ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.02.2016, 17:55
ملت، حق رأى و اصلى بنام انتخابات

محمد ارسى

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

اینجانب با وجود همه محدودیت‌هاى غیر دمكراتیك و تمامى موانع امنیتى و سیاسى در كار انتخابات آتى، شركت در انتخابات مجلس شوراى اسلامى و خبرگان رهبرى را امرى عقلانى، وظیفه‌اى اخلاقى نیز ضرورتى ملى در راستاى ایران‌بانى و دموكراسى‌سازى تلقى میكنم.

نویسنده این سطور در این سوى دنیا به عشق ایرانِ فردا و با اعتماد به درایت و دانایى ایرانی‌ها به لیست ائتلافى اصلاح‌طلبان و اعتدالى‌ها رأى می‌دهم تا به جبهه پایدارى مصباحى یعنى به داعشیان وطنى نه گفته باشم!

در این انتخابات حتما شركت می‌كنم تا از سیاست همزیستى مسالمت آمیزى كه با غرب و آمریكا آغاز شده حمایت كنم و به سهم خویش مانع از بازگشت تندروى‌هایى باشم كه می‌رفت تا از ایران هم مرگ‌بازارى چون سوریه و عراق و افغانستان بسازد.

در این انتخابات شركت می‌كنم تا از دستاورد هاى دولت تدبیر و امید دفاع كنم و نگذارم كه جبهه مصباحى- احمدى‌نژادى با تصرف دوباره مجالس قانون‌گذارى این دستاوردهاى ملى و بین‌المللى را به رایگان نابود كنند.

راى می‌دهم تا تحریم‌هاى ظالمانه مالى و اقتصادى دیگر برنگردد، دست تجاوز قاچاقچیان و غارتگران بومى و بین‌المللى از سفره نان مردم میهن‌ام كوتاه و قطع گردد.

راى می‌دهم تا جمهوریت نظام از اینى كه هست محكم‌تر گردد و جامعه سیاسى و فرهنگى، اهالى ادب و علم و موسیقى و سینما... بیشتر از این محدود نشوند، تهدید و توهین نشنوند و اینقدر آزار و اذیت نبینند.

در این انتخابات غیر دمكراتیكى كه امكان تقلب هم در آن می‌رود، شركت می‌كنم زیرا مبارزه با تقلبات انتخاباتى یا اصلاح در قوانین انتخاباتى را هم با شركت در آن ممكن می‌دانم و نه با تحریم آن، نه با قهر از صندوق‌هاى راى.

راى می‌دهم زیرا به راه حلهاى گام به گام، جزیى، دراز مدت، كم هزینه، اقناعى و روش مسالت‌آمیز معتقدم و با استناد به اینكه سیاست مسالمت‌آمیز، مكتب صبر است، تردیدى ندارم كه استمرار ملى در مبارزه مسالمت‌آمیز، با طرح خواست‌هاى انسانى، هر گروه حاكمى را هر قدر هم افراطى باشند عاقبت به راه خواهد آورد و وادار به تسلیم خواهد كرد.

آرى در این انتخابات راى می‌دهم زیرا حق راى را مانند جان و مال و زندگیم عزیز می‌دارم. آن را با دو سده مبارزه با استبداد و ارتجاع كسب كرده‌ام پس به سادگى حقم را واگذار نمى‌كنم.

مهمتر از همه، راى می‌دهم در این انتخابات، زیرا آن بازى انتخاباتى و این میدان مبارزه را میلیون‌ها من ایرانى به فقهاى حاكم تحمیل كرده‌ایم و نه بر عكس.

آنها بودند كه به این اصل انتخاباتى به اجبار تن دادند نه ما. یادمان باشد كه ما ملت، ما مردم، ما توده تحول‌خواه ایرانى بودیم كه در انقلاب بهمن، اصلى به‌نام انتخابى بودن نهادهاى حكومتى را به آیات عظام بویژه به خود آقاى خمینى قبولاندیم. اساسأ در نظریه ولایت فقیه آیت الله خمینى بحثى به‌نام جمهوریت یا دمكراسى و تقدیس انتخابات وجود ندارد. در جریان انقلاب بود كه وى به نیروى لایزال توده ملت پى برد و به گفته آیت‌الله مطهرى مؤمن به خلق شد و در تاسیس حكومت اسلامى مردم را لحاظ كرد. یعنى دو اصل آشتى ناپذیر تئوكراسى و دمكراسى را جورى كنار هم قرار داد كه در هر تحول بزرگى خاصه در زمان انتخابات، آن تضادهاى بنیادى بیش از پیش حاد می‌شوند و فقهاى حاكم را به مشكل توضیح وضع و سر گیجه دچار می‌كنند.

هم از این‌روست كه هر فصل انتخاباتى فرصتى است قانونى براى بیان خواست‌هاى مردمى، دمكراسى خواهى و اصلاح‌طلبى.  بیایید از این حداقل امكانى كه در اختیار داریم استفاده كنیم و صداى عدالت‌طلبى، دمكراسى‌خواهى و صلح‌دوستى خود را به گوش جهانیان برسانیم.

منتقدین می‌گویند در انتخابات نا سالم شركت نكنید، اما ما می‌گوییم مگر می‌توان گفت چون هوا ناسالم است پس نفس نكشید ...

بارى منتقدان، بقول مولانا:
روزى بییاید كاین سخن خصمى شود با مستمع
كاب حیاتم، خواندمت، خود خواستى تا كَر شوى

محمد ارسى
تگزاس- سوم اسفند ١٣٩٤


  نظر خوانندگان:

■  دوست بزرگوارم جناب ارسی ، خسته نباشید و همیشه دست به قلم باشید ، مطالب مندرج در این مقاله در حقیقت سخن اکثریت مردم کشورمان است ، درست است که خارج نشینان نمیتوانند رای بدهند ولی خود اطلاع رسانی کم از رای دادن نیست ، شما مینویسید و نوشتار شما به توازن قوا در میان مردم کمک میکند ، چه خوب بود که میتوانستید و میتوانستیم رای خود را به صندوق بیاندازیم ولی همراهی و همگامی با مردم کشورمان خود رای دادن است و امید که صدای شما و صداهای که در فکر منافع مردم هستند و در این راه گام برمیدارند چراغی باشد و ندائی باشد - فروغ طیاری

■ ﭼﺮا ﺭاﻱ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻢ:
* ﻫﻤﻪ ﻛﺎﻧﺪﻳﺪاﻫﺎﻱ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﺷﺪﻩ، ﭘﻴﺶ اﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ و ﻣﺪاﻓﻊ ﺣﻖ و ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺟﻤﻠﮕﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﮕﻮﺵ و ﻣﻠﺘﺰﻡ و ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﺟﺮاﻱ ﻣﻨﻮﻳﺎﺕ و ﻓﺮاﻣﻴﻦ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻛﻪ اﮔﺮ ﺟﺰ اﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ اﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺷﻮﺭاﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺭﻫﺒﺮ ﺫﻳﺼﻼﺡ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﺪﻧﺪ.
* ﺑﺮ اﺳﺎﺱ اﺧﺘﻴﺎﺭاﺕ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎﺱ ﻗﺎﻧﻮﻥ اﺳﺎﺳﻲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺮاﻱ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﺩﺭ ﻧﻆﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﻮاﺳﺖ و ﻧﻆﺮ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮﻳﻦ ﺗﻀﺎﺩ و ﻳﺎ ﺗﻌﺎﺭﺿﻲ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، اﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺷﻮﺭاﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ و ﻳﺎ ﺣﻜﻢ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﺷﺨﺺ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻟﻪ ﺩاﻧﻲ ﻣﺠﻠﺲ انداﺧﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ. اﺯ اﻳﻦ ﻓﻘﻄ ﺑﺤﺚ ﻫﺎ و ﻣﺸﺎﺟﺮاﺕ ﺑﻲ ﺣﺎﺻﻞ ﭘﺸﺖ ﺗﺮﻳﺒﻮﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﻋﺎﻳﺪ ﻣﻠﺖ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﭼﻴﺰﻱ ﺭﮊﻳﻢ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﺰ ﺩﻣﻜﺮاﺳﻲ ﻣﻴﺪﻫﺪ.
* ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻳﺶ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ، ﻣﺎ ﻓﻘﻄ اﺟﺎﺭﻩ ﻳﺎﻓﺘﻪاﻳﻢ ﻛﻪ اﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﺎﻣﻼ ﻭﻓﺎﺩاﺭ ﺑﻪ ﻭﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺑﻴﻦ «ﺑﺪ» و «ﺑﺪﺗﺮ» ﺭا اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﻢ. ﻣﺎ ﻣﻠﺘﻲ ﺻﻐﻴﺮ و ﻓﺎﻗﺪ ﺩﺭﻙ و ﺷﻌﻮﺭ ﻗﻠﻤﺪاﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﻢ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺗﻮاﻥ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻨﺎﻓﻊ و ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺧﻮﺩ ﺭا ﻧﺪاﺭﻳﻢ و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻧﺴﻞ ﻣﺎ و ﻧﺴﻠﻬﺎﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ﺭا ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻨﺪ ﻓﻘﻴﻪ ﻛﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﺼﺮﻑ ﻋﻘﻴﺪﻩ و اﻧﺪﻳﺸﻪ ﺷﺎﻥ ﻗﺮﻥ ﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﭙﺮﻱ ﺷﺪﻩ، ﺭﻗﻢ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻧﺮا ﻃﻲ ﭼﻨﺪ ﺩﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﻳﺪﻩ اﻳﻢ.
* ﻣﻦ ﺭاﻱ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﺮ و ﺗﻮﻫﻴﻦ ﺑﻪ ﺷﻌﻮﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻴﻬﻨﻢ
* ﻣﻦ ﺭاﻱ ﻧﻤﻲﺩﻫﻢ ﺑﻪ اﺩاﻣﻪ ﻏﺎﺭﺕ و ﭼﭙﺎﻭﻝ و ﻭﻳﺮاﻧﻲ اﻳﺮاﻥ
* ﻣﻦ ﺭاﻱ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﻴﻜﺎﺭﻱ و ﺳﺮﮔﺸﺘﮕﻲ ﻧﺴﻞ ﺟﻮاﻥ ﻣﻴﻬﻨﻢ، ﺑﻪ ﻓﻘﺮ و ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ و اﻋﺘﻴﺎﺩ
* ﻣﻦ ﺭاﻱ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﻲ اﻋﺘﺒﺎﺭ ﺷﺪﻥ اﻳﺮاﻥ و اﻳﺮاﻧﻲ ﺩﺭ ﭘﻬﻨﻪ ﺟﻬﺎﻥ
* ﻣﻦ ﺭاﻱ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻢ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎﻱ ﺟﻨﮓ اﻓﺮﻭﺯاﻧﻪ و اﻳﺮاﻥ ﺑﺮ ﺑﺎﺩ ﺩﻩ، ﺑﻪ ﻓﺮﺩاﻱ ﺳﻴﺎﻩ ﻣﻴﻬﻨﻢ ﺭاﻱ ﻧﻤﻴﺪاﻧﻢ.
* ﻣﻦ ﺭاﻱ ﻧﻤﻴﺪﻫﻢ

■ آقای ارسی سلام. به این جملاتی که با کمال منطق و درایت نوشته‌اید چه چیز می‌توان افزود. 
«در این انتخابات حتما شركت می‌كنم تا از سیاست همزیستى مسالمت آمیزى كه با غرب و آمریكا آغاز شده حمایت كنم و به سهم خویش مانع از بازگشت تندروى‌هایى باشم كه می‌رفت تا از ایران هم مرگ‌بازارى چون سوریه و عراق و افغانستان بسازد.
در این انتخابات شركت می‌كنم تا از دستاورد هاى دولت تدبیر و امید دفاع كنم و نگذارم كه جبهه مصباحى- احمدى‌نژادى با تصرف دوباره مجالس قانون‌گذارى این دستاوردهاى ملى و بین‌المللى را به رایگان نابود كنند.  در این انتخابات غیر دمكراتیكى كه امكان تقلب هم در آن می‌رود، شركت می‌كنم زیرا مبارزه با تقلبات انتخاباتى یا اصلاح در قوانین انتخاباتى را هم با شركت در آن ممكن می‌دانم و نه با تحریم آن، نه با قهر از صندوق‌هاى راى.»
درود بر شما،‌ ر. ب.

■ جناب ارسی، با سلام. عنوان مقاله را “حق رای” قرار داده‌اید که مفهومیست مدرن و انسانی‌. در متن مقاله نیز مفاهیم بشر دوستانه و صلح‌طلبانه لبّ مطلب است. در آخر هم به ما خوانندگان توصیه می‌فرمایید که صدای عدالت طلبی و دموکراسی خواهی‌ و صلح طلبی خود را به گوش جهانیان برسانیم. بنده نه به عنوان یک “منتقد” (چه که خود را در مقامی نمی‌بینم که به انتخاب کسی‌ ایراد بگیرم)، بلکه به عنوان یک فرد ایرانی‌ که صرفاً برای خودم تصمیم میگیرم، با پوزش از جنابعالی به ندایتان پاسخ مثبت نمی‌دهم. زیرا به هیچ وجه قادر نیستم افرادی نظیر دری نجف آبادی یا محمد ریشهری یا فلاحیان و رفسنجانی‌ را به نمایندگی‌ و سخنگویی خود برگزینم و صدای عدالت طلبی و صلح دوستی‌ را از حلقوم آنها به جهانیان برسانم. جنابعالی مختارید آنها را به نمایندگی‌ خود به جهان عرضه فرمائید. این انتخاب مبارکتان باد.
با احترام، مهناز

■ با درود خدمت جناب ارسی عزیز یادآوری می شود که انتخابات مجلس ، بر عکس ریاست جمهوری و دیگر انتخابات دیگر ، فقط باحضور در داخل کشور ــ حوزه انتخابیه مربوطه ــ میسر هست. یعنی نمی توان به کنسولگری و یا سفارت و سایر موسسات خارج از کشور رفت و رای داد.
بااحترام و آرزوی موفقیت
رزاقی

■ من نمی‌دانم اقای ارسی چگونه می‌خواهند رأی بدهند. انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که انتخابات ریاست
جمهوری نیست تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند رای دهند. شاید آقای ارسی در عالم خیال رأی می‌دهد و مقاله‌اش بیشتر شاعرانه است.
با پوزش از آقای ارسی عزیز

■ جناب ارسی با سپاس فراوان از این مقاله بهنگام که به این روشنی همه نکات اساسی را یک به یک برشمردید.
اینجانب نیز بر این باورم که در این بزنگاه تاریخی و بویژه شرایط بعد از برجام و حضور دولت مردمی تدبیر و امید باید همه ما در این انتخابات ولو غیر دمکراتیک شرکت کنیم و از هر فرصتی برای عقب راندن جریان های واپسگرا سود جست. به امید پیروزی ملت بزرگ ایران ارسلان-الف