ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.08.2017, 8:09
حفظ برجام چون مردمک چشم

محمد ارسی

دونالد ترامپ، غیرعادی‌ترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکاست؛ این رئیس جمهوری غیرعادی نشان داده که تخریب قرارداد صلح‌آمیز ایران با کشورهای موسوم به ۱+۵ و در صورت امکان، بیرون کشیدن آمریکا از برجام و نهایتاً لغو آن، محور اصلی سیاست خارجی او در خاورمیانه‌ی ناآرام و جنگ‌زده ست!

ترامپ از همان آغاز ورود به عرصه‌ی مبارزه‌ی انتخاباتی، باراک اباما را به سبب کنارآمدن با ایران و دور شدن از اسرايیل و عربستان ... سرزنش می‌کرد و با بد و بدترین خواندن برجام، وعده می‌داد که اگر به ریاست جمهوری آمریکا برسد، آن قرارداد را پاره خواهد کرد!

با توجه به اینکه ترامپ به بسیاری از وعده‌های انتخاباتیش عمل کرده، مثل خروج از عهدنامه‌ی جهانی پاریس- در ارتباط با گرمایش زمین- تضعیف رابطه با مکزیک و کانادا، باج‌خواهی از اعضاء ناتو، تلاش برای تخریب اصلاحات درمانی اوباما و موارد دیگری که به بحران‌های ملی و بین‌المللی بدی منجر گشته، باید در انتظار خروج آمریکا از برجام هم باشیم، بویژه اینکه این سیاست ضد ایرانی ترامپ از پشتیبانی قاطع تندروهای اسرائیلی و میلیاردرهای سعودی هم برخوردار است. شوربختانه کنگره و سنای آمریکا نیز با تصویب تحریم‌های اقتصادی تازه علیه ایران، عملاً به صف ترامپی‌ها پیوسته‌اند در معنا با ناکارآمد و زمین‌گیر کردن برجام، کار ترامپ را برای لغو آن قرارداد صلح‌آمیز بین‌المللی، آسان‌تر کرده‌اند.

ارزش کار شورای ملی ایرانیان آمریکا
بنابراین برای حفظ برجام و جلوگیری از اجرای سیاست‌های ضد ایرانی پرزیدنت ترامپ، وظيفه‌ی ملی و بین‌المللی ما ایرانیان صلح‌طلب است که مانند شورای ملی ایرانیان آمریکا - نایاک - صدای اعتراض خود را علیه نمایندگان کنگره، به‌ویژه علیه دمکرات‌های کنگره، که همدست با جمهوریخواهان، رای به تشدید «تحریم‌ها» داده‌اند، بلند کنیم تا راه پاره کردن اسناد برجام، هموار نگردد، و طرف بدعهد، در افکار عمومی، بی‌مجازات نماند!

اخطار به دمکرات‌های کنگره
نایاک در نامه‌ی اعتراضی خود که به قصد گردآوری امضاء انتشار داده، خطاب به دمکرات‌ها که بدون همکاری آنها وضع چنین تحریم‌هايی برضد منافع ملت ایران ممکن نمی‌شد می‌نویسد:

«... درجریان مبارزات انتخاباتی، دونالد ترامپ وعده داد بود که قرارداد هسته‌ای مربوط به ایران را پاره خواهد کرد... در واقع اجرای این وعده، وارد کردن آمریکا به جنگ گزینشی دیگری در خاورمیانه است که شوربختانه دمکراتهای کنگره با رایی که به تحریم‌های جدید علیه ایران دادند، دارند به ترامپ یاری می‌رسانند... در حقیقت هیچگونه توجیه منطقی برای وضع و تحمیل این تحریم‌ها که تضعیف و تخریب «قرارداد هسته‌ای» را در پی خواهد داشت وجود ندارد ... تعجب اینجاست که این تحریم‌ها بعد از آنی تصویب می‌شوند که شخص ترامپ دو بار تایید کرده که ایران از قول و قرارهای خود تخطی نکرده است...اگر جنگ‌طلبان کنگره و دمکراتها، همدست با ترامپ و شرکاء، به تخریب و تضعیف «قرارداد هسته‌ا‌ی” ادامه دهند ... نتیجه‌ی نهایی، افزایش نا امنی در آمریکا، و هموار شدن مسیر جنگ و ویرانگری دیگری در خاورمیانه خواهد بود... ضمن اینکه دنیا آمریکا را مسؤل شکست درحفظ و حراست از راه وروش مسالمت آمیز ودیپلوماتیکی خواهد دانست که برای پرهیز ازتشدید تنشها و جلوگیری ازجنگ و درگیریها تاکنون به کار برده شده است...»(برداشت آزاد از متن انگلیسی نامه‌ نایاک)

نایاک در پایان به دمکرات‌های کنگره می‌گوید که: از شما دمکرات‌ها می‌خواهیم که با هر اقدام دستگاه اداری ترامپ که به‌منظور تضعیف و تخریب قرارداد هسته‌ای مربوط به ایران انجام بگیرد، مقابله کنید ... بکوشید تا این قرارداد صلح‌طلبانه حفظ شود، زیرا فسخ آن یا شکست برجام، به جنگ و جدال و خون و خونریزی دیگری در خاورمیانه، منتهی خواهد شد!

باری جنگ‌طلبان ضدایرانی منطقه، به‌ویژه سعودی – وهابی‌ها با تمام مقدورات و امکانات در تخریب و تضعیف برجام می‌کوشند و به ترامپ فشار می‌آورند که هر چه زودتر کار برجام را یکسره کند؛ از طرفی مجموعه‌ی رژیم‌افکنان و براندازان، یعنی: تشکیلات رجوی، سلطنت‌طلبان افراطی و تجزیه‌طلبان تروریست مناطق مرزی، هم‌صدای با دلواپسان و داعشیان نظام فقاهتی با تب‌وتاب تمام می‌کوشند و دست به دامن رئیس جمهوری آمریکا ترامپ شده‌اند که قرارداد صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را باطل اعلام کند و با تهدید نظامی و تحمیل تحریم‌های اقتصادی، چنان ایران را در تنگنا قرار دهد که حضرات به خواست‌های خود راحت و آسان، دست یابند...

پایان سخن این است که:

برجام از تبدیل ایران به سوریه و عراقی دیگر ممانعت کرد؛ ایران را از انزوای سیاسی درآورد؛ تولید و فروش نفت ایران را به حال عادی درآورد، بخش بزرگی از تحریم‌ها را برداشت، احیای اقتصاد ایران را آغاز کرد، به تنش میان ایران و اروپا پایان داد. نیز نشان داد که گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز، تنها راه حل اختلافات بین‌المللی ست و از همه مهمتر، در دل زن و مرد ایرانی، به‌ویژه جوانان نور امید دمید و آنها را از یأسی که سالها مبتلا بودند بیرون آورد، که این خود سرمایه‌ای ست گرانبها برای دموکراسی‌سازی و صلح و سازندگی!

ازینروست که می‌گوئیم: این برعهده‌ی ما ایرانیان، بویژه ما ایرانیان مقیم آمریکاست که با روشنگری در جامعه‌ی آمریکا دشمنی میان «دو ملت» را به دوستی تبدیل کنیم و از برجام چون مردمک چشم محافظت کنیم!

.(JavaScript must be enabled to view this email address)