ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.06.2014, 19:40
پیشروی داعش بسوی مرزهای ایران

علی‌ شاکری

ایران حق دارد از پیشروی داعش(دولت اسلامی عراق و شام) و  آمدن بسوی مرزهای ایران, نگران و البته و باید از کشور دفاع کند. ایران در خانه قدرت خاورمیانه و با سابقه تاریخی و قرار دادها؛ طبیعی است که باید به خواست کمک دولت عراق لبیک گوید.

دولت آمریکا از قدرت گیری داعش نیز نگران و به درخواست دولت عراق برای کمک نیز لبیک می‌گوید. این هم‌منافعی و بالطبع هم‌نظری آمریکا و ایران در مسئله کنونی عراق، باعث همکاری نظامی این دو نیروهای جهانی‌ و منطقه‌ای خواهد شد. این هم‌جبهه‌ بودن باعث خواهد شد که هر دو نیرو به دولت مالکی فشار آورند تا با سنّی‌ها و نیروهای دیگر عراق همکاری و مشارکت داشته و در بازی قدرت امتیاز دهد و راه حل سرطان داعش را فقط نظامی نبینند و نهایتا راه حل سیاسی را مورد توجه قرار دهند.

من راه آمده دولت‌های ایران و آمریکا در  مذاکرات ۵ ماه گذشته را، تاریخی و از همه اتفاقات دیگر مهمتر و آن را شاه کلید تمام مشکلات درونی‌ و برونی ایران می‌شناسم. لذا هر گونه حرکت ایران و آمریکا در این مقطع زمانی‌ در مسئله عراق را بدون مشورت و همکاری باهم ناصواب دانسته و در مورد ایران، به سود منافع ملی‌ نمی‌دانم.

ایران در زمان دولت خاتمی با درایت، وقتی‌ ۹ دیپلمات ایرانی را طالبان در افغانستان کشتند، تحت تاثیر احساسات ناسیونالیستی به عکس‌العمل دست نزد. وقتی‌ زنده یاد داریوش فروهر شعار و خواست احساسی، عکس‌العمل از دولت ایران و پاسخ‌گویی به طالبان را طرح می‌کرد، دولت خاتمی که بخشاً همین تیم‌ وزارت خارجی‌ کنونی روحانی هستند، خویشتن‌داری نمود و اکنون هم مطمئنم بازی یک‌جانبه و نسق‌گیری را مدّ نظر نخواهند داشت.

بهتر است ما جمهوری‌خوهان نیز در موضع گیری خویشتن‌داری کنیم.

با احترام؛  علی‌ شاکری
June 12 , 2014


نظر خوانندگان:

■ متاسفانه این یادداشت با عجله و بدون تامل کافی نوشته شده. ریشه‌های بحران کنونی عراق و اینکه داعش از کجا و چرا آمد گویا مسئله این نوشته نیست. پیدایی چنین وضعیتی در عراق نتیجه دولت‌داری نوری مالکی است. مالکی با بیرون کردن سنی‌ها از دولت و دوری هرچه بیشتر از  کردها شکاف‌ها در  عراق را تشدید کرد. اولین اقدام برای مهار بحران کنونی عراق کنار رفتن مالکی و تشکیل دولت وحدت ملی با رهبری اشخاصی چون ایاد علاوی است. دخالت خارجی شانس مهار بحران را از بین می‌برد. هر نوع دخالت ایران در عراق به دخالت عربستان و دیگر کشورهای عرب منطفه و جنگ تمام‌عیار شیعه و سنی منجر خواهد شد.

■ برنده نهایی تحرکات «داعش» در سوریه، رژیم بشار اسد و هم‌پیمانش جمهوری اسلامی بوده‌اند. همچنین این نکته را باید در نظر گرفت که در انتخابات اخیر، نوری مالکی این امکان را که بتواند دولت اکثریت تشکیل دهد به دست نیاورد. به نظر می‌رسد رایزنی‌های جمهوری اسلامی با جریانات عراقی جهت تمدید نخست‌وزیری نوری مالکی هنوز به موفقیت نیانجامیده است. در چنین شرایطی تأثیر حملات داعش به مناطقی از عراق قابل تأمل است. اولین تأثیری که حملات داعش در پی داشته، درخواست اعلام «وضعیت فوق‌العاده» توسط مالکی بوده است.

■ آقای علی شاکری، زود به داوری نشسته‌اند! شتاب و ساده نگری ایشان شگفت انگیز است. به آشکار می‌بینیم بعد از گذر ۹ روز- آمریکا هنوز باد هوا تحویل جهانیان می‌دهند! تازه امروز چند شرط هم برای دولت عراق معین فرموده‌اند! ابر قدرت بسیار میلیادر سنی سلفی منطقه با همه نوع یاری‌های دیگر ابر قدرتمداران- ماه‌هاست که برنامه شیعه‌کشی و جدا کردن خاک آنان را به اجرا گذاشته: از پاکستان تا سوریه. آقاجان موضوع بس ژرف‌تر و گسترده تر از این‌هاست. گویا ج.ا.ا. در این مورد ژرف اندیشی‌های پر احتیاطی بخرج می دهد و با این همه دستپاچگی شل نمی‌دهد.