ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.12.2012, 23:49
طالبانیسم افسارگسیخته درجمهوری اسلامی

م رها

در جمهوری اسلامی تفکر طالبانی چهره زشت خویش را هر چه بیشتر نمایان می‌سازد. این گرایش در همه جا از دانشگاه‌ها و مهد کودک‌ها گرفته تا ادارات دولتی و بیمارستان‌ها یکه‌تاز است و از حریم خصوصی گرفته تا تورهای گردشگری دخالت می‌کند. این گرایش می‌کوشد برنامه‌های تجدد ستیزش را اگر بتواند در همه جا با سرعت به اجرا درمی‌آورد.

طالبان وطنی شامل شریعت‌مداران مرد سالار و متحجر است که بدنبال برگرداندن چرخ تاریخ به گذشته و اجرای کامل دستورات دینی است بدون آنکه به پی‌آمدهای مخرب و تبعیض‌آمیز آن بر زندگی بسیاری از شهروندان بیمی بخود راه دهد.

تبعیض علیه زنان در کانون تفکر طالبانی قرار گرفته است. در این گرایش گرچه بر “مقام” زن تأکید می‌گردد اما در عمل زنان ابزار برآوردن نیازها و خواسته‌های گوناگون مردان به شمار می‌آیند و از حقوق کاملن نابرابر با مردان برخوردارند. زن از نظر حقوقی نصف مرد سنجیده می‌شود و مهمترین جایگاهش در اندرون خانه‌ها تعریف می‌گردد. براین اساس، ارث دختران نصف پسران و ارث مادران نصف پدران تعیین شده و ارزش شهادت زن تنها باندازه نصف مرد است. زنان از نشستن در جایگاه فقها، ریاست جمهور و قضات دادگستری محروم‌اند و مهمترین وظیفه آنان شوهرداری، خانه داری و تولید مثل تعیین شده است. 

با توجه به ویژگی‌های گرایش نامبرده مدتی است که حاکمان طالبان گرا اقدامات گوناگونی را از جمله تحقیر زنان، تفکیک جنسیتی، محروم کردن آنان از بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، محدود کردن ساعت کار آنان در ادارات دولتی و خانه نشین کردن آنها نیز در دستور کار قرار داده اند

تبعیض تحقیر آمیز علیه زنان

در تفکر طالبان ایرانی که شامل زنان طالبان گرا نیز می‌گردد، زنان زیر چهل سال از تشخیص ” مصلحت ” خویش ناتوانند و در معرض ” فساد ” قرار دارند بنابرین باید مردان برای خروج آنها از کشور تصمیم بگیرند:
چندی پیش کمسیون امنیت ملی مجلس طرح تحقیر آمیز دولت علیه زنان را در مورد ضرورت موافقت ولی قهری و یا حاکم شرع برای صدور گذرنامه برای دختران زیر ۴۰ سال به تصویب رساند.  بگفته لاله افتخاری یکی از طرفداران پروپا قرص دولت کودتا، کمسیون زنان اضافه کردن قید “رشیده” بودن در این طرح را پیشنهاد کرده است که براساس آن زنانی که به “تشیخص مراجع ذی صلاح” مصلحت خود را تشخیص می‌دهند و بیم آنکه “فریب” بخورند در میان نباشد از این قانون مستثنا گردند.

اما غم انگیز تر آنکه بنا بر گزارش خبر آنلین زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان مجلس در توجیه این طرح تبعیض و تحقیر آمیز گفته است ” اگر دختری به سن ۴۰ سالگی برسد، چون سن عقلی او کامل شده است، می‌تواند خودش برای خروج از کشور برای مواردی مانند فرصت‌های مطالعاتی و اخذ تخصص تحصیلی تصمیم بگیرد، اما دختران زیر ۴۰ سال از نظر شرعی نیز مجاز نیستند که بدون اذن ولی گذرنامه دریافت و از کشور خارج شوند” این درحالی است که در گرایش طالبانی اگر برطرف کردن نیازهای مردان مد نظر باشد محدودیتی در برابر زنان موجود نیست. بنا به نظر بیشتر فقها زنان بیوه زیر ۴۰ سال برای انجام ازدواج موقت می‌توانند بدون موافقت پدر و یا حاکم شرع اقدام کنند!

تفکیک جنسیتی در پهنه عمومی

طالبان وطنی طرح تفکیک جنسیتی را با سرعت تمام در پهنه عمومی در دستور کار قرار داده است. پس از جداسازی دختران و پسران در کلیه مراکز آموزشی ابتدایی و دبیرستان‌ها در فردای پیروزی انقلاب و وسایل ترابری همگانی شهری در سال‌های گذشته، نوبت به دانشگاه‌ها، ادارات دولتی، بیمارستان‌ها و صدا و  سیما رسیده است. آیت الله صافی گلپایگانی نیز از معماری رایج در کشور انتقاد کرده چرا که زمینه‌های اختلاط زن و مرد را به وجود می‌آورد. چنین به نظر می‌رسد که بازگشت به ساخت و ساز خانه‌های سنتی براساس اندرونی و بیرونی الگوی مناسب مورد نظر این آیت الله باشد.

- بنا به د ستور وزارت آموزش و پرورش نشستن کودکان خردسال دختر و پسر در کنار یکدیگر در کلاس‌های پیش دبستانی نیز ممنوع شده است. افزون برین از شهریور ماه گذشته ” طرح حذف دبیران مرد از مدارس دخترانه ” نیز به اجرا در آمده است.

- بنا برگزارش دانشجو نیوز و طبق آخرین آمار نزدیک به ۶۰۰ کد رشته در بیش از ۶۰ دانشگاه در دفترچه کنکور سال ۱۳۹۱ تفکیک جنسیتی اعمال شده است. این گزارش افزوده است “ساخت و احداث دانشگاه‌های تک جنسیتی برای دختران .... جداسازی کلاس‌های درس، اتوبوس‌های سرویس دانشجویان، صف تهیه غذا و ... مواردی دیگر از این دست است.” برپایه گزارش کمسیون زنان دفتر تحکیم وحدت ” از اردیبهشت ١٣٨٩ تا خرداد ١٣٩١ بیش از ٢٢٠ مورد خبر در زمینه تفکیک و تبعیض جنسیتی، بازداشت دختران دانشجو، احضار آنان به کمیته‌های انضباطی و محرومیت از تحصیل یا اخراج یا محرومیت از خوابگاه و امکانات رفاهی منتشر شده است.” در سال جاری 36 دانشگاه در سراسر کشور پذیرش دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی را ممنوع اعلام کرده‌اند. در 3 هزار کلاس درس در دانشگاه علامه طباطبایی نیز تفکیک جنسیتی اجرا شده است.

- صدا و سیما در بخشنامه تازه‌ای به مجریان تلویزیونی دستور داده که هنگام اجرای مسابقات تلفنی از گفت و گو با مسابقه دهنده غیر همجنس خوداری کنند. پیش از این از مجریان خواسته شده بود که میهمان حضوری غیر همجنس نیز نداشته باشند. احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان نیز با انتقاد شدید از اجرای مشترک و همزمان زنان و مردان در برنامه‌های تلویزیونی از این سازمان خواسته است که مصوبه تفکیک جنسیتی در این سازمان باجرا درآید.

- طالبان وطنی برغم دشمنی با نظام وهابی سعودی نیم نگاهی به  راهبردها و کارکرد این رژیم نسبت به امور زنان  در این کشور دارد. عوض حیدری مخبر کمسیون بهداشت و درمان مجلس با تآیید ایجاد درمانگاه و بیمارستان مخصوص زنان در ایران گفته است ” دربسیاری از كشورهای اسلامی مثل عربستان سعودی زنان دارای بیمارستان اختصاصی هستند و حتی در مكه و مدینه بیمارستان زنان در تمام بیماری‌ها از بیمارستان مردان جداست.” وزیر بهداشت نیز اعلام کرده است که طرح بیمارستان‌های جامع زنان در دست اجراست. وی افزوده است که در حال حاضر سه بیمارستان زنانه در تهران و سه بیمارستان زنانه در شهرهای مشهد و اصفهان و شیراز نیز وجود دارد.

- سعید مرتضوی قاضی متهم در پرونده زندان کهریزک نیز احتمالن برای کمک به مقامات برای لاپوشانی پرونده‌اش بتازگی طالبان گرا شده است. به گزارش خبرگزاری آفتاب در سازمان تأمین اجتماعی که زیر ریاست مرتضوی ادراه می‌شود، از مدیران این سازمان خواسته شده که هرچه زودتر به ” جابه جایی و جداسازی اتاق‌های مختلط” این سازمان ” به منظور شئونات اسلامی ” اقدام شود. پیش از این محمد حسین صفار هرندی که تفکیک جنسیتی در وزارت ارشاد برای اولین بار در دوروه وزارتش صورت گرفت، طی بخشنامه‌ای حضور زنان را بعد از ساعت 18 در کلیه ادارات و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه ممنوع کرده بود. وی برای دفاع از بخشنامه‌اش از احتمال فساد در ساعات غیر اداری بر اثر حضور زنان سخن رانده بود. امام جمعه اصفهان نیز در اوایل تابستان خواستار اجباری شدن چادر در ادارات و تفکیک جنسیتی در ادارات شد.

- اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز طی بخشنامه‌ای اجرای تورهای مختلط را در این استان ممنوع اعلام کرده است.

خانه نشین کردن زنان تا حد ممکن

پس از گفته‌های ولی مطلقه فقیه در مورد لزوم افزایش جمعیت و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مشوق‌های بسیاری را برای خانه نشین کردن زنان و باهدف تحقق این تصمیم در نظر گرفته است، برخی از امامان جمعه نیز بر لزوم کاهش ساعت کار زنان تأکید کرده‌اند. نماینده ولی فقیه در یزد گفته است مجلس باید ساعت کار زنان را به ۴ ساعت در روز محدود کند. وی افزوده است بخشی از اختلاف‌های خانوادگی به موضوع کار زنان برمی گردد. این روحانی طالبان گرا باور دارد که ” بسیاری از خانم‌ها بعد از سال‌ها درس خواندن می‌خواهند سر کار بروند. زن باید وقت خود را صرف خانواده و تربیت فرزندان بکند، از این رو پول درآوردن خانم‌ها عدم نیاز به همسر و تمکین نکردن، از آسیب‌ها به شمار می‌رود.”
تخریب نقوش سنگی تاریخی زنان

طالبان حتی نقش برجسته تاریخی زنان را نیز برنمی‌تابد. بنا بگزارش خبرگزاری مهر. بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته ” پریشو” بجای مانده از دوره ساسانیان در شهرستان کازرون فارس که از نقش‌های کمیاب برجسته زنان است با وسیله‌ای آهنین تخریب شده است.

۱۹ آذر ۱۳۹۱