ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.03.2012, 21:48
علیه اینترنت ولایی

م رها

در هفته‌های اخیر به مناسبت سالگرد ۲۵ بهمن و روز ۱۲ اسفند سرعت اینترنت در ایران به حد بی سابقه‌ای پایین آمد بترتیبی که استفاده از ان برای ده‌ها میلیون کاربر ایرانی تقریبا نا ممکن گردید. این درحالی است که این روزها مقامات ریزو درشت حکومت ولایت مطلقه فقیه نیز در هر فرصتی علیه اینترنت جهانی خط و نشان می‌کشند و برای تسلط کامل و بی خاصیت کردن آن زمینه سازی می‌کنند. این کوردلان که برای ادامه تاراج ثروت‌های ملی و حفظ قدرت مطلقه چاره‌ای جز سرکوب غیرخودی‌ها و دگراندیشان ندارند، گردش آزاد اطلاعات را بهیچ ترتیب برنمی تابند. از اینروی اینترنت آزاد که امکان این گردش را در سطح جهان فراهم ساخته است و کنترل آن برای نیروهای نظامی امنیتی کشور ساده نیست باید جای خود را به اینترنت باصطلاح " ملی" دهد که در تصرف کامل وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران قرار گیرد. به برخی از اظهارات نیروهای امنیتی و سرداران سپاه در این باره توجه کنیم:

- وزیر اطلاعات در روز پنج شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ در همایش "مسجد، حماسه حضور دشمن شکن" گفته است «اینترنت ساخته سرویس‌های اطلاعاتی است، چون اطلاعاتی به شما می‌‌دهند كه در واقع آن چیزی كه شما می‌‌خواهید نیست، بلكه آن‌چه كه خود می‌‌خواهند به شما می‌‌دهند و اطلاعات شما را می‌‌گیرند.»

- اسماعیل احمدی ‌مقدم٬ فرمانده پلیس اعلام کرده: « معتقدیم اتصال به دنیا باید در حد ضرورت باشد، چرا باید در کشور از سرویس‌هایی مثل ایمیل استفاده کنیم که ایمیل باکس آن در کشورهایی مانند آمریکا باشد.»

- وزیر ارتباطات و فناوری باور دارد که اینترنت "قابل اطمینان" نیست و بهمین علت بسیاری از کشورها شبکه موازی در کشور خود براه انداخته‌اند. بهمین دلیل ماهم شبکه اینترنت ملی خواهیم داشت. وی همچنین افزوده است "امروزه شاهد آن هستیم که اینترنت به عنوان ابزاری بسیار قوی در انقلاب‌های رنگی مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد" به ادعای این وزیر شرکت گوگل اذعان کرده است که کلیه اطلاعاتش را در اختیار سازمان "سیا" قرار می‌دهد.

- سردار کاظمینی فرمانده سپاه تهران گفته است در جنگ نرم موفق شویم فضا دیگر امنیتی نخواهد بود. وی افزوده است که «سپاه تهران بنا را بر این گذاشته که در صحنه جنگ نرم با شتاب پیش برود.» به باور این سردار « جنگ نرم شاخه‌های مختلفی دارد و دشمنان تحریم اقتصادی، استفاده از فضای مجازی و انزوای سیاسی را در این زمینه در دستور کار خود قرار داده‌اند.» یک روز پیش از این محمد علی آسودی معاون فرهنگی تبلیغات سپاه در همایش " تجلیل از نخبگان فرهنگی سپاه " از سازماندهی ۲۰ هزار نیرو برای شرکت در جنگ نرم خبر داده بود.

- غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران درباره شرکت‌های خارجی که خدمات ایمیل ارائه می‌دهند گفته است: "سرویس ایمیل یاهو و جی‌ میل گوگل به دلیل اینکه به محتوای ایمیل دسترسی دارند، هیچگونه امنیتی ندارند." از اینروی نتیجه گرفته است که باید شبکه داخلی براه انداخت: "برای مقابله با این موضوع باید زیر ساخت مناسبی در کشور راه اندازی شود که در قالب اینترنت ملی قرار می‌گیرد."

اینترنت در ایران

اینترنت در اوایل دهه ۱۳۷۰ وارد ایران شد. ایران اولین کشور اسلامی و دومین کشور در منطقه (پس از اسرائیل) بود که از این فناوری بهره می‌جست و مورد استقبال جوانان تحصیلکرده قرار گرفت. دولت در انزمان بکارگیری اینترنت را تشویق می‌کرد چرا که آنرا ابزاری برای گسترش ایده‌های اسلامی و انقلابی به شمار می‌آورد. بزودی صدها شرکت خدمات اینترنتی در کشور سر برآوردند که تقریبا تمام آنها از راه یک شرکت دولتی به اینترنت متصل می‌شدند.

رفتار محافظه کاران با اینترنت در اواخر این دهه بکلی دگرگون شد و ان زمانی بود که ولایت مداران علیه راهبردهای اجتماعی و سیاسی بازتر دولت خاتمی واکنش نشان دادند. پس از انکه ده‌ها روزنامه مستقل و یا اصلاح طلب توقیف شد، شمار بسیاری از روزنامه نگاران مستقل که کارشان را از دست داده بودند به فعالیت‌های اینترنتی و ساختن تارنما‌های خبری روی آوردند. بنا بر گزارش نت باز (Open Net) ولایت مداران در سال ۱۳۸۲ طرح شان را برای بستن ۱۵ هزار تارنما اعلان کردند و درپی آن بسیاری از وب لاگ نویسان بازداشت شدند.

پس از آنکه نیروهای امنیتی – نظامی با پشتیبانی ولی مطلقه تصمیم گرفتند برای سرکوب جامعه مدنی که در سال‌های اصلاحات جان تازه‌ای یافته بود وارد عمل شوند، دولت نهم از صندوق‌های رأی بیرون کشیده شد و در سال ۱۹۸۴ از ایده اینترنت ملی گفتگو به میان آمد. مقامات حتی شبکه بسته‌ای را برای بررسی این ایده به اجرا گذاشتند که سه هزار مدرسه و چهارصد ادراه آموزشی را پوشش می‌داد.

در سال ۱۳۸۶ بودجه‌ای برابر یک میلیارد دلار برای اجرای زیر ساخت‌های اینترنت باصطلاح ملی در نظر گرفته شد. در همین سال عبدل مجید ریاضی معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفته بود: " اینترنت ملی دسترسی کاربران به اینترنت را محدود نخواهد ساخت بلکه از ایران در برابر تهدیدهای تهاجم فرهنگی نگهداری خواهد کرد."

رویدادهای کودتای انتخاباتی سال ۸۸ که یکی از هدف‌هایش را تکمیل پروژه‌های سرکوب گرانه ولی مطلقه علیه جامعه مدنی تشکیل می‌داد نشان داد که نیروهای امنیتی – نظامی از تسلط کامل بر اینترنت برخوردار نیستند. بسیاری از جوانان رشید معترض کشور از اینترنت بعنوان ابزار مناسبی برای سازماندهی اعتراضات و اجرای ایده هر شهروند یک خبرنگار بهره جستند. عکس‌ها و ویدئوهای مقاومت دلیرانه جوانان در برابر سرکوبگران در مدت زمان کوتاهی به سراسر جهان مخابره می‌شد. حکومت ولایی برای تسلط بر اینترنت مصمم تر از پیش به میدان آمد. ولی مطلقه در سال ۸۸ در ملاقات با بسیجیان گفت: "دشمن در جنگ نرم می‌کوشد با استفاده از ابزارهای پیشرفته فرهنگی و ارتباطی دست به دروغ پردازی و شایعه پراکنی زند." در همین سال سپاه با یک برنامه از پیش آماده شده ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات را در اختیار گرفت و بدین ترتیب راه برای تسلط کامل نیروهای نظامی – امنیتی بر اینترنت هموار گردید.

اینترنت ملی یا ولایی

ایده اینترنت ملی (بخوان ولایی) که در واقع برای اجرای منویات ولی مطلقه فقیه باهزینه‌های گزاف در دست راه اندازی است از اینترنت موازی در برخی از کشورهای استبدادی کپیه برداری شده است:

- در برمه اعلام شده که دسترسی به اینترنت از راه سامانه (سیستم) جداگانه‌ای که از سوی یک شرکت دولتی کنترل و نظارت می‌شود امکان پذیر خواهد بود. این شرکت بدیل‌هایی برای تارنماهای پرطرفدار و خدمات ایمیلی مانند جی میل ارائه می‌دهد.

- در کوبا نیز دو شبکه اینترنت یافت می‌شود. یکی به دنیای خارج وصل است که مورد بهربرداری گردشگران و مقامات دولتی است. دومی شبکه بسته‌ای است که زیر نظارت و کنترل دولت اداره می‌گردد و مورد بهربرادری کوبایی‌هاست.

- کره شمالی نیز اولین گام‌ها را برای براه انداختن دو شبکه مشابه برداشته است. البته شمار کاربران اینترنتی در این کشور بسیار پائین است و شبکه موازی آن نیز بسیار ابتدایی.

اینترنت ولایی که در ایران در دست اجراست شبکه‌ای شبیه به اینترنت موازی در کشورهای استبدادی دیگر است که در نقض حقوق بشر با حاکمیت ولی مطلقه در رقابتند. ناظران پیش بینی می‌کنند که هدف از راه اندازی این شبکه برقراری کنترل و نظارت کامل سپاه بر ارتباطات کاربران داخل کشور و از دست رس خارج کردن تارنماهای پر طرفدار شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌هایی است که متون آنها کدگذاری می‌گردد و دست رسی به محتوای انها برای سپاه تقریبا غیر ممکن است. در راستای کنترل کاربران "مصوبه ۱۰۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات" نیز مقرر می‌دارد که کاربران باید نسبت به ثبت آدرس اینترنتی (IP) خود اقدام کنند. در کنار شبکه ولایی، اینترنت جهانی با سرعت بسیار پایین و احتمالا تعرفه‌های سنگین تر نیز برای کاربران خانگی برجای خواهد ماند بطوری که آنها را از استفاده از آن دلسرد کند و بناچار بسوی اینترنت ولایی سوق دهد.

علیه اینترنت ولایی بپا خیزیم

حکومت استبدادی ولایت فقیه می‌کوشد با تمام توان آخرین ابزارهای دسترسی به اطلاعات آزاد و مستقل را بدست دولت کودتا از دسترس هموطنان خارج کند. باید با تمام امکانات از فضای دمکراتیک خارج کشور بهره برداری کنیم و از سازمان‌های جهانی گوناگون از جمله سازمان ملل، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و مخابرات رادیوییِ اتحادیۀ بین المللی ارتباطات (دبلیو آر سی-۱۲) بخواهیم دولت جمهوری اسلامی را موظف کنند که برپایه موازین حقوق بشر و قوانین جهانی به اختلال در اینترنت جهانی از راه‌های مختلف از جمله کم کردن سرعت اینترنت پایان دهد. ایران موظف است برپایه " اعلامیه منشور اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی" كه در ژنو و تونس برگزار شده و این کشور نیز مبتكر برخی مواد این اعلامیه بوده است، شرایط را برای دسترسی آزاد با پهنای باند بالا و بدون اختلال برای تمام مردم كشور فراهم سازد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۰