ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.06.2017, 15:25
تفاسیر و معانی مرتبط با نتایج انتخابات بریتانیا

اصغر جیلو

تفاسیر و معانی مرتبط با نتایج انتخابات بریتانیای کبیر (بخوان صغیر)

مهمترین نتیجه این انتخابات شکست افکار ملی‌گرایانه و انزواجویانه در آن بود. ترزا می نخست وزیر فعلی بریتانیا که می‌خواست با جذب آرای حزب استقلال بریتانیا که یک حزب ملی‌گرای ضد اتحادیه اروپا هست و نیز طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پایه‌های اجتماعی حزب کارگر به اکثریتی قوی و قابل اتکا برای پیشبرد یک خروج پر هزینه به حساب مردم و اقتصاد بریتانیا دست یابد، به هدف خود نرسید و احتمالا هم در آینده‌ای نه چندان دور باید پی کار خود برود و استعفا بدهد.

حزب استقلال بریتانیا با ۴ میلیون رای در رفراندوم خروج از اتحادیه بریتانیا در سال گذشته، حتی یک کرسی هم در این انتخابات به دست نیاورد، و طرفداران آن به شکلی که هیچ کسی پیش‌بینی نمی‌کرد بیشتر به حزب کارگر رای دادند تا حزب محافظه‌کار.

مهمترین بازنده این انتخابات در کوتاه مدت کشور بریتانیا به عنوان یک قطب مهم سیاست در اروپا و جهان است. فقدان یک دولت قدرتمند در بریتانیا پیامدهای منفی متعددی برای این کشور در عرصه‌های خارجی و داخلی خواهد داشت.

مهمترین برنده این انتخابات اتحادیه اروپا بود که اکنون با قدرت در مقابل یک دولت ضعیف بریتانیایی که قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد خواهد ایستاد و شاید اصولا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است وارد مسیری طولانی‌تر از آنچه که انزواجویان ملی‌گرا و طیفی از راست‌گرایان افراطی حزب محافظه‌کار می‌خواستند بشود و این امر در نهایت به نفع طرفداران نزدیکی همبستگی بریتانیا با اتحادیه اروپا تمام شود.

زنان بریتانیا از جمله برندگان اصلی این انتخابات بودند و به یک پیروزی تاریخی دست یافتند، آنها اکنون بیش از ۲۰۰ نماینده را به پارلمان بریتانیا فرستاده‌اند.

گرچه حزب محافظه‌کار در این انتخابات به اکثریت قاطع یعنی حداقل ۳۲۶ صندلی دست نیافت و بالای ۱۰ کرسی را هم از دست داد اما در مجموع میزان رای خود را درکل کشور حدود ۲-۳ درصد بالا برد و هنوز هم بیشترین نماینده را نسبت به احزاب دیگر در پارلمان خواهد داشت.

گرچه حزب کارگر در این انتخابات بر عکس بسیاری از پیش‌بینی‌های اولیه بیش از ۳۰ کرسی اضافی نسبت به قبل به دست آورد، اما نتوانست به بزرگترین حزب بریتانیا تبدیل شود. این حزب هنوز هم حدود ۵۴ یا ۵۵ صندلی کمتر از حزب محافظه‌کار خواهد داشت.

این انتخابات یک پیروزی برای مخالفین سیاست‌های ریاضت اقتصادی حزب محافظه‌کار بخصوص برای جوانان و دانشجویان بود.

این انتخابات یک پیروزی بزرگ برای جرمی کوربین به عنون رهبر حزب کارگر بود. وی موفق شد برخی از سیاستها و نظرات دافعه خود در بین بخشی از جامعه سیاسی بریتانیا و طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا را، با طرح سیاست‌های اقتصادی جذاب و در عین حال عادلانه و تا حدود زیادی قابل اجرا جبران کند.

این انتخابات به یک معنا هم شکستی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و و ولادیمیر پوتین بود که خواهان تداوم سیاست‌های انزواجویانه ملی‌گرایان انگلیسی و راست‌های افراطی حزب محافظه‌کار بریتانیا در مقابل اتحادیه اروپا بودند.

این انتخابات در عین حال یک شکست نسبی برای تمام کسانی بود که با سوء استفاده از اقدامات جنایتکارانه تروریست‌های اسلامی در این کشور قصد بی‌اعتبار کردن بعضی از اصول جاری حقوق بشر در بریتانیا راداشتند.

حزب استقلا طلب اسکاتلند گرچه همچنان بیشترین صندلی ها را در اسکاتلند از آن خود ساخت و هنوز هم دولت را در آنجا در دست خواهد داشت اما با از دست دادن حدود ۲۰ کرسی نمایندگی از شانس پیروزی در رفراندمی احتمالی برای استقلال اسکاتلند در چند سال آینده دورتر شد.


اصغر جیلو
۰۹/۰۶/۲۰۱۷