ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.04.2012, 10:17
جنگ براى چه کسانى «نعمت» است؟

م رها
در سال گذشته در پى تحريم هاى شديد اقتصادى عليه بانک مرکزى و نفت ايران، معاون اول رئيس دولت کودتا و برخى از سرداران سپاه، جهان را به بستن تنگه هرمز تهديد کردند و اين امر واکنش غرب بويژه آمريکا و چند کشور اروپايى را برانگيخت. در پى اين تهديد چندين ناو هواپيما بر آمريکا، انگليس و فرانسه وارد آبهاى خليج فارس شد که به افزايش حضور نيروهاى غربى در اين آبراه انجاميد. از آنزمان تهديدات لفظى نظامى دوطرف کم و بيش ادامه داشته است. در اين راستا وزير دفاع امريکا ضمن اعلام آمادگى نظامى اين کشورگفته است که بستن تنگه هرمز خط قرمز آمريکا به شمار مى آيد و بدون پاسخ نخواهد ماند.

تحولى ديگر که خطر جنگ و حمله نظامى به ايران را افزايش مى دهد نتايج گفتگوهاى اوباما و نتان ياهو در استانه برگزارى نشست آيپک بود. هرچند در اين ملاقات آشکار شد که دو رهبر در مورد نحوه برخورد به پرونده هسته اى ايران اختلاف نظر دارند و اوباما شديدا تلاش مى کند دولت اسرائيل را از حمله نظامى به ايران دور کند اما وى در عين حال اعلام کرد که اگر تلاش هاى جامعه جهانى با شکست روبرو شود دولت اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند. امرى که خطر حمله خود سرانه اسرائيل به تأسيسات هسته اى ايران را افزايش مى دهد.

انتشار گزارشى در مجله فورين پاليسى در باره توافق پنهاينى دولت اسرائيل و دولت آذربايجان نشان مى دهد که خطر نظامى جدى تر از انست که مقامات جمهورى اسلامى تصور مى کنند. بنا براين گزارش که در روز چهارشنبه ۲۹ مارس به چاپ رسيده است دولت آذربايجان يک پايگاه هوايى نزديک مرزهاى شمالى ايران را در اختيار اسرائيل قرار مى دهد. به گفته چند مقام آمريکايى دولت باراک اوباما براين باور است که جنبه هاى پنهانى اتحاد استراتژيک و امنيتى دو کشور اسرائيل و آذربايجان، خطر حمله نظامى اسرائيل به تأسيسات هسته اى ايران را افزايش مى دهد. مقامات ارشد امنيتى امريکا نگرانند که گسترش نفوذ نظامى اسرائيل در آذربايجان تلاش هاى دولت اوباما براى کاهش نتش ها ميان ايران و اسرائيل را پيچيده تر خواهد کرد. سفارت خانه هاى دو کشور اسرائيل و آذربايجان در مورد اين گزارش سکوت کردند اما روز پنجشنبه گذشته دولت آذربايجان اين خبر را تکذيب کرد.

جنگ براى چه کسانى "نعمت" است؟

واقعيت اين است که جنگ طلبان در هر سه کشور ايران، اسرائيل و آمريکا در تلاشند آتش جنگ تازه اى را در خاورميانه روشن کنند:

۱- تندروها و نيروهاى سرکوبگر در ايران
- در ميان بخشى از سردمداران نظام اسلامى يک حمله محدود اسرائيل هم محتمل سنجيده مى شود و هم اينکه از سوى نيروهاى تندرو بفال نيک گرفته خواهد شد. اين گروه ها اميدوارند با درگير شدن در جنگى محدود با اسرائيل به نتايج زير دست يابند:
- در پى حمله اسرائيل، سپاه با موشک پرانى به اسرائيل مى کوشد توجه توده هاى کشورهاى عربى را که در اثر حمايت اين دولت از رژيم اسد بشدت خدشه دار شده است دوبارده بسوى جمهورى اسلامى بعنوان قهرمان ضد اسرائيلى جلب کند.
- با وقوع جنگ ميان ايران و اسرائيل امکان نجات رژيم اسد بيشتر خواهد شد چرا که با اين رويداد توجه جهانى از بحران سوريه منحرف گشته و دست اين رژيم در سرکوب وحشيانه تر مخالفان و منزوى کردن کشورهاى عربى پشتيبان آنها بازتر خواهد گرديد.
- توازن قوا در حاکميت ايران بسود گروه هايى که دست يابى به سلاح هاى هسته اى را ضامن امنيت نظام و اقتدار جمهورى اسلامى در منطقه بشمار مى آورند، دگرگون خواهد شد و اين کشور آشکارا در جهت ساخت زراد خانه هسته اى حرکت خواهد کرد.
- در صورت وقوع جنگ، نيروهاى امنيتى نظامى و سرکوبگر نظام اسلامى با دست بازترى هرنوع مخالفت داخلى را در نطفه خفه خواهند کرد و نقض حقوق بشر با افسار گسيختگى بيشترى ادامه خواهد يافت.
- فشارهاى اقتصادى از جمله تورم بالا، بيکارى و فساد و بى کفايتى مسئولان توجيه خواهد شد و اين جنگ راه خروجى از بحران بشمار خواهد آمد.

۲- جنگ طلبان اسرائيلى
تاکنون دولت دست راستى اسرائيل برنده اصلى شفاف نبودن فعاليت هاى هسته اى ايران و اظهارات شرم آور رئيس دولت کودتا در مورد هولوکاست و نابودى اسرائيل بوده است:
- اين دولت توانسته است توجه جهانى را از شهرک سازى هاى غير قانونى در سرزمين هاى فلسطينى منحرف ساخته به رفتار ناهنجار حاکمان اسلامى جلب کند و در نتيجه تمام تلاش هاى صلح آميز جهانى را براى حل بزرگترين معضل خاورميانه خنثى نمايد. در صورت درگيرى نظامى ايران و اسرائيل و پيامدهاى آن، اين کشور خواهد توانست براى سال هاى متمادى خواست هاى برحق فلسطينى ها را همچنان ناديده بگيرد، شهرک هاى غير قانونى را گسترش دهد و عرب هاى اسرائيلى را به بهانه هاى گوناگون از اورشليم بيرون راند.
- تا کنون راهبردهاى دولت دست راستى ليکود در برابر ايران، حزب ميانه روتر کاديما را در افکار عمومى اسرائيلى به انزوا کشانده و از محبوبيت آن کاسته است. جنگ با ايران مى تواند آينده اين حزب را در برابر رقيبان براى سال هاى پى در پى تضمين کند.

۳- جنگ طلبان در آمريکا
در صورتى که آمريکا در جنگ با ايران در گير شود بيشترين سود به شرکت هاى بزرگ اسلحه سازى خواهد رسيد:
- برپايه گزارشى که بوسيله انستيوى واتسون در دانشگاه براون در آمريکا تهيه شده و خبرگزارى رويترز آنرا انتشار داده است هزينه جنگ هاى عراق، افغانستان و پاکستان (رويارويى با اسلام گرايان) تا کنون به ۷/ ۳ هزار ميليارد دلار رسيده است و بر پايه برآورد اين گزارش به ۴/۴ هزار ميليارد دلار خواهد رسيد. بى ترديد بخش مهمى از اين منابع مالى براى خريد سلاح هزينه شده است. شگفت آور نيست که در سه ساله دوره اول رياست جمهورى جورج بوش قراردادهاى خريد اسلحه با ۱۰ شرکت اول فهرست فروشندگان سلاح به پنتاگون ۷۵ درصد افزايش يافت. هم اکنون نيز تمام کانديداهاى جمهورى خواه رياست جمهورى بر طبل جنگ با ايران مى کوبند.

جنگ، کشتار و خانه خرابى ملت‌ها

هنوز خسارت هاى جانى و مالى جنگ ايران و عراق از خاطره ايرانيان پاک نشده است و اثار خرابى ها در جنوب کشور همچنان پابرجاست:
- در اين جنگ ۸ ساله حدود يک ميليون نفر از دو کشور کشته و يا زخمى شدند.
- بر اساس آمارهاى جهانى، اين جنگ ۶۲۷ ميليارد دولار براى ايران و ۵۶۱ ميليارد دولار براى عراق هزينه در بر داشت.
- هزينه هاى بازسازى خرابى ها براى ايران ۶۴۴ و براى عراق ۴۵۲ ميليارد دلار برآورد مى شد.
- در طول جنگ هر دوکشور يکديگر را به نقض حقوق اسراى جنگى و شکنجه آنان متهم مى کردند و در اين مورد به سازمان ملل شکايت مى نمودند.
- جنگ نفتکش ها نيز در خليج خسارات جبران ناپذيرى برجاى گذاشت.

اگر جنگ تازه اى در گيرد آتش آن بيش از هر چيز دامن مردم بى گناه ايران و اسرائيل را خواهد گرفت و افزون بر هزينه هاى انسانى اثرات منفى آن مى تواند براى دهه ها بر روند پيشرفت و توسعه دو کشور پابرجا بماند. افزايش بى سابقه قيمت نفت بحران اقتصاد جهانى را پيچيده تر خواهد ساخت و به ژرفتر شدن شکاف طبقاتى و نابرابرى ها خواهد انجاميد.

خطر جنگ جدى است!

در صورتى که دور تازه مذاکرات هسته‌اى با شکست روبرو شود و جامعه جهانى نتواند با جمهورى اسلامى بر سر برنامه هسته‌اى بتوافق رسد صداى جنگ طلبان در اسرائيل و آمريکا رساتر خواهد شد. اگر تصميم گيران در ايران تصور مى‌کنند که با راهبرد "حمله در سطح همان حمله" که در پيام نوروزى ولى مطلقه فقيه اعلام گرديد مى توانند دامنه درگيرى احتمالى با اسرائيل را مديريت کنند در اشتباهند. در گيرى با اسرائيل با توجه به نفوذ لابى اسرائيل در آمريکا، مى تواند براحتى به جنگ تمام عيار ميان ايران و آمريکا و حتى متحدان غربى آن منتهى شود. در اين جنگ رجزخوانى هاى سراداران سپاه و نيروهاى تندرو در باره نابودى اسرائيل بى نتيجه خواهد بود و مى تواند آينده نظام اسلامى را با خطرات جدى روبرو سازد. رهبران بزرگ کسانى اند که منافع ملى کشور را بر روياهاى ايده ئولوژيک و منطقه اى و تعامل با جهان را بر تنش افزايى ترجيح دهند.

۱۲ فروردين ۱۳۹۱