چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2017, 10:25

اسیدپاشی به چهره دیپلماسی

ابراهیم اصغرزاده/شرق

ابراهیم اصغرزاده در دانشگاه تهران مطرح کرد

«ما متهمیم»؛ این جمله نخست ابراهیم اصغرزاده، دانشجوی پیرو خط امام سابق و فعال سیاسی اصلاح‌طلب كنونی در نشستی بود كه به‌مناسبت سالگرد تسخیر سفارت آمریكا در روز ١٦ آبان، در دانشكده علوم‌پزشكی دانشگاه تهران برپا شد با عنوان «دیگر محرمانه نیست».

به گزارش شرق، او با همین تك‌جمله تكلیف خود را با واقعه اشغال سفارت آمریكا معلوم كرد و نشان داد كه آمده است تا به بازخوانی انتقادی این واقعه تاریخی بنشیند. در این نشست جز مهندس ابراهیم اصغرزاده، مهندس محمد هاشمی از دانشجویان خط امام درباره این واقعه تاریخی سخنرانی كردند.

البته این نشست یك غایب بزرگ داشت؛ صادق زیباكلام كه جمعیت بسیاری برای شنیدن سخنرانی او به تالار ابن‌سینا آمده بودند، به دلایلی كه ناگفته ماند به نشست نرسید.

ابراهیم اصغرزاده نخستین سخنران نشست با لحنی پرشور از نسلی گفت كه با آرمان‌های انقلابی به سفارت رفتند اما روایت این واقعه به‌ دست طیف‌های دیگر سیاسی افتاد و به‌نوعی تحریف شد. «اگر قرار است كسانی در این مملكت از انقلاب و تصرف سفارت آمریكا دفاع كنند كه به سفارت عربستان و سفارت انگلستان حمله كردند و به چهره دیپلماسی كشور اسید پاشیدند، من انقلابی نیستم. ما متهمیم».

اصغرزاده به نسلی اشاره كرد كه اینك مدعی خسارت این واقعه است. نسلی كه می‌پرسد: «به چه حقی سفارت آمریكا را گرفتید».‌ اصغرزاده از پدیده اخیری با عنوان «شیزوفرنی» یا «دوپارگی» سیاسی سخن گفت و رئیس‌جمهوری را خطاب كرد كه به پشتوانه مردم، با حمایت جریان اصلاحات روی كار آمده است و وعده‌های محقق‌نشده بسیاری دارد. «آقای رئیس‌جمهور شما سال ٩٢ و ٩٦ با شعار تعامل با دنیا به ریاست‌جمهوری رسیدید، ما باید به‌نوعی از انقلاب دفاع كنیم كه جامعه دچار دوپارگی نشود».

او به جنبش اصلاحات و گفت‌وگوی تمدن‌ها و کسانی اشاره كرد كه همه پشت‌ سر روحانی بودند و او با این پشتوانه بر مسند ریاست‌جمهوری نشست. اصغرزاده از مصادره ارزش‌های انقلاب گفت و اینكه « قرار نبود یك عده كاسب از ارزش‌های انقلاب، از آزادی‌ها و انسانیت دفاع كنند!». از نظر او كار به جایی رسیده است كه عده‌ای به‌نام دلواپس و از این‌ دست حتی امام خمینی را -كه ادعای پیروی از ایشان را دارند- تاب نمی‌آورند. «امام خمینی در همان روزها اجازه نداد كه در همین دانشگاه تهران بین دختران و پسران دیوار بكشند و شبانه دستور داد دیوار را بریزند وگرنه علیه دانشگاه سخنرانی می‌كند».

اصغرزاده با یادآوری خاطره دیگری از آیت‌الله خمینی  بر تغییر مسیر انقلاب توسط عده‌ای كه او «كاسبان» می‌خواند، تأكید كرد: «وقتی میتران به شهید رجایی ریاست‌جمهوری‌اش را تبریك گفت، او نامه‌ای نوشت كه شما این كارها را كردید و ایران چنین است و چنان و ما انقلاب كرده‌ایم... اما امام به او انتقاد كرد».

یا قرار بود روزنامه‌ كیهان در وضعیتی كه منطقه آبستن حوادث بسیار است، تیتر بزند كه موشك می‌تواند دوبی را بزند و بعد كه منافع كشور به خطر می‌افتد و تمام اقشار مردم از دیروز تا امروز می‌گویند این تیتر به‌ضرر منافع ملی است، دوباره آن را تكرار كند! عده‌ای هستند كه درست زمانی كه كارشناسان ما در حال مذاكره با ١+٥ بودند، مدام اینجا دُرفشانی می‌كردند و حتی مذاكره‌كنندگان را جاسوس می‌خواندند و هرگز جواب ندادند كه اگر برجام نبود چه اتفاقی می‌افتاد و جواب ندادند كه وقتی آقای احمدی‌نژاد در سازمان ملل می‌ایستد و زل می‌زند توی چشم ملت‌های دنیا و بزرگ‌ترین جنایت علیه بشریت یعنی هولوكاست را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید خود آمریكایی‌ها به برج‌های دوقلو حمله كردند، چه هزینه‌ای به این مملكت تحمیل شد و تحریم‌های پشت‌سرهم. چه كسی یا كسانی باید پاسخ این تحریم‌ها را بدهند، آقای احمدی‌نژاد! با جیب مردم؟».

ابراهیم اصغرزاده در بازخوانی‌اش از واقعه ١٣آبان، مدام به وضعیت سیاسی كنونی نقب می‌زد و سیاست ایران را در مقایسه با وضعیت در منطقه و جهان بازخوانی می‌کرد. او با تأكید بر لزوم قرائت گذشته در زمینه تاریخی‌اش به ضرورت بازخوانی انتقادی آن اشاره كرد و خطاب به كسانی كه حمله به سفارت عربستان و انگلستان را با اشغال سفارت آمریكا شبیه‌سازی كرد‌ه‌اند، گفت: «آن روزها بر سر تصرف سفارت آمریكا در داخل و خارج میان گروه‌های سیاسی مختلف دست‌كم در ساعات اولیه توافق حاصل شده بود و این با ریختن به سفارت‌ها در شرایط حساسی كه كشور در حال مذاكره است، هیچ ارتباطی ندارد».

او ادامه داد: بنا نبود قرائت ما از انقلاب و اسلام به چنین زبانی برسد. او به رویكرد صلح‌آمیز شیعه اشاره كرد و گفت: «بنا نیست ما هر اتفاقی در كشور افتاد آن را به ‌پای اشغال سفارت بنویسیم». اصغرزاده با انتقاد از رویكرد دولت‌های ادوار مختلف ایران در برخورد با آمریكا و غرب، وضعیت امروز را ماحصل تعلل در حل مسئله آمریكا دانست و با مروری تاریخی از فرصت‌هایی گفت كه در این زمینه از دست رفته است.

او به دولت هاشمی‌رفسنجانی و سیاست‌های آمرانه او اشاره كرد كه خاصه در اواخر آن، موقعیت ایران در جهان بسیار متزلزل بود و از انتقادش نسبت به انتخاب فلاحیان به‌عنوان وزیر اطلاعات در مجلس سوم و دفاع هاشمی‌رفسنجانی از او گفت. نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی، وضعیت انزوای ایران در آن دوران را تا حدی وخیم خواند كه بسیاری از سفرای كشورهای اروپایی ایران را ترك كردند و ملت ایران به‌خاطر انزجار از انزوا به دوران اصلاحات رسید و گفت‌وگوی تمدن‌ها و اینكه ما بنا بود احترام تمام كشورهای دنیا ازجمله آمریكا را حفظ ‌كنیم.

همان دوران آلبرایت و كلینتون هم پذیرفتند كه در كودتای ٢٨ مرداد دچار خطا شدند. ٢٢ ماه آقای ظریف پشت درهای بسته مذاكره كرد تا به برجام برسد، اما چه شد؟ اوباما را از دست دادیم و حالا دیوانه‌ای چون ترامپ روی كار آمده است. حالا می‌فهمیم كه آمریكا از لحاظ سیاسی یكدست نیست و پر از تضاد و تفاوت است و حالا بعد از برجام كشور دیپلماسی ضعیفی دارد.

آقای روحانی چرا اجازه می‌دهید اول غیر دیپلمات‌ها درباره برجام بیانیه بدهند، بعد دیپلمات‌ها؟ باید محكم بایستید و از دیپلماسی دفاع كنید. ما ازسوی نسل جوان متهمیم. یك زرتشتی نمی‌تواند برود شورای شهر! همین روزهاست كه این نسل به اصلاحات هم بدبین شود، چون فكر می‌كند سرش كلاه رفته است».

اصغرزاده ایستادگی بر سر مواضع دیپلماتیك را وظیفه روحانی و اصلاح‌طلبان دانست و این‌گونه سخنان خود را تمام كرد: «ما باید با بازخوانی ‌انتقادی از گذشته تاریخی‌مان جلوی دوپارگی و شیزوفرنی ملی بایستیم». 

مهندس محمد هاشمی نیز در ادامه حرف‌های اصغرزاده گفت: دانشجویان خط امام را یا باید محاكمه كنیم یا دفاع از آنان را به‌دست دیگران نسپاریم. «در ٣٨ سالی كه از انقلاب می‌گذرد، چندین‌وچند كتاب و فیلم درباره اشغال سفارت ساخته شده است، اما در ایران فیلم و كتابی نیست. اجازه دهید خود دانشجویان از خودشان دفاع كنند». محمد هاشمی گفت كه مدام بحث بر سر پشیمانی است، اما خود دانشجویان خط امام این را قبول دارند یا شكل دیگری از این تعبیر را قبول دارند. در تمام انقلاب‌های دنیا در ابتدای كار سخن بر سر كرامت، فضیلت، اخلاق، آزادی و استقلال است، اما در ادامه كار شكل اینها تغییر می‌كنند. ما درگیر تنازع بین عظمت و كرامت هستیم. آنان كه امروز به‌زعم خود از ارزش‌های انقلاب دفاع می‌كنند، از اصول اساسی و اولیه قانون اساسی دفاع نمی‌كنند». 

بعد از سخنرانی محمد هاشمی، پیام تصویری موسوی‌خوئینی‌ها پخش شد. او به نقش تاریخی دانشجو و نقش دانشجویان خط امام اشاره كرد و گفت: بعد از كودتای خیانتكار ٢٨ مرداد ١٣٣٢ اولین كسانی كه اعتراض كردند دانشجویان بودند. «من بعد از شصت‌و‌اندی سال حضور در سیاست توصیه‌ای دارم به دانشجویان امروز؛ اینكه فعالیت‌های سیاسی اگر بر مدار اخلاق و انسانیت باشد، راه به مقصد می‌برد وگرنه فعالیت سیاسی فارغ از خداجویی و اخلاق‌مداری، به نوعی كسب‌وكار بدل خواهد شد و اگر هدف كسب‌وكار باشد، طبعا راهكارهای دیگری هم هست».

از سخنرانی‌ حاضران در نشست بازخوانی تسخیر سفارت آمریكا، چنین برمی‌آید كه دانشجویان خط امام برخلاف ادعای موجود، از این حركت سیاسی خود پشیمان نیستند، اما معتقدند این حركت باید در زمینه تاریخی خود خوانده و درك شود. از این‌رو آنان با نگاهی رو به آینده بر شكاف‌های موجود دست گذاشتند و تلاش كردند تفاوت‌های فاحش تسخیر سفارت آمریكا در سال ١٣٥٩ با وقایع به‌ظاهر مشابه آن در چند سال اخیر را نشان دهند و درعین‌حال با دفاع از ایده دیپلماسی، بر آرمان‌های انقلاب تأكید كردند. 

 




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2021
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.