ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.07.2015, 8:43
ایران، آمریکا و اقلیت شرور در اسرائیل

جلیل مرتضوی

(جلیل مرتضوی، نویسنده کتاب از ایران تا امریکا)
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

پیش از آنکه بخواهم مطلبم را شروع کنم لازم است بگویم که من به عنوان یک ایرانی امریکایی که سالهاست در امریکا زندگی می‌‌کنم نه تنها هیچ گونه موضع ضد یهودی ندارم؛ بلکه بسیاری از اساتید دوران دانشگاه و تحصیل من یهودی بوده‌اند و در حال حاضر نیز اکثر معلمین فرزند من یهودی هستند. ضمنا ما با چند خانواده یهودی رفت‌وآمد داریم و از این ارتباط بسیار هم راضی هستیم و به یاد ندارم حتی یک جمله ضد ایرانی از آنها شنیده باشیم.

از زمانی که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۵+۱ آغاز شده است، دستگاه‌های تبلیغاتی اقلیت شرور اسرائیلی در اروپا و بویژه آمریکا به طور تمام‌وقت و با قاطعیت تمام برای به بن‌بست کشاندن این مذاکرات شروع به دروغ‌پراکنی کرده‌اند. دلیل اینکه من آنها را اقلیت شرور اسرائیلی می‌‌نامم این است که در واقع اکثریت یهودیهان ایران را تهدیدی برای خودشان نمی‌دانند. در واقع داستان از جایی شروع شد که این اقلیت، از سال ۲۰۱۳ همزمان با وقتی که آمریکا خواستار عادی‌سازی روابط خود با ایران شد، نگرانی‌هایی را در خود احساس کرد.

آقای تامس پکرینگ (Thomas Pickering)، معاون وزیر امور خارجه وقت امریکا که قبلا سفیر امریکا در روسیه، اسرائیل و سازمان ملل بود، در سال ۲۰۱۲ وقتی مسئول پروژه ایران در واشنگتن شد به اسرائیل رفت و در مرکز مطالعات استراتژیک معروف به «سادات بگین» طی یک سخنرانی در میان اسرائیلی‌ها گفت: «امریکا باید درگیری خود را در ارتباط با مسئله اتمی ایران قطع و مذاکرات را با ایران آغاز کند.» او همچنین اضافه کرد: «تحریم برای مردم ایران نوعی دردسر و هرج و مرج به وجود آورده است و این امر در حقیقت به صلاح امریکا نیست. ما نمی‌خواهیم این تحریم بیش از این به مردم صدمه بزند.» وقتی در آن جلسه از ایشان سوال شد که چرا امریکا نیروی نظامی برای از بین بردن نیروگاه‌های اتمی ایران به کار نمی‌برد او اینگونه پاسخ داد: «نیروی نظامی کاربردی ندارد و من هم اصولا با این کار مخالفم.» در آن زمان این پاسخ اصلا به کام اسرائیلی‌ها خوشایند نبود.

بعدها شورای آتلانتیک در امریکا، پیشنهاد کرد که امریکا باید راه حلی به ایران ارائه دهد که بوسیله آن ایران در ارتباط با مسئله اتمی بتواند حفظ آبرو کند و با آن کنار بیاید. مرکز مطالعاتی Rand در نتیجه‌گیری مطالعاتی خودش اعلام کرد ایران اتمی هیچ تهدیدی برای ایالات متحده امریکا و هم پیمانان او در منطقه نیست و با این ارزیابی Rand، ایران اتمی آنقدرها که تصور می‌‌شود نمی‌توانست قوی باشد و از این گذشته اینطور تلقی می‌‌شد که خود ایران نیز به دنبال کشورگشایی و یا حمله و اشغال کشور دیگری نیست.

پرفسور کین والتز (Ken Waltz) که از تئوریسین‌های واقع گرا در دانشگاه کلمبیا به شمار می‌رود در مجله معروف Foreign Affairs این طور می‌‌گوید: «اگر ایران به بمب اتمی دست پیدا کند برای توازن قدرت و دوام قدرت نظامی در منطقه کمک شایانی خواهد بود.» در واقع اقلیت شرور در اسرائیل این حرفها را از زبان کسانی می‌‌شنید که نه ایرانی بودند و نه دلمشغولی خاصی نسبت به ایران داشتند.

این گروه اقلیت شرور در اسرائیل با استفاده از کارشناسانی ارتباط با مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک منطقه در اختیار دارند و همچنین با کمک دستگاه‌های تبلیغاتی و لابی‌های بسیار قوی در واشنگتن و پول کلانی که در اختیار دارند ایران، به ویژه ایران اتمی یک تهدید اساسی برای اسرائیل نشان داده و همه جا جار می‌‌زنند که قصد ایرانی‌ها پاک کردن اسرائیل از نقشه جغرافیا است و در صورتی که آنان به بمب اتمی دست یابند ما را نابود خواهند کرد. جالب اینجاست که این گروه هرگز از توانایی نظامی اسرائیل و دارا بودن بیش از ۲۰۰ کلاهک اتمی سخنی به میان نیاورده‌اند.

این اقلیت شرور برخلاف خواسته اکثر یهودیها در اسرائیل و خارج از اسرائیل، همه‌جا به تبلیغات ضد ایرانی پرداخته و هم چنین اهانت و توهین به شخص پرزیدنت اوباما را جزء تبلیغات خود قرار دادند. تمام رسانه‌های معتبر با استفاده از کلید واژه‌ها و عبارات‌هایی که اسرائیل در اختیارشان قرار داد، به تبلیغات گسترده خود ضد ایران و پرزیدنت اوباما ادامه دادند. خوشبختانه مردم آگاه در امریکا تبلیغات این اقلیت را نادیده گرفتند و خواستار ادامه مذاکرات برای رسیدن به به یک راه حل منطقی با ایران شدند.

از آنجایی که این اقلیت شرور، ایران را را یک تهدید مهم برای اسرائیل معرفی می‌‌کند، خیلی‌ها مایلند دروغ مقامات اسرائیلی را با استناد به مقاله‌ای که در روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست فاش کنند. در این روزنامه به تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۵ جنرال لییر ایکرمن (Lior Akerman) یکی از ژنرال‌های سابق و رئیس بخش اداره امنیت داخلی اسرائیل معروف به شین‌بت (Shinbet) در مقاله‌ای تصریح می‌‌کند: هیچ تهدید اساسی و مهمی برای اسرائیل وجود ندارد. کسانی که به اسرائیل می‌آیند و رادیو تلویزیون‌های ما را رصد می‌‌کنند، از حرفهایی که اینجا جسته و گریخته می‌شنوند اینطور نتیجه‌گیری می‌کنند که مردم اسرائیل هر روز با تهدید مواجه هستند و این تهدید ممکن است به نابودی کشورشان ختم شود. روزنامه‌ها نیز سعی می‌کنند این گونه عناوین را در صفحات اول خود قرار دهند. نخست وزیر اسرائیل در کابینه خود بیشترین وقت را به این گونه مسائل اختصاص می‌دهد چیزهایی که می‌خواهد چشم و گوش مردم اسرائیل با آنها پر شود؛ حرفهایی مانند این که حزب‌الله روز به روز قوی‌تر می‌شود، داعش لحظه به لحظه به اسرائیل نزدیکتر می‌شود، مسلمان‌های تندرو در صحرای سینا فعال هستند و حماس و غزه نیروهای خود را دائما مسلح می‌کنند و ابر تیره‌ای از تهدید ایران برای از بین بردن اسرائیل همچنان بر بالای سر ماست و همینطور درگیری در یمن ما را عصبی کرده است.

ژنرال اسرائیلی در ادامه مطلب این پرسش را بیان می‌کند که واقعیت چیست؟ بگذارید برای روشن کردن مطلب این گونه شروع کنم. کشور اسرائیل در حال حاضر با هیچ گونه تهدید امنیتی در خارج و داخل مواجه نیست و با این همه درگیری و تندرویها، اسرائیل از نظر نظامی، در آرامش کامل به سر می‌برد. از نظر ما دولت لبنان و سوریه کشورهای مستقلی نیستند، اما این طور گفته می‌شود که حزب الله لبنان را اداره می‌کند و دارای تجهیزات موشکی فراوانی هم هست. بگذارید بگویم که حزب‌الله نه تنها به فکر حمله به اسرائیل نیست، بلکه توانایی حمله و اشغال اسرائیل را ندارد.

دولت داعش که مشغول قتل عام مسلمان‌هاست و در بخشهایی از سوریه و لبنان گرفتار درگیری است، درمقابلِ اسرائیل هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اردن ضعیف‌ترین ارتش در منطقه دارد و از آنجایی که بیشترین جمعیت فلسطینی مقیم در خود جا داده است موجب نگرانی نسبی اسرائیل شده است. تنها کشور قوی عرب در همسایگی اسرائیل مصر است که خود بدون کمک امریکا توان از پیش بردن کاری را ندارد و در حال حاضر نه قصد و نه حتی توانایی حمله به اسرائیل را دارد. بقیه کشورهای عربی هم تقریبا همین وضعیت را دارند. فلسطین و حماس برای ما زیاد پیچیده نیستند. مردم غزه در فقر و گرسنگی کامل به سر می‌برند. با این همه تفاصیل پس بزرگترین تهدید برای اسرائیل از کجا نشات می‌گیرد؟

ژنرال اکرمن اضافه می‌کند: بزرگترین تهدید برای اسرائیل مشکلات داخلی اسرائیل است پایین آمدن بودجه آموزش و پرورش که با کمبود معلم و کلاس درس مواجه شده است تامین بهداشت و درمان در اسرائیل وضعیت بسیار بدی دارد؛ به طوریکه بیمارستان‌ها پر از مریض شده است که در راهروی بیمارستان‌ها بستری هستند.کادر پزشکی با کمبود نیرو مواجه است. بمنظور رهایی از این مشکلات برای سیاستمدارهای ما کاملا آسان است که خیلی راحت بر زبان بیاورند که ما در اسرائیل به طور تمام وقت در زیر فشار تهدید و حمله بسر می‌بریم و قصدمان این است که در برابر دشمن مشترک اتحاد برقرار کنیم.

ژنرال اکرمن ادامه می‌دهد: «در حال حاضر اسرائیل به یک رهبر دانا و شجاع احتیاج دارد که بتواند مشکلات داخلی را حل کند و اوضاع را سر و سامان دهد. با مردم صادقانه حرف بزند و دغل بازی را کنار بگذارد و برای کشور یک برنامه‌ریزی بلند مدت را طراحی کند. بدون داشتن چنین رهبر دانایی هیچ چیزی تغییر پیدا نخواهد کرد.»

وقتی این صحبت‌ها را از زبان یک ژنرال مسئول در حوزه امنیت داخلی شنیدیم به این نتیجه می‌رسیم که تمام حرفهایی که مقامات فعلی اسرائیل می‌زنند در واقع حقیقت ندارد. اخیرا این اقلیت شرور با استفاده ار رسانه‌های معتبرشان در جهان سعی می‌کنند که تیتر یک خود را به این اختصاص دهند که آیت‌الله خامنه‌ای اسرائیل و امریکا را تهدید می‌کند، منتها با لبخند جواد ظریف! در حالیکه پرزیدنت اوباما در پاسخ به چنین ادعاهایی می‌گوید: «ایران یک کشور باستانی است و نفوذ منطقه‌ای آن را نمی‌شود انکار کرد.» اقلیت شرور اسرائیل می‌خواهد ایران را ضد یهودی جلوه دهد.

در انتها لازم می‌دانم برای دوستان یهودی‌ام بگویم که دانشگاه هیبرو(Hibro) آمار جالبی را منتشر کرده است که ممکن است راهگشای ما باشد: در حال حاضر ۱۷۳هزار یهودی در ترکیه زندگی می‌کنند، حدود ۸۸۰۰ یهودی در جمهوری آذربایجان و ده هزار و صد یهودی در ایران. در حالیکه کشور ترکیه و آذربایجان رابطه نزدیکی با اسرائیل دارند هیچ یک حتی یک نماینده یهودی در مجلس خود ندارند ولی در ایران یهودیها در مجلس جمهوری اسلامی نماینده دارند و بودجه کلانی به آموزش و پرورش اختصاص داده‌اند. همین پارسال دولت آقای روحانی ۴۰۰ هزار دلار به بیمارستان یهودی در ایران کمک کرد. اقلیت شرور هرگز نمی‌خواهد که اکثریت اسرائیلی اینها را در مورد ایران بدانند.