ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 04.01.2020, 17:36
پایان دهه‌ای مرگبار برای كودكان

زهرا علی اكبری

مرد‌‌م‌سالاری
یونیسف در آخرین روز سال ۲۰۱۹ میلادی در گزارشی اعلام كرد كه کودکان همچنان با هجوم درگیری‌ها و جنگ‌ها در سراسر جهان، بهای سنگینی را پرداخت می‌کنند. با شروع سال۲۰۲۰ میلادی یک دهه مرگبار برای کودکان به پایان می‌رسد، دهه ای با بیش از ۱۷۰ هزار آسیب مرگبار برای كودكان كه از سال ۲۰۱۰ تاکنون تأیید شده است. آمارهای موجود از افزایش سه برابری حملات به کودکان از سال ۲۰۱۰ تاكنون خبر می‌دهد و به طور متوسط روزانه ۴۵ تخلف علیه كودكان ثبت شده است. این تعداد در کشورهایی که درگیر جنگ هستند به بالاترین میزان خود از زمان تصویب كنوانسیون حقوق كودك رسیده و درگیری های مسلحانه منجر به قتل، ضرب و شتم هزاران کودکان و ترك اجباری از خانه های خود شده است.
در سال ۲۰۱۸ میلادی، سازمان ملل بیش از ۲۴هزار نقض سنگین علیه کودکان از جمله قتل، ضرب و شتم، خشونت جنسی، آدم ربایی، انکار دسترسی انسان دوستانه، استخدام کودکان و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها را تأیید و ثبت کرد. در حالی که تلاش‌ها و اقدامات نظارتی و بشردوستانه بیشتر شده است اما این تعداد دو و نیم برابر بیشتر از تعداد ثبت شده در سال ۲۰۱۰ است.
در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ هزار کودک کشته یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. استفاده گسترده از سلاح های هوایی و سلاح های انفجاری مانند مین های زمینی، خمپاره، مواد منفجره بداهه، حملات موشکی، مهمات خوشه ای و توپخانه باعث ایجاد اکثر قریب به اتفاق آسیب‌ها در کودکان شده است. حملات و خشونت علیه کودکان در طول سال ۲۰۱۹ از بین نرفته و متاسفانه ادامه داشته است. در طول نیمه اول سال ۲۰۱۹، سازمان ملل متحد بیش از ۱۰هزار تخلف علیه کودکان را تأیید کرد، اگرچه احتمالاً تعداد واقعی بسیار بیشتر از این آمار است. در ادامه به برخی از آمار خشونت و آسیب به كودكان در ماههای مختلف سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره خواهد شد.
• در ماه ژانویه، خشونت، آوارگی و شرایط آب و هوایی سخت و شدید زمستان در شمال و شرق سوریه، باعث مرگ حداقل ۳۲ كودك شد.
• در ماه فوریه، چندین حمله شدید علیه مراکز درمانی ابولا در جمهوری دموکراتیک شرقی کنگو انجام شد که البته این حملات در طول سال ادامه داشته و كودكان زیادی مجروح شده اند.
• در ماه مارس، بیش از ۱۵۰ نفر از جمله ۸۵ کودک در حمله یک گروه مسلح به روستای اوگوساگوو در منطقه موپتی در مرکز مالی کشته شدند و با حمله به سوبانوکو، ۲۴ کودک دیگر نیز کشته شدند.
• در ماه آوریل، در اثر انفجار در نزدیکی دو مدرسه در صنعا - یمن - ۱۴ کودک کشته و ۱۶ نفر مجروح شدند و البته در صنعا به علت ویرانی شهر از هر پنج مدرسه یك مدرسه دیگر نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
• در ماه می، نزدیک به ۲۸هزارکودک خارجی از بیش از ۶۰ کشور، از جمله تقریباً ۲۰ هزار نفر از عراق، در شمال شرقی به دام افتاده اند. در همان ماه، گزارشی از کشته و زخمی شدن کودکان به علت تشدید خشونت‌ها در ایالت راخین در میانمار منتشر شد.
• در ماه ژوئن، سه کودک توسط یک گروه مسلح برای منفجر کردن مواد منفجره که منجر به کشته شدن ۳۰ نفر و مجروح شدن ۴۸ نفر دیگر در یک مرکز تماشای فوتبال در شهر بورنو کونداگا شد، مورد سوء استفاده قرار گرفتند. در دو هفته اول ژوئن، در میان اعتراضات در سودان حداقل ۱۹ کودک كشته و ۴۹ نفر مجروح شدند.
• در ماه جولای، انفجار مهلکی به مدرسه ای در کابل آسیب رساند و شماری از کودکان زخمی شدند. در همین ماه، ۳۲ کودک از گروه های مخالف مسلح در شمال سودان جنوبی آزاد شدند، اما یونیسف تخمین می‌زند که هنوز هزاران کودک توسط نیروهای مسلح در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• در یک هفته آخر ماه اوت، بنا بر گزارش‌ها، ۴۴ غیرنظامی بر اثر حملات هوایی در شمال غربی سوریه کشته شدند، از جمله ۱۶ کودک و ۱۲ زن.
• در ماه سپتامبر، یونیسف گزارش داد که ۲ میلیون کودک در یمن از مدرسه خارج خواهند شد، از جمله تقریباً نیم میلیون نفر که پس از تشدید درگیری در مارس ۲۰۱۵ از تحصیل بازماندند.
• در ماه اکتبر، تشدید خشونت‌ها در شمال شرقی سوریه باعث کشته شدن ۵ کودک و مجروح شدن ۲۶ کودک شد. با این تعداد کودکانی که در ۹ ماه اول سال در سوریه کشته شدند به ۶۵۷ کودک و کودکان مجروح به ۳۲۴ نفر رسید.
• در ماه نوامبر، یونیسف اعلام كرد كه که سه سال خشونت و بی ثباتی در مناطق شمال غربی و جنوب غربی کامرون بیش از ۸۵۵ هزار کودک را از مدرسه خارج کرده و ۵۹ هزار نوجوان را آواره کرده است.
• در اوایل ماه دسامبر، ۵ کودک کشته شدند چراکه افراد مسلح، محلی برای عبادت در بورکینا فاسو را به آتش كشیدند. در شرق اوکراین، جایی که نزدیک به نیم میلیون کودک درگیر جنگ و نزاع هستند، ۳۶ حمله به مدارس گزارش شده است، از جمله این که یک مدرسه ۱۵ بار آسیب دیده است.
• در اواسط ماه دسامبر، یونیسف خبر داد که در افغانستان، در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹ به طور متوسط هر روز ۹ کودک کشته یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
با وجود اقدامات بشردوستانه و فعالیت نهادهای مردمی در حمایت از حقوق كودكان و بسترسازی زندگی امن و راحت برای آنان، هنوز در اقصی نقاط جهان كودكان با خشونت های جسمی و روحی فراوانی مواجه هستند. مراكز و سازمان های فعال در این زمینه از همه طرف های متخاصم خواسته اند كه به تعهدات خود طبق قوانین بین المللی عمل كنند و فوراً به نقض كودكان و هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی، از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت های آب و محیط زیست پایان دهند. همچنین یونیسف بطور مستمر از کشورهای تحت تأثیر طرفین درگیری دعوت می‌کند تا از این نفوذ برای محافظت از کودکان استفاده کنندو خدمات بهداشتی، تغذیه، آموزش و حفاظت از کودکان را ارائه دهد.به امید آنكه سال ۲۰۲۰میلادی برای كودكان سالی همراه با صلح و آرامش و شادی باشد.