ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.06.2016, 5:57
خرداد، ماه ماست

ویژه‌نامه‌ای برای سالگرد جنبش سبز

طرح از کورش بیگ‌پور

ماندانا زندیان
جنبش سبز ایران زنده است

جنبش سبز ایران زنده است. حفظ ارتباط ما در مسیر حرکتِ جنبش مهم و حیاتی، و در این روزها، اساساً، همۀ این حرکت است. خیابان تنها عرصۀ مبارزۀ ما نیست. برای مبارزه با ناامیدی و مرگ، ما می‌باید بیشتر و زیباتر زندگی کنیم، خوب‌تر ببینیم، درست‌تر و خردمندتر اعتراض کنیم؛ خردمندترینی که می‌شناسیم، تا لحظه‌ای شبیه ذهنیتی که با آن در مبارزه‌ایم نشویم. ما برای ساختن برخاسته‌ایم، برای آفریدن، پیش رفتن، زیبا شدن و تازه کردن.





گفت‌وگوی ماندانا زندیان با کاظم علمداری
زمینه‌های فکری و سیاسی گفتمان اصلاحات

اگر خواست اصلاح‌طلبان آزادی و دمکراسی است، در ساختار ولایت مطلقهٔ فقیه و کشورداری در چارچوب فقه اسلامی امکان دسترسی به آن و حقوق برابر شهروندی وجود ندارد. اساس احکام فقهی که سهم و حق مؤمن، مسلمان سنی و شیعی، و غیر مسلمان، زن و مرد را رسماً نابرابر می‌داند، بر تبعیض استوار است. در حالی‌که در دمکراسی همهٔ این‌ها شهروندند و باید از حقوق برابر برخوردار باشند. این موانع قانونی باید برداشته شود.


با شعرهایی از شبنم آذر، پگاه احمدی، ماندانا زندیان، ماندانا مشایخی و شهاب مقربین
سروده‌هایی درباره جنبش سبز ایران

سکوتمان را کشتند / تنی را که با دهان به خیابان کشانده بودیم / دستی را / که سلاح سردمان بود / صدایمان را کشتند / نه / ما هیچ چیز را پنهان نکرده بودیم / نه در جیب‌ها / نه در مشت / نه در دهان خالی‌مان / تنها / چراغی می‌خواستیم / که تاریکی این بغض را روشن کند /...