پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.01.2015, 9:06

من یک اصلاح‌طلبم!

آرمان

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳
«من یک اصلاح‌طلبم.» از زمان دولت اصلاحات به بعد کمتر کسی این جمله را از زبان یک دولتمرد شنیده بود؛ اگر هم احیانا پستی به یک اصلاح‌طلب اعطا می‌شد، می‌دانست ابراز وابستگی به این جریان سیاسی یعنی خداحافظی. از اوایل خردادماه امسال و با استعفای دکتر سیدکاظم میرولد از سمت معاونت سیاسی- امنیتی وزارت کشور خلأیی هشت‌ماهه در این جایگاه راهبردی و مهم ایجاد شد. تا جایی که صاحب‌نظرانی که عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم را مورد رصد قرار می‌دادند، روزبه‌روز بر نگرانیشان مبنی بر معطل ماندن سیاست‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور افزوده می‌شد.
کلید تدبیر و شکستن قفل هشت‌ماهه
بالاخره روز یکشنبه ۲۸دی‌ماه طلسم شکسته شد و قفل دفتر معاونت سیاسی ساختمان فاطمی با معرفی دکتر محمدحسین مقیمی به‌عنوان معاون جدید سیاسی و امنیتی وزارت کشور گشوده شد. وی که در سوابق خود سابقه استانداری دولت خاتمی، معاونت عمرانی وزارت کشور دولت اصلاحات، عضویت در مجموعه دولت آیت‌ا... ‌هاشمی و انتخاب به‌عنوان شهردار تهران در سال۸۱ را دارد، در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش، را با صراحت یک اصلاح‌طلب خطاب نمود و عنوان کرد: من در دوره هشت‌ساله گذشته هیچ مسئولیت اجرایی نداشتم. معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه در خصوص بی‌طرفی در انتخابات قطعا برنامه داریم و جزو وظیفه اصلی ماست در برنامه «متن، حاشیه»، درباره شایعاتی که در برخی رسانه‌ها از اختلاف‌نظر بین بدنه وزارت و دولت در انتخاب معاون سیاسی مطرح بود، بیان داشت: کار رسانه گمانه‌زنی است و صداوسیما هم همینطور است و گاهی سوالاتی می‌شود اما واقعیت غیر از آن است و طرح این سوالات هم ایراد ندارد و در جامعه پویا ایرادی ندارد که مطبوعات و صداو سیما هم این گمانه زنی‌ها را داشته باشند. اما سیاست‌های دولت اعتدال بوده و هست و دنبال این است تا کشور در راستای سیاستهای نظام با روشهای اعتدال‌گرایانه پیش برود. وی درباره نحوه انتخابش به سمت معاون سیاسی گفت: آقای وزیر بنده را خواست و من هم قبول کردم. قطعا ایشان هم با رئیس‌جمهور صحبت کرده‌اند. اما خودم شنبه (۲۷ دی) با آقای وزیر قبل از ساعت ۱۲ ظهر صحبت کردم. مقیمی درباره این‌که جزء چه جناحی است؟ گفت: من در دولت‌هایی که کار کردم، کلا روش‌هایی مشابه داشتند و سعی ما بر این بوده است تا تفکر سیاسیمان را در کار دخالت ندهیم. بنده در هشت سال دولت قبل هیچ مسئولیت اجرایی نداشته‌ام و اصلاح‌طلبم.

دنبال توسعه احزاب هستیم
معاون وزیر کشور با بیان اینکه باید راه را برای فعالیت قانونی احزاب هموار کنیم، گفت: هر دولتی که سرکار بیاید این مطالب را مطرح می‌کند مثلا در یک دولتی یارانه داده می‌شود و دولت بعدی آن را کم می‌کند و یک دولت حضور احزاب را جدی می‌گیرد و آن را بسط می‌دهد اما برخی هم جلوی احزاب را می‌گیرند و.... وی افزود: توسعه احزاب و فعال شدن احزاب هدفی است که آقای وزیر در حکمشان برای اینجانب نیز اشاره داشته‌اند. هر وزیری درمقابل مجلس پاسخگوست و سیاست‌های همه بخش‌های وزارتخانه باید در راستای سیاست‌های وزیر، باشد؛ چرا که شخص پاسخگو وزیر است و باید در چهارچوب‌هایی که وزیر مشخص می‌کند اقدامی صورت گیرد. مقیمی درباره ملاک انتخاب فرماندار برای شهر‌ها گفت: اول از همه باید یک فرماندار به نظام اسلامی اعتقاد داشته باشد و سیاست‌های دولت را قبول کند و اگر کسی بگوید که تفکرم با تفکر و سیاست دولت متفاوت است و سیاست‌های دولت را قبول ندارم و عمل هم نمی‌کنم طبعا انتخاب نخواهد شد اما اگر صادقانه بگوید سیاست‌های دولت را قبول ندارد ولی به آن‌ها عمل خواهد کرد قطعا از او استفاده خواهد شد. وی درباره تغییر و تحولاتی که در دوره مسئولیتش در استان مرکزی، صورت گرفت، گفت: این استان ۱۲ فرماندار دارد که ما همه را تغییر دادیم و هیچ فرمانداری از دولت قبل در این استان وجود ندارد؛ چرا که برخی از این فرمانداران کارمند دولت نبودند. برخی هم باید جابجا می‌شدند، چون نمی‌توانستند خود را با سیاست‌های دولت منطبق کنند.

برگزارکنندگان انتخابات بی‌طرفند
معاون سیاسی وزارت کشور با تاکید بر بی‌طرف بودن برگزار کنندگان انتخابات مجلس و خبرگان گفت: در این زمینه قطعا برنامه داریم و جزو وظیفه اصلی ماست. البته نظارت بر انتخابات با شورای محترم نگهبان است و ما در واقع باید در تعیین هیاتهای اجرایی و افراد حاضر بر صندوق‌ها دقت کنیم تا انتخابات خوب برگزار شود. مقیمی در پاسخ به این پرسش که اخیرا «شاهد شرکت یکی از مسئولان وزارت کشور در یک همایش انتخاباتی و جناحی و سخنرانی وی بودیم. آیا این منافی با بی‌طرفی وزارت کشور نیست؟» گفت: تشکلهای سیاسی مجامعی را برگزار می‌کنند و از مسئولان هم دعوت می‌کنند و حضور مسئولان در این همایش‌ها تایید کارهای آن‌ها نیست. وی ادامه داد: در برگزاری انتخابات و این دست اجتماعات، ‌از کسی از افراد وزارتخانه دعوت می‌شود و وی می‌رود و این به معنای تبلیغ انتخاباتی نیست و البته ما به عنوان حوزه سیاسی سعی می‌کنیم، پرهیز کنیم. مقیمی درباره تاثیر احتمالی بررسی موضوع انتخابات که هم در مجلس و هم در مجمع در حال بررسی است، گفت: انتخابات پیش رو با قانون فعلی انجام می‌شود و هر قانونی هم که در مجلس تصویب شود، اگر در قالب زمانبندی بگنجد؛ قانون جدید اعمال می‌شود و در مجمع هم اکنون سیاستهای کلی انتخابات در حال بررسی است، نه قانونی که بخواهد مورد اجرا قرار بگیرد. وی درباره احزاب و فعالیتهای آن، اضافه کرد: احزاب نتوانستند آنگونه که باید فعالیت کنند و اداره کشور را بدست گیرند، برای این‌که یک عده هستند که اصلا به احزاب اعتقاد ندارند و با افتخار هم می‌گویند ما عضو هیچ حزبی‌ نیستیم. و من هم خودم تا به امروز جزو هیچ حزب و گروهی نبوده‌ام و اگر گفتم اصلاح‌طلبم به این دلیل است که این یک تفکر است، نه حزب و معنای حزب یعنی حزب شناسنامه دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با فعالیت احزاب منحل شده با اسم جدید موافقید یا خیر، گفت: هر حزبی که در واقع بیاید شناسنامه بگیرد، از وزارت کشور و افرادش محدودیت و ممنوعیت قضایی برای فعالیت از سوی قوه قضاییه نداشته باشند می‌توانند در قالب حزب جدید فعالیت کنند. مقیمی در پایان درباره برنامه‌اش برای خانه احزاب، نیز بیان داشت: پیگیر هستیم تا این کار سامان یابد و انجام شود.




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2021
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.