پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.04.2015, 13:52

پرونده زنجانی در کمای خبری

آمنه شیرافکن/شرق

آنچه زنگنه همین چند روز پیش درباره پرونده زنجانی گفت، روایت تأمل‌برانگیزی دارد، روایتی که با زندگی تک‌تک ایرانی‌ها پیوند خورده و حالا وضعیت پیچیده و درعین‌حال پرسؤالی پیش روی افکار عمومی قرار داده است. پیگیری اخبار بابک زنجانی در مجلس حالا تا حدودی به بن‌بست رسیده و اخبار دست اول چندانی به نمایندگان نمی‌رسد.
حالا گامی آن‌سوتر از مجلس، وزیر دولت آقای روحانی هم آب پاکی روی دست مردم ریخته که گویا بابک زنجانی از اول هم بنا نداشته و ندارد دو میلیارد دلار پول نفت را به صندوق بازگرداند و متن خبر به مخاطب چنین القا می‌کند که گویی کار از کار گذشته و باید از بازگرداندن منابع مالی به صندوق بیت‌المال قطع امید کرد.
بنابراین سکوت مجلس از سویی و حالا موضع ناگزیر وزیر نفت در برابر پرونده زنجانی مخاطب را در موقعیت بغرنجی قرار می‌دهد. نه نماینده و نه وزیر نمی‌دانند وضعیت بازگشت پول‌های زنجانی در چه مرحله‌ای قرار دارد. در همین حال خبرها نشان از آن دارد که ٩٠ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و اموال داخل کشور او هم اغلب به نام افراد مختلف خورده و ارزش مالی چندانی ندارد.
حالا کمی فراتر از این معادله چند مجهولی نباید فراموش شود که نمایندگان مجلس بارها و بارها به ویترین‌بودن زنجانی و شبکه مافیایی پشت‌سر او اشاره کرده‌اند، اینکه این شبکه مافیایی حالا با پول‌ها چه کرده و چه برنامه‌ای دارد، نه برای جماعت روزنامه‌نگار مشخص شده و نه برای وزیر و نماینده این کشور. اما صرفا پیش روی ما انواع گزینه‌های پیچیده درباره شخصی ردیف شده که با وجود شناسنامه جعلی و ١٣ پرونده، باز مورد تأیید سه وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته است. شاید بیش از هر زمان دیگری فرصت آن رسیده که دلایل و چرایی تأیید این فرد دلال از سوی وزرا پیگیری شده و به‌جای کش‌دارکردن پرونده و پیچیده‌ترکردن آن به برخی سؤال‌های خیلی‌ساده پاسخ داد.
چه دلایلی وجود داشته که وزرای آقای احمدی‌نژاد به سمت تأیید فرد بی‌نام و نشان و البته بدنام حوزه اقتصادی رفته‌اند. چطور شده که او با آن پرونده عریض و طویل تخلف‌های متعدد، پرچم‌دار فروش نفت شده و چه رانت‌ها و لابی‌هایی بابک زنجانی را «بابک زنجانی» کرده است. حالا باید بیش از هر زمان دیگری به فکر فراهم‌آوردن پاسخ این سؤال بود که فراتر از وزیر، چه سفارش‌ها و لابی‌هایی در کار بوده که به این سادگی پول نفت کشور برای فروش به زنجانی واگذار می‌شود. کلیدواژه بابک زنجانی، اسم رمز فساد گسترده در کشور شده، مرور زمان در پرونده زنجانی و قطع اطلاع‌رسانی مؤثر در این زمینه نه‌تنها به پیشبرد پرونده او کمکی نخواهد کرد که رفته‌رفته افکار عمومی را خسته و نسبت به اهمیت خبر بی‌تفاوت می‌کند.
مردم می‌خواهند با اعمال عدالت هرچه سریع‌تر پرونده تعیین‌تکلیف شود. شاید برداشته‌شدن تحریم‌ها تا حدودی به بازگشت منابع مالی بلوکه‌شده زنجانی در خارج از مرزها کمک کند، اما نکته اصلی این است که چطور می‌توان شبکه تولید زنجانی را به‌خوبی ترسیم کرده و پیش ‌روی مردم گذاشت. بعید است افکار عمومی در وانفسای پیگیری این پرونده، به‌دنبال شنیدن صرف حکم زنجانی باشند، در پایان این پرونده باید اسامی بلندبالایی از شبکه حمایتی زنجانی فاش شود.




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2021
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.