ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.10.2011, 4:24
اولين زن عرب که جايزه صلح نوبل گرفت

ترجمه: موسی عباس

او یک فعال مدنی و سیاسی یمنی است که جایزه خود را به جنبش معروف به بهارعربی اهدا می کند.

نویسنده یمنی و فعال حقوق بشر این کشور توکل عبدالسلام کرمان در شهر تعیز واقع درجنوب غربی یمن در سال ۱۹۷۹ بدنیا آمد. او دختر وزیر و حقوقدان معروف یمنی عبدالسلام کرمان است. توکل اولین زن عرب که به جایزه مهم بین الملی صلح نوبل دست می یازد. تا شش سال پیش توکل در بین صفوف فعالان یمنی شخصیتی نا شناخته بود. او در سال ۲۰۰۵ به همراه با دوست خویش بنام اسوان شاهر سعد به همراه با فعالین زن دیگر، سازمان "زنان روزنامه نگار بدون مرز" را برپا ساخت. با حمله ماموران امنیتی وسائل این سازمان را مصادره و بزور آنرا تعطیل می کنند. توکل سازمان دیگری به نام "زنان خبرنگار بدون زنجیر" را تاسیس می کند. مقاومت و فعالیتهای مستمر و حضور فعال او درعلن ، در خیابانها و میدانها، به عنوان یکی از فعالترین زنان مدافع حقوق بشر بویژه دفاع از حقوق زنان در سطح این کشور شناخته شد. فعالیتهای مدنی او تا این لحظه هنوز هیچ گونه جهت گیری مهم سیاسی برعلیه رژیم نداشت.

توکل کرمان دارای لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس در علوم سیاسی است. او کار روزنامه نگاری را در مطبوعات یمن شروع کرد و از این طریق توانست موضع گیری ژرف وعلنی خود را برعلیه رژیم علی عبدالله صالح نشان دهد.

توکل کرمان در اولین جرقه اعتراضات علیه رژیم حتی قبل از شروع جنبشهای معروف به بهار عربی، شرکت کرد. او از پیشروان و مهندس جنبش معروف به مهاجرین منطقه جعاشن بود(این خانواده های مهاجر توسط شیخ محمد احمد منصور شیخ قبیله و باندهای وابسته به او، بزور و بالاجبار و با تهدید روستاها و محلات زندگی خویش را ترک کردند و تشکلی اعتراضی از طرف فعالین مدنی چون توکل و دیگران را تشکیل داده به اعتراضات مستمر در برابر پارلمان و مؤسسات دیگر دولتی و بین المللی در صنعا پایتخت یمن دست زدند.- مترجم).

توکل هرسه شنبه در برابر درب پارلمان یمنی می ایستاد واز حقوق و مطالبات این مهاجرین دفاع کرده و به افشای ظلم و ستمی که برعلیه آنان روا شده بود می پرداخت (پارلمان در این روز جلسات هفته گی خود را شروع می کرد.- مترجم) . او بارها مورد حمله ماموران امنیتی و توهینهای آنان واقع شد.

در تظاهرات واعتراضات خیابانی ماه فوریه امسال که خواهان سرنگونی رژیم علی عبدالله صالح شده بودند، توکل این زن فعال یمنی در صفوف مقدم این تظاهرات که از جوانان زن و مرد تشکیل شده بود قرارگرفت. او همیشه خواهان استمرار این اعتراضات و رادیکالیزه شدن آنها برعلیه رژیم بوده است و معتقد بود تنها از این طریق است که جنبش به ثمر خواهد رسید. توکل کرمان این فعال زن یمنی در شب ودر هنگام بازگشت به منزل توسط ماموران امنیتی بازداشت می شود و چندین روز در زندان بسر برد. اعتراضات و تظاهرات مردمی در برابر زندان و مؤسسات دیگر دولتی، در اعتراض به بازداشت این فعال زن، رژیم را مجبور به آزدی او وادار ساخت.

ناظران و کارشناسان در امور یمن معتقدند که توکل کرمان به عنوان یک زن فعال توانست قواعد و قوانین عدیده ای را در این کشورزیر پا کند و از آنها گذر کند. گرچه او عضو یک حزب سیاسی اسلامی به نام "حزب اصلاح طلب یمن" و عضو شورای مرکزی آن است، حزب مزبور از عادات و سنت‌های یمنی (عشیره ای و دینی-مترجم) حمایت شدید می کند. ولی توکل برعکس توقعات حزب دارای پوشش نقاب نبوده و اعتراضات و تظاهرات خیابانی را همرا با زنان و مردان رهبری می کرد. اهدای جایزه صلح نوبل به توکل کرمان به معنای اهدای این جایزه به تمام یمنیها بوده و رویداد و افتخاری بزرگ برای آنان است، بویژه که او اولین زن عرب که به این افتخار بزرگ دست یافته است. به عقیده ناظران این جایزه و این رویداد تاریخی ومهم عزم جوانان دختر و پسر، زن و مرد را دوچندان می کند و آنان را به اعتراضات و تظاهرات خویش در میدانهای تغییرو آزادی جهت تغییر و سرنگونی رژیمها کوشاتر و مصمم تر خواهد کرد.







نویسنده: عرفات مدابش، - مترجم موسی
منبع: http://al-tagheer.com/news33856.html