «آن‌ها باید کسی را انتخاب کنند که شیوه حکمرانی را بلد باشد. کارن بس می‌داند چطور این کار را انجام دهد. کملا هریس هیچ‌وقت در این موقعیت نبوده‌است.»

اما خانم هریس هم بیکار ننشسته و به این انتقادها در برنامه زنده کنفرانس رهبرانِ زن سیاه‌پوست ۲۰۲۰ پاسخ داده‌است: «در برابر بلندپروازی‌های شما مقاومت می‌شود.» و تاکید کرده که این افرادی که در برابر او مقاومت می‌کنند همیشه چیزی را می‌بینند که بوده نه آن چیزی که می‌تواند باشد.

البته خانم هریس موافقانی هم دارد. آن‌ها می‌گویند او در سطح محلی و ایالتی و فدرالی، شایستگی‌های خود را به اثبات رسانده‌است.

خانم بس و خانم رایس هم تا کنون در مسند قدرت نبوده‌اند و به همین دلیل نقدهایی به آن‌ها وارد است. مثلا می‌گویند خانم بس هیچ‌وقت در موقعیتی مشابه مایک پنس که اکنون معاون رئیس‌جمهوری است، نبوده. به‌علاوه خانم بس چندین بار در زمان حیات فیدل کاسترو به کوبا سفر کرده و وقتی فیدل کاسترو از دنیا رفته، اظهارات محترمانه‌ای نسبت به او داشته. خانم بس هم بارها در ملا عام گفته که در این اظهارات تجدیدنظر کرده‌است. می‌گویند این اظهارات می‌تواند به بهانه‌ای برای ایجاد جنجال از طرف ترامپ تبدیل شود.

تاج‌گذاریِ رئیس‌جمهوریِ بعدی یا چرا معاون بایدن مهم است؟

بایدن که در گذشته خودش معاون رئیس‌جمهوریِ پیشین (باراک اوباما) بوده، انتخابی حساس و مهم در پیش دارد چرا که او باید به فکر انتخاب مجدد در چهار سال بعد هم باشد و در آن زمان خودش ۸۲ساله خواهد بود. به این ترتیب بایدن با انتخاب معاون، به نوعی مراسم تاج‌گذاریِ رئیس‌جمهوری بعدی را در چهار سال برگزار کرده و نفر بعدی را که قرار است از سوی دموکرات‌ها به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری مطرح شود، انتخاب کرده‌است. در واقع او با انتخاب معاون خود، برنامه یک دهه آینده حزب دموکرات را تعیین خواهد کرد.

به همین دلیل است که خیلی‌ها انتظار دارند او یک گزینه لیبرال‌تر را انتخاب کند. اوکاسیو کورتز، نماینده نیویورک می‌گوید: «نباید کسی انتخاب شود که کارهایش همان کارهایی باشد که بایدن خودش به خوبی انجام می‌دهد. باید کسی باشد که رای‌دهندگان جدید را وارد میدان کند.»

سدریک ریچموند یکی از اعضای ستاد انتخاباتی بایدن می‌گوید: «روز اول، روز سختی خواهد بود برای همین به نظرم باید روی گزینه‌ای تمرکز کنیم که وظیفه‌اش را از نخستین روز انجام دهد و خودش به دنبال ریاست‌جمهوری نباشد.»

بایدن به دنبال کسی است که مانند خودش وفادار باشد، او وفادارترین معاون به باراک و میشل اوباما بود. بسیاری از نزدیکان بایدن نگرانند که مبادا کسی که تا کنون مسئولیت یک اداره را به عهده نداشته، به این سمت دست پیدا کند. خانم بس و خانم رایس هر دو گزینه‌هایی هستند که به اندازه کافی سابقه کاری ندارند. از آنجا که بارها بحث انتخاب یک زنِ سیاه‌پوست به عنوان معاون بایدن به میان آمده، شانس خانم هریس و خانم بس بیشتر است.


این گزارش بر اساس دو گزارش نیویورک‌تایمز تهیه شده است:
Lobbying Intensifies Among V.P. Candidates as Biden’s Search Nears an End
https://www.nytimes.com/2020/07/31/us/politics/joseph-biden-vice-president.html
Joe Biden’s Vice-Presidential Pick: Who’s in the Running?
https://www.nytimes.com/article/biden-vice-president-2020.html?action=click&module=RelatedLinks&pgtype=Article