چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2017, 8:14

مرگ سالانه ۵۸۰۰ تهرانی بر‌اثر آلودگی

آرمان/زهرا سلیمانی

" width="200" />

پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵
روز گذشته شهروندان تهرانی در حالی به استقبال روز هوای پاک رفتند که هوای پایتخت باز هم برای گروه‌های حساس ناسالم بود. گرامیداشت روز هوای پاک در آلوده ‌ترین دی سه سال گذشته با انجام مراسم نمادین و همچنین کنفرانس‌ها و سخنرانی‌هایی انجام شد. بازار اظهار نظر‌ها هم در زمینه آلودگی داغ بود و در مهم‌ترین موارد آن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:«کاهش روزهای هوای ناسالم زمانبر است.» همچنین رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: «آلودگی هوای تهران سالی ۵۸۰۰ نفر تلفات دارد.»

روز گذشته رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، از محصولات تولیدی سه شرکت دانش بنیان در زمینه موتورسیکلت و خودرو برقی بازدید کرد. حسن روحانی پس از پایان جلسه هیات دولت در حیاط ساختمان دولت از خودرو برقی دوسرنشین یوز محصول شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد قزوین، موتورسیکلت آویتا محصول پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و موتورسیکلت برقی متعلق به شرکت دانش بنیان بنا شریف بازدید کرد.

دراین بازدید هیچ یک از مسئولان حوزه شهری، اعضای شورای شهر و مسئولان محیط زیست حضور نداشتند. بازدید از خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در حالی انجام می‌شود که هنوز زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای استفاده متقاضیان از موتورسیکلت‌های برقی و هیبریدی فراهم نشده است. در این شرایط سازمان‌ها با اعمال سیاست‌های دوگانه و بی توجهی به وضعیت هوا همچنان در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار هستند.

کاهش روز‌های ناسالم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مشارکت و همکاری مردم در بحث کاهش آلودگی هوا را امری کلیدی دانست و گفت: امیدواریم این همکاری‌ها گسترش پیدا کند. روز گذشته معصومه ابتکار به مناسبت روز ملی هوای پاک اظهارکرد: در برخی نقاط توانستیم روی موضوع آلودگی هوا تاثیرگذار باشیم و تعداد روزهای هوای ناسالم را کاهش دهیم. برای مثال در شهر تهران طبق‌ آمار تا ۲۶ دی‌ سال ۱۳۹۵، ۲۳۱ روز هوای سالم و پاک داشتیم؛ در حالی که در ابتدای کار دولت یازدهم، ۱۷۶ روز هوای سالم و پاک داشتیم. بنابراین بیش از حدود ۵۰ روز کیفیت هوا بهتر شده است.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین مساله این است که توانستیم استانداردها و حدود مجاز معاینه فنی خودروها را در این دوره ارتقا دهیم، گفت: مساله کاتالیست‌ها یعنی خودروهایی که کاتالیست ‌نداشته باشند یا کاتالیست‌ آنها از رده خارج شده باشد که توسط معاینه فنی مشخص می‌شود. خوشبختانه یکی از کارهای مطلوب در دولت یازدهم راه‌اندازی سامانه معاینه فنی یکپارچه با تلاش وزارت کشور و راهور ناجا بود.

ابتکار با بیان اینکه روند تخصیص بودجه برای تعویض کاتالیست خودروها باید با دقت و سرعت بیشتری انجام شود، اظهارکرد: جذب آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها توسط کاتالیست‌ها انجام می‌شود؛ به ویژه تاکسی‌ها که پیمایش زیادی دارند و ممکن است کاتالیست‌ آ‌نها به سرعت از رده خارج و آلایندگی آنها بیشتر شود. بنابراین مساله کاتالیست‌ها در تاکسی‌ها بسیار مهم است. به گفته او باید فناوری جدید همچون خودروهای برقی و موتورهای هیبریدی و برقی را ترویج دهیم، دولت در ابتدای کار خود اقداماتی را انجام داد که یکی میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها و تست‌هایی بود که به طور مستمر انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از یکم مهر ۱۳۹۵ موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شود. همچنین ۱۴۴ مجوز جدید برای موتورسیکلت‌های انژکتوری و تعدادی هم برای موتورسیکلت‌های برقی دریافت شده است که تایید کردیم. همچنین با توجه به اینکه پایه خودروهای برقی و موتورسیکلت‌های برقی باتری لیتیومی است، وزارت دفاع از سال ۱۳۹۳ این فعالیت را شروع کرده است و در حال حاضر باتری لیتیومی را در داخل کشور تولید می‌کنیم. ابتکار گفت: یکی از مصوباتی که دولت حدود۶ ماه پیش داشت و اخیرا در حال اجرایی شدن است، ارتقای حدود مجاز معاینه فنی است. این مصوبه در حال اجرا شدن با اولویت کلانشهرهاست.

در ادامه، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوخت یورو چهار و یورو پنج در بعضی کلانشهرها هنوز به طور کامل استفاده نمی‌شود، گفت: در شهرهای شیراز و اهواز به ‌طور کامل سوخت یورو چهار توزیع می‌شود. همچنین در آبادان و خرمشهر نیز توزیع این سوخت انجام شده است. قطعا با راه‌اندازی کامل پالایشگاه بندرعباس می‌توانیم به‌طور کامل در بندرعباس، شیراز و اهواز در تمام طول سال بنزین یورو چهار توزیع کنیم. عباس کاظمی افزود: تضمین ما تامین سوخت یورو چهار است و برنامه‌ای برای تامین سوخت یوروپنج نداریم و اگر تمام فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌ اندازی شود، تقریبا بیشتر شهرها بنزین یورو چهار را خواهند داشت که امیدواریم تا بهار سال آینده یک فاز آن راه‌‌اندازی شود.

مرگ بر اثر آلودگی هوا
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از جایگاه ناچیز مصوبات زیست‌محیطی در شورای شهر تهران انتقاد کرد و گفت: مدیریت تهران سلیقه‌ای و غیرمتخصصانه است. محمد حقانی اظهارکرد: آلودگی هوای تهران در سال پنج هزار و ۸۰۰ نفر تلفات دارد. او با بیان اینکه باید این سوال مطرح شود که چقدر از مسائل هوا به شهرداری مرتبط است، گفت: باید تاکید کرد که ۱۰۰ درصد مسائل هوا به شهرداری مرتبط است، اما به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری در شرایط فعلی این امر محقق نشده است.

نگاه به تهران نگاه زیست‌محیطی نیست
این عضو شورای شهرتهران با اشاره به لایحه هوای پاک که درحال حاضر در دستور کار مجلس قرار دارد گفت: این قانون هم برگرفته از قانون قبلی است، اما وقتی قرار است اجرا نشود، به درد نمی‌خورد. شهر تهران از لحاظ زیست‌محیطی توانمندی‌‌های فراوان دارد و هنوز جمعیت ۱۰ میلیون نفری را تحمل می‌کند. بهره برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از تهران و جمع کردن همه صنایع در این شهر از اقدامات نادرستی بود که باعث وضعیت کنونی هوا شده است. احداث مترو بدون توجه به مسائل و پیوست‌‌ها صورت گرفته است. برای همین است که قنات فرمانیه به شکلی شده که آب از آنجا سرازیر می‌شود.

حقانی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع ساکن و ۸۰ درصد آن ناشی از منابع متحرک است، اظهار کرد: همه این آلودگی‌ها ناشی از سوخت‌های فسیلی هستند. در طرح جامع ترافیک پیش‌بینی شده بود که در ۱۴۰۴ جمعیت تهران به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد که در این شرایط باید ۷۵ درصد مسائل مربوط به اتوبان‌ها، حمل و نقل عمومی و... انجام می‌شد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ جمعیت تهران بالای ۱۰میلیون است و ساخت مترو و توسعه حمل و نقل عمومی توسعه چندانی نداشته است.
تردد۱۸۰هزار ماشین سنگین بدون معاینه فنی درتهران

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تنها راهکار حل آلودگی تهران توقف ساخت‌وسازهای بی‌رویه وعدم‌تغییر کاربری اراضی است، گفت: درشرایط کنونی فضاهای سبز تهران نابود و به‌جای آن ساخت‌وساز و درآمد ناپایدارایجاد می‌شود. همچنین هفت هزار اتوبوس که سه هزار تا از آن کربن سیاه و دوده تولید می‌کنند بدون هیچ مقاومتی در تهران تردد می‌کنند و ۱۸۰هزار ماشین سنگین که چهار هزارتا از آنها برای شهرداری است بدون معاینه فنی اجازه تردد در تهران دارند.

به گزارش ایسنا، حقانی با اشاره به اینکه دومیلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، گفت: در بنزین این موتورسیکلت‌ها روغن مخلوط می‌شود که آلودگی آنها پنج برابر خودرو یورو ۲ است. بنابراین تنها راه حل رفع آلودگی هوا و ترافیک تهران توسعه متروست.




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2021
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.