ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.06.2012, 11:04
در مذاکرات هسته‌ای به تندروها میدان ندهید!

م رها
مذاکرات هسته‌ای بغداد نتیجه ملموسی در پی نداشته است. تنها دست آورد آن توافق هردوسو به ادامه مذاکرات بوده است. گزارش‌های خبرگزاری‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد که شکاف میان خواسته‌های گروه ایرانی و شش قدرت بزرگ جهانی در بغداد بسیار ژرف بوده است:

جمهوری اسلامی بر لغو تحریم‌ها و بر رسمیت شناختن حق ایران به داشتن چرخه کامل فعالیت‌های هسته‌ای پافشاری کرده است و دربرابر قول بازرسی‌های بیشتر را داده است. گروه ۱+ ۵ از ایران خواسته است که از تولید اورانیوم ۲۰ درصد دست کشد، هر آنچه تاکنون تولید کرده است را به خارج صادر کند و تأسیسات فردو را برای بازرسی‌های کامل بازکند. در برابر از امتیازاتی برخوردار گردد.

گروه ایرانی پیشنهاد غربی‌ها را نامتوازن خوانده و آن را رد کرده است. دیپلمات‌های غربی نیز درخواست‌های ایران را رد کرده اند. به باور اینان تحریم‌ها بصورت قانون در امده اند و لغو آنها بسیار زمان براست و تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران از شفافیت کامل برخوردار شود. ایران تاکنون هیچ گام شایان توجهی در این راه برنداشته است. افزون براین باید یاد آوری کرد که تحریم‌ها علیه عراق و فدراسیون روسیه تنها ۷ سال پس از سرنگونی صدام و ۴ سال پس از تلاشی شوروی بطور کامل برداشته شد. دیپلمات‌های غربی همچنین می‌گویند که بر پایه قرارداد ان پی تی، کشورها از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بر خوردارند و نه لزوما حق غنی سازی که جمهوری اسلامی خواستار برسمیت شناختن آن شده است. اما نشانه‌هایی در دست است که دولت اوباما در صورتی که برنامه هسته‌ای ایران از شفافیت کامل برخوردار شود و این کشور از تولید اورانیوم ۲۰ درصد دست کشد، آماده است غنی سازی ۵/ ۳ تا ۵ درصد در داخل ایران را به پذیرد.

در حالی که تحریم‌های کمرشکن فشار بی سابقه‌ای را بر مردم وارد ساخته است و بسیاری از نیروهای میانه رو و کسانی که منافع ملی کشور را فراتر از خواسته‌ها و منافع گروهی و فرقه‌ای به شمار می‌آورند به پیروزی مذاکرات دل بسته اند، تندروهای آرمانگرا و نظامی امنیتی از هر دو سو در آروزی ناکامی مذاکراتند.

واکنش تندروهای داخلی به مذاکرات بغداد

- گروهی بنام جنبش عدالتخواه دانشجویی که ظاهر از حاشیه امنیتی نیز برخوردار است رویکرد مذاکره با " مستکبرین " را بطور کلی رد کرده است. پریایه اعلامیه این گروه که در تارنمای بازتاب نو چاپ شده است " ...راهی جز مبارزه نمانده است، و باید چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصا امریکا را شکست." این گروه هرگونه توافقی را که منجر به محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشور شود مردود می‌شمارد و با پذیرش پروتکل الحاقی نیز مخالف است. ظاهرا این گروه غرب ستیز و آرمانگرا هنوز بدنبال ایجاد ناکجا آبادی است که ناکامی در تشکیل آن از جمله دلایلی است که مقامات جمهوری اسلامی را به میز مذاکره کشانده است.

- کیهان یکی از سخنگویان نیروهای نظامی امنیتی نیز در مقاله‌ای بقلم حسین شریعتمداری که در روز ۶ خرداد به چاپ رسیده است چاره مذاکرات را توقف مذاکرات دانسته است. برپایه ذهن بشدت غرب ستیز و توطئه پندار این روزنامه نگار، گروه ۱+ ۵ مذاکرات را تنها برای مذاکرات می‌خواهد و در این مورد می‌نویسد: " و اما چرا آمریكا و متحدانش، مذاكره را فقط برای مذاكره می‌خواهند؟ پرسشی است كه پاسخ آن در این محدوده نمی‌گنجد و نوشته جداگانه‌ای می‌طلبد و در این وجیزه تنها می‌توان به نیاز آمریكا و متحدانش برای كنترل قیمت نفت، پیشگیری از ورود شوك ویرانگر به اقتصاد در حال سقوط غرب، یافتن راهی برای برون رفت و یا كاستن از آسیب جدی و شوك سنگینی كه انقلاب‌های اسلامی منطقه و از دست رفتن عقبه استراتژیك آمریكا و متحدانش در پی داشته است، انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریكا و... اشاره كرد." کیهان در هراس است که فعال تر شدن بخشی از نیروهای میانه رو در مذاکرات هسته‌ای و پیروزی احتمالی این مذاکرات به محدود شدن نیروهای تندرو و غرب سیتز در ادراه امور کشور بیانجامد.

- بتازگی انتشار یک فایل صوتی از سخنرانی نماینده ولی فقیه در قرارگاه خاتم و سردار سراج از‌هادیان سیاسی اطلاعات سپاه در جمع کارکنان قرارگاه که در سایت ملی – مذهبی‌ها در دست رس است نگرانی سپاه از ادامه مذاکرات و رسیدن به توافقی در این زمینه را نشان می‌دهد. دلیل آن روشن است :

تحریم‌های جهانی علیه ایران به تسلط بیشتر سپاه بر اقتصاد کشور انجامیده است. شرکت‌های بزرگ نفتی جهان اکتشاف و استخراج منابع نفتی و گازی کشور را ترک کرده اند و در پی ان در ۷ سال گذشته قرارگاه خاتم حدود ۲۵ میلیار دلار قرار داد نفتی با شرکت نفت امضاء کرده است. بتازکی وزیر نیرو که پیشینه سپاهی گری نیز دارد قرار داد ۲ میلیارد دلاری ساخت سد بختیاری را از چینی‌ها گرفته و بدون انجام تشریفات لازم قانونی به قرارگاه داده است. پیش از این هم دولت کودتا قرار داد ۲ میلیارد دلاری پروژه شیرین سازی آب خزر و انتقال آن به منطقه‌های مرکزی از جمله سمنان زادگاه رئیس دولت کودتا را به امضاء رسانده است. سپاه در این سال‌ها از توان اقتصادی چشمگیری برخوردار شده است چنان که هم اکنون می‌تواند هزینه‌های هر دو پروژه را تأمین کند و در برابرش بخشی از سهام شرکت‌های نفتی پرسود دولتی را مالک گردد و امپراتوری اقتصادی‌اش را گسترده تر سازد.

جنگ طلبان اسرائیلی و جمهوری خواهان در آمریکا

- دولت دست راستی اسرائیل که تاکنون توانسته است با دست آویز قرار دادن فعالیت‌های غیر شفاف اتمی ایران توجه جامعه جهانی را از نقض حقوق فلسطینان از جمله از راه گسترش شهرک‌ها در سرزمینهای اشغالی منحرف سازد، از نتیجه احتمالی مثبت مذاکرات هسته‌ای به هراس افتاده است. روزنامه‌هاارتز در ۲۱ ماه می‌گزارش داد که همزمان با گفتگوهای آمانو در تهران، نتانیاهو به غرب هشدار داد که در برابر هیچ جنبه‌ای از برنامه هسته‌ای این کشور کوتاه نیاید. تارنمای پریزون پلانت نیز در ۲۳ ماه مه به نقل از یکی از مقامات اسرائیلی گزارش کرده که گفته‌های نخست وزیر ناشی از ترس وی از توافق نامه‌ای بینا بینی است که اسرائیل را خشنود نخواهد ساخت و موجب طولانی شدن مذاکرات خواهد گردید و گزینه نظامی اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را از دستورکار خارج خواهد ساخت. این تارنما نوشته است مقامات اسرائیل حتی خواهان ناکامی مذاکراتند.

- رامنی کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ماه نوامبر و دوست بسیار نزدیک نتانیاهو نیز از مواضع مشابه‌ای در برابر پرونده هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند. وی نیز بارها ضمن انتقاد از کوتاهی اوباما در برگزیدن مواضع سخت تر علیه جمهوری اسلامی گفته است که درصورت پیروزی در انتخابات برای متوقف کردن برنامه هسته ای، از گزینه نظامی بهره خواهد جست. کنگره آمریکا نیز که جمهوری خواهان در ان اکثریت دارند درست پیش از آغاز مذاکرات در بغداد تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند. این مصوبه را می‌توان سنگ اندازی‌های تازه‌ای در راه کوشش‌های اوباما برای حل مسالمت آمیز این مشکل به شمار آورد.

تشدید تحریم‌ها و افزایش خطر گزینه نظامی

ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بصورت فعلی که از پشتیبانی تندروها برخوردار است با توجه به هزینه‌های سرسام آور آن در کشوری که دارای منابع گسترده انرژی پاک است، تنها می‌تواند توجیه سیاسی داشته باشد. جهموری اسلامی همواره از این پرونده برای پیشبرد جاه طلبی‌های منطقه‌ای و ایدوئولوژیک و منحرف کردن توجه جهانیان از نقض حقوق بشر در ایران بهره برداری کرده است. هم اکنون اقتصاد کشور در سایه تحریم‌ها در بحران بیکاری، تورم و رکود بسر می‌برد و فشار بی سابقه‌ای را بر تهیدستان و طبقه متوسط وارد ساخته است. پافشاری بر ادامه این فعالیت‌ها تحریم‌های بیشتر و در نتیجه فشار بیشتری را بر مردم کشور تحمیل خواهد کرد. افزایش تند قیمت دلار در بازار ایران پس از ناکامی نشست بغداد گواه این موضوع است. افزایش احتمالی قیمت نفت در اثر ناکامی مذاکرات، ملت‌های مصرف کننده انرژی‌های فسیلی را نیز تحت فشار بیشتر قرار خواهد داد.

تسلط تندروها و نیروهای نظامی امنیتی بویژه پس از کودتای انتخاباتی بر کلیه امور کشور، برگزیدن سیاست خارجی تهاجمی و پیشبرد فعالیت‌های غیر شفاف اتمی نه تنها ضریب امنیتی حاکمان اسلامی را افزایش نداده است بلکه به منزوی شدن بیشتر جمهوری اسلامی در میان جهانیان و بی‌اعتمادی بخش بزرگی از مردم کشور به نظام ولایت مطلقه فقیه انجامیده است. با ادامه وضع موجود خطر جنگ نیز همچنان بر کشور سایه خواهد انداخت.

۱۳ خرداد ۱۳۹۱