ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.02.2011, 9:24
اخوان‌المسلمین چه می‌خواهند؟

عصام العریان / ترجمه: حسن هاشمیان
منبع: روزنامه الشرق الاوسط
عصام العریان، عضو دفتر ارشاد (بالاترین مرکز تصمیم گیری در سلسله مراتب اخوان المسلمین) و از رهبران ارشد آن است.

ما و ملت مصر طی دو هفته گذشته از طریق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بطور مشخص درباره خواسته های خود جهت برقراری دموکراسی و آزادی همواره سخن گفتیم. در این میان گروهی از مصری های صادق و شجاع این فرصت تاریخی را در ۲۵ ژانویه گذشته آغاز کردند و اخوان المسلمین خود را به وحدت تلاش ها برای رسیدن به اصلاحات و پیشرفت متعهد می دانند.

اخوان المسلمین بیش از هشت دهه برای انجام اصلاحات گام به گام در کشور تلاش کرده است. براساس اصول خود از زمان شکل گیری جنبش در سال ۱۹۲۸، بطور آشکار بر رویکرد خود که هیچگونه شائبه ای را برنمی تابد، بر راهکار مسالمت آمیز و به دور از خشونت تأکید کردیم و در طول سی سال گذشته براساس روش های مسالمت آمیز، چالش بزرگی برای حزب «دموکراتیک ملی» حزبی که ریاست آنرا حسنی مبارک به عهده دارد، بودیم. در این دوران ما از طبقات محروم در سایه یک نظام سرکوبگر دفاع کردیم.

بارها تلاش کردیم که وارد فرآیند سیاسی کشور شویم اما همه این تلاش ها به در بسته خورد به این دلیل که جنبش اخوان المسلمین از سال ۱۹۵۴ از هرگونه فعالیت سیاسی منع شده است در حالی که فراموش می کنند که دادگاه عالی اداری در ژوئن سال ۱۹۹۲ حکم صادر نمود که هیچ دلیل قانونی برای انحلال اخوان المسلمین وجود ندارد.

با شعله ور شدن انقلاب بزرگ مردمی ، دعوت به مشارکت در گفتگوهای فرآیند انتقال مسالمت آمیز قدرت را پذیرفتیم و همراه با نمایندگان گروه های اپوزسیون در جلسات اولیه گفتگو با عمر سلیمان معاون رئیس جمهور شرکت کردیم. در این گفتگوها به طور آشکار اعلام کردیم که از خواسته های مردم عقب نخواهیم نشست و آن را وجه المصالحه خود قرار نخواهیم داد. همچنین در این گفتگوها اخوان المسلمین مطالبات خاص خود نداشتند و تنها خواسته آنها اراده مردم مصر است که از ابتدای قیام بر اجرای آن تأکید شده است.ما برای انجام اصلاحات تلاش می کنیم و می خواهیم همه به حق خود برسند. نه فقط حق اخوان المسلمین یا حقوق همه مسلمانان ، بلکه حق همه مصری ها. اخوان المسلمین قصد ندارد در مرحله انتقالی و آینده سیاسی مصر نقش سلطه بر دیگران را ایفا کند و برای انتخابات ریاست جمهوری که در سپتامبر برگزار می شود، کاندیدا نخواهد داشت.

با وجود تمایل و رویکرد باز خود برای انجام گفتگو ، ما یک بار دیگر بر اجرای خواسته های مردم قبل از ورود به هرگونه گفتگو جهت تشکیل دولت جدید، تأکید کردیم و بر رژیم مبارک است تعهد بسپارد که این خواسته ها را عملی سازد یا نشان دهد که به سوی یک تغیر بنیادی و ضمانت شده گام برمیدارد.

اکنون در زمانی که ملت ما به سوی آزادی گام برمیدارد، این تفسیر را رد می کنیم که می گوید تنها گزینه پیش روی ملت مصر سکولاریسم محض یا لیبرال دموکراسی یا استبداد دینی است. دموکراسی‌های سکولار و لیبرال در امریکا و اروپا تنها نمونه های دموکراسی با مشروعیت در جهان به حساب نمی آیند. همچنان موضوع «دین» یک پایه مهم فرهنگ و میراث ما در مصر به حساب می آید. بنابراین براساس دیدگاه ما که در این راستا به پیش خواهیم رفت، برپائی حکومتی برمبنای دموکراسی و جامعه مدنی که اصول جهانی عدالت و آزادی را دربر می گیرد و همانا منعکس کننده ارزش های اصیل اسلامی می باشد، هدف ما خواهد بود. ما دموکراسی را به مثابه یک مفهوم خارجی و وارداتی بنا نمی کنیم بلکه بعنوان مفهومی سازگار با سنت ها مدنظر قرار می دهیم و آن را به عنوان اصول و اهدافی دنبال می کنیم که در ذات خود اصول و مبانی اسلامی را تقویت کند و مغایرتی با آن نداشته باشد.

بر دیکتاتور نظام استبدادی واجب است با ارائه تعهد حقیقی به انجام تغیرات جدی ، فراهم کردن شرایط آزاد برای همه و حرکت به سوی دموکراسی ،هر چه زودتر راه را در برابر اصلاحات فوری باز کند. در این میان اخوان المسلمین خواسته های ملت را به شکل عام ، با تمام قدرت تأیید می کند. اصلاحات گام به گام و پایدار باید هر چه زودتر آغاز شود و به آن شکلی آغاز شود که میلیون ها تظاهر کننده طی دو هفته گذشته خواستار آن بودند.تغیر یک شبه صورت نمی گیرد اما حرکت به سوی تغیر جاری شده است و در نهایت ما را به سوی یک شروع جدید براساس عدالت و پیشرفت رهنمون خواهد کرد.