چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.04.2014, 18:37

منتظر بهبود وضعیت اقتصادی نباشید

حسین راغفر*/جهان صنعت

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بد‌ترین زمان ممکن در حال اجراست چراکه اقتصاد ایران با رکود تورمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
اجرای مرحله دوم این قانون به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی دامن می‌زند و روند تولید بنگاه‌ها روزبه‌روز منفی‌تر خواهد شد.
این در شرایطی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به سطح رفاهی مردم نیز آسیب می‌زند و موجب افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات می‌شود.
با این اوصاف نباید منتظر بهبود وضعیت اقتصادی باشیم چراکه قطعا تا چند ماه آینده با افزایش قیمت ارز روبه‌رو می‌شویم و در کل آتش مارپیچ تورمی شعله‌ور‌تر خواهد شد.
در این میان یکی از مشکلات اساسی دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی عدم توجه به بخش تولید است و به دنبال آن درآمدهای بادآورده از نفت و گاز برای واردات بیشتر می‌شود که این سیاست‌ها تماما به نفع طبقه حاکم است. در چنین شرایطی راه‌حل واقعی برای برون‌رفت از مشکلات، حذف یارانه پردرآمد‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است به طوری که دولت بتواند از مابه‌التفاوت این اقدامات به نفع تولید استفاده کند و به یاری بنگاه‌های آسیب‌دیده بپردازد. تا زمانی‌که ۶۰ درصد بخش‌های مختلف اقتصادی مالیات نپردازند وضعیت به همین‌گونه ادامه خواهد یافت. از سویی افزایش کسری بودجه خانوار از دیگر مشکلات اساسی دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی است که سرکوب دستمزد‌ها و افزایش بی‌رویه تورم از عوامل موثر بر این روند است. مادامی که انضباط مالی در کشور رعایت نشود و درآمدزایی صحیحی از بنگاه‌ها انجام نگیرد قطعا وضعیت اقتصادی بد‌تر خواهد شد. به هر سو مهم‌ترین اقدامات دولت قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی، کنترل تورم و کاهش هزینه‌های جاری است که با وجود شرایط فعلی اقتصاد ایران، فاز دوم هدفمندی در بد‌ترین زمان در حال اجراست به طوری که می‌توان نتیجه گرفت اقدامات دولت یازدهم نیز دقیقا همانند سیاست‌های دولت گذشته است.
* عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2021
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.