ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.05.2012, 11:50
رسوايى بيشتر براى سپاه

م رها
سخنرانى على مطهرى نماينده اصولگراى تهران سپاهيان و نمايندگان نيروهاى نظامى امنيتى در مجلس را خشمگين ساخت. وى سپاه را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم " تمام قد" از نمايندگان مورد نظرش پشتيبانى کرده است و افزود " دخالت سپاه پاسداران در بسيارى از حوزه هاى انتخابيه مشهود بود و بسيارى از کانديداهايى که چه در آن حوزه ها راى آوردند و چه راى نياوردند اين موضوع را تآييد مى کنند." چند روز بعد کواکبيان نماينده سمنان نيز اين دخالت را تأييد کرد و گفت در اين مورد مستنداتى در اختيار دارد.

واکنش ها به سخنان مطهرى

1- نمايندگان مجلس

در مجلس دو واکنش کاملا گوناگون نسبت به سخنان اين نماينده اصولگرا گزارش شده است:

- موسى قربانى عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانى باشگاه خبرنگاران گفته است : مطهرى بايد حرمت عقبه خود را خفظ کرده و از تريبون مجلس براى طرح هر مساله اى استفاده نکند." وى افزوده است " على مطهرى در طرح انتقادات خود به فضاى حاکم بر کشور توجه چندانى ندارد و هر از گاهى با طرح مباحثى ساختار شکنى مى کند". کوچک زاده نماينده جبهه پايدارى نيز وى را تلويحا ضد انقلاب خوانده است.

- در برابر ابوالفتح نيکنام نماينده مردم نتکابن و رامسر در گفتگو با شبکه ايران در پاسخ به اينکه آيا به نظر شما نيز سپاه در انتخابات دخالت کرده است گفته : " نه تنها من که بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله آقای تابش، توکلی و ... به خاطر جسارت در بیان از ایشان تشکر کردند." وى همچنين افزوده است " مجلس کمتر هیجانی می شود اما دیدیدم که پس از صحبت آقای مطهری در خصوص دخالت سپاه در انتخابات با فریادهای احسنت احسنت نمایندگان مواجه شدیم حرفی که تا به امروز کسی از نمایندگان جرات بیان آن را نداشت."

2- تناقض در مواضع سپاه

سپاه زود به اين سخنان واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزارى سپاه ( فارس) سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومى کل سپاه ضمن تهديد مطهرى به شکايت در دادگاه در رد هرگونه دخالت سپاه در انتخابات اخير مجلس گفته است : " سپاه وامدار هیچ جریان و جبهه سیاسی نبوده و هرگز خود را در دایره محدود آنها تعریف نکرده و نخواهد کرد. " اما جوان انلين تارنماى وابسته به سپاه دخالت اين نهاد نظامى در انتخابات را نه تنها تأييد بلکه " تأثير گذار" خوانده است. اين تارنما در مقاله " كج فهمي و بد دهني علي مطهري را چگونه چاره كنيم؟ " که در روز دوشنبه اول خرداد ماه انتشار يافته است مى نويسد: " اينكه عزيزان سپاه و بسيج به جهت عملكرد غلط آقاي مطهري در مجلس هشتم ترجيح دادند ايشان منتخب اين جماعت تأثيرگذار در انتخابات نباشد، حرف درستي است كه اگر حمايت سپاه و بسيج از مطهري صورت مي ‌گرفت چه بسا ايشان اولين رأي را در همان مرحله اول انتخابات كسب كرده و وارد مجلس مي‌شدند و كشيده شدن وي به مرحله دوم و آن هم پس از چند نفر اول، گوياي عدم اقبال سپاه و بسيج به ايشان بوده است. "

واقعيت فراتر از ادعاها

برغم رد اتهام دخالت سپاه در انتخابات، فرماندهان اين نهاد امنيتى – نظامى در فرصت هاى گوناگون از دخالت هايشان در سياست و بويژه انتخابات سخن رانده اند که اشاره به برخى از آنها واقعيت هارا روشن تر مى کند:

- گفتار سردار ذوالقدر در سمت قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران و عضو برجسته حلقه پر نفوذ بيت رهبرى، در مورد عمليات " چند لايه و پيچيده " اى که در سال 1384 به بيرون آمدن نام احمدى نژاد از صندوق هاى رأى منجر شد، هنوز در ياد ها زنده است.

- دخالت سازمان يافته سپاه در کودتاى انتخاباتى تخلف بزرگ ديگرى در پرونده اين نهاد نظامى است بويژه آنکه مورد اذعان " سردار مشفق " جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه نيز واقع شده است. اين سردار در مشهد در باره نقش سپاه در کودتاى انتخاباتى سخنرانى کرد. در زير به مواردى از دخالت آشکار اين نهاد در اين کودتا اشاره مى شود که سردار مشفق نيز بطور مفصل در باره عملياتى شدن برخى از آنها سخن رانده است.

- مختل کردن سيستم ارتباطی کميته صيانت از آرا با قطع کردن پيامک SMS ها (يک روز قبل از انتخابات)

- فيلترينگ گسترده سايت های اصلاح طلب و اختلال در اينترنت (شب قبل از انتخابات)

- قطع تلفن های شهری کميته صيانت از آرا، (ساعت ۵ بعد از ظهر روز رأى گيرى)

- تشکيل جلسه شورای عالی امنيت ملی ( فرمانده سپاه عضو اين شوراست ) و تصميم به اعلام پيروزی احمدی نژاد، تهيه ابلاغيه ها و ابلاغ به دستگاه های ذيربط بين ساعت ۴ تا ۵ بعد از ظهر روز رأى گيرى

- شروع پروژه رسانه ای: اعلام رأی ۲۴ ميليونی توسط خبرگزاری سپاه (فارس) و اعلام پيروزی احمدی نژاد در کيهان و ساير سايت های خبری قبل از شمارش آرا در صندوق ها

- دستگيری گسترده فعالان اصلاح طلب (روز بعد از انتخابات)

- حمله به کوی دانشگاه تهران و شيراز (دو روز بعد از انتخابات)

- حمله به راهپيمايی چند ميليونی طرفداران موسوی توسط بسيج و کشته و مجروح شدن تعدادی از راهپيمايان (دو روز بعد از انتخابات)

در پى انتشار نوار صوتى اين سخنرانى، 7 زندانى اصلاح طلب از اين سردار شکايت کردند که در آن به نقش سازمان یافته سپاه پاسداران در کودتاى انتخاباتى از جمله عملیات اطلاعاتی برای کمک به پیروزی احمدی نژاد در انتخابات، ایجاد مانع برای سایر نامزدها و عملیات پیش از انتخابات اشاره شده است.

- گفته هاى سردار جعفرى در مصاحبه با خبرگزارى مهر در سال پيش که بر دخالت سپاه در امور سياسى، اجتماعى و فرهنگى کشور پس ازتغيير ات سازمانى اين نهاد اشاره مى کند. وى همچنين براى شرکت اصلاح طلبان در انتخابات خط و نشان مى کشيد و براى ورد خاتمى به اين پهنه نيز شرط و شروط تعيين مى کرد.

سپاه نيرويى رسوا

سخنان على مطهرى در مورد دخالت سپاه در انتخابات از اين ديدگاه داراى اهميت است که براى اولين بار از زبان يک نفر خودى بيان مى شود. اين گفتار نشان مى دهد که در استبداد دينى ولايت فقيه چرخه غير خودى سازى در حال چرخش است و در هر نمايش انتخاباتى شمار تازه اى از پشتيبانان نظام از حلقه تنگ خودى ها به بيرون پرتاب مى شوند. مهندسى انتخابات که بدست شوراى نگهبان، وزارت کشور و نهاد هاى نظامى و امنيتى از جمله سپاه صورت مى گيرد، هر بار رسوايى بيشترى را براى اين نهاد نظامى در پى داشته است. امروزه سپاه براى ملت ايران نهادى است سرکوب گر و قلدر که با تسلط بر اقتصاد، سياست، فرهنگ، امور قضايى و قانون گذارى کشور جايى براى دخالت شهروندان در تعيين سرنوشتشان باقى نگذاشته است. اين تصوير با حماسه هايى که بسيارى از اعضاى اين نهاد در بيرون راندن ارتش عراق از خرمشهر آفريدند آشکارا نابرابر است.

۵ خرداد ۱۳۹۱