ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.05.2013, 21:03
وقت تنگ است

محمود کرد

با رد صلاحیت از هاشمی رفسنجانی توسط شوری نگهبان شریط بغرنج و پیچیده‌ای به کشور ما تحمیل شده است. از یکسو از میزان تآثیر گذاری آرای مردم در رأس هرم قدرت باز هم بیشتر کاسته شد و از سوئی دیگر جریان نظامی امنیتی خیز بزرگی را جهت یک سره کردن قدرت سیاسی به سود خود برداشت. گزارشات رسیده از ایران حاکیست که نمایندگان سپاه و وزارت اطلاعات حتی در جلسات تصمیم گیری صلاحیت کاندیداها شورای نگهبان شرکت داشتند.

مجموعه این اقدامات که به منظور بسته کردن فضای سیاسی اجتماعی بکار گرفته شده به همراه اوضاع به شدت بحرانی کشور ما چه در عرصه داخلی و چه خارجی، شرایط بسیار بدی را در چشم انداز به تصویر می‌کشد.

دولت ایران هم اکنون بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان به بانک‌های کشور مقروض است و این در حالیست که نفت ایران یا در نفتکش ها روی خلیج فارس چوب حراج می‌خورند یا با چین و هند و مالزی و .... در مبادله با کالاهای بنجل و عمدتاً غیر ضروری به باد فنا می‌روند.

در عرصه بین‌المللی نیز کمتر روزی است که بدلیل نابخردی و بهانه‌سازی، کشور ما مورد تهدید قرار نگیرد. تحریم‌ها در حال گسترش هستند و تهدیدها رنگ و بوی جدی تری به خود می‌گرند.

درک درست از همین شرایط و تلاش برای برون رفت از وضعیت کنونی بود که هاشمی رفسنجانی را به میدان کشید. مواضع رفسنجانی در طی حداقل چهار سال گذشته بیانگر آن بوده که وی در حال فاصله گرفتن از اقتدارگرایان و همه کسانی است که در صدد سرکوب جنبش آزادیخواهی مردم‌اند.

شکی نیست که رفسنجانی چهار سال قبل به دنیا نیامده است. هاشمی از فردای انقلاب در همه تحولات بزرگ و کوچک ایران در داخل و خارج نقش جدی داشته است. بخصوص آنچه که در دهه ۶۰ در ایران گذشت. از این جمله‌اند موسوی و کروبی، دو چهره برجسته جنبش سبز، که قطعاً باید بدان پرداخته شود. ما حق نداریم آنچه را که بر ما و هزاران ایرانی دیگر رفت را فراموش کنیم. اما امروز در شرایط کنونی کشورمان، با مختصاتی که در بالا شمرده شد و با توجه به ویژه‌گی‌ها ، امکانات عملاً موجود در قدرت سیاسی و جامعه ایران، هاشمی مناسب‌ترین امکان برای برون رفت از این شرایط بحرانی بود. ثبت‌نام رفسنجانی برای انتخابات نه تنها مسئولانه که بسیار شجاعانه بود.

هشدارها و توصیه‌های وی پس از رد صلاحیت، نشان از درک درست وی از تحول قدرت سیاسی در ایران دارد. او بدرستی پی برده است که نظامیان و امنیتی‌های مستقر در سپاه و وزارت اطلاعات به همراهی روحانیون اقتدارگرا در تلاش برای همراه کردن رهبر جمهوری اسلامی، در صدد پاکستانی کردن ایران هستند.

رفسنجانی بدرستی اصلاح‌طلبان و اصول گرایان میانه‌رو را به همراهی فرامی‌خواند و از حسن روحانی می‌خواهد که در میدان بماند. این پیشنهاد هاشمی کاملا درست است. شرایط کنونی در ایران اجازه زیاده خواهی به هیچ نیروی مسئولی نمی‌دهد. باید دست‌ها را بالا زد و اگر بازگشت رفسنجانی به هر دلیلی منتفی است نباید فرصت را از دست داد. وقت تنگ است.