ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.02.2010, 14:05
برای کمک به پناهندگان سیاسی ایران

محسن قائم مقام- نیویورک
"نمایندگان بین المللی در ترکیه برای کمک به پناهندگان سیاسی ایران"

ادامه حرکت آزادیخواهی و دمکراسی طلبی سبز ایران چون خاری بر چشم حاکمین سرکوبگر ایران فرو رفته است. حاکمین چون حیوانی درنده حرمتی برای هیچ انسانی قائل نیستند. رفتار ایشان از مبارزین گذشته با خانواده‌های ایشان مصداق این حقیقت است. عملکرد شکنجه‌گران با مبارزین دربند یادآور سیاه‌ترین روزهای تاریخ در استبداد قرون گذشته است، بلکه در این دوران هارتر و با استفاده از تکنولوژی شکنجه بارتر!

مبارزین ایران مانند دوران های گذشته، از حمله اعراب ، مغول و تیمور گرفته تا کودتای ۲۸ مرداد، اجبارآ اگر امکانی داشته باشند بگوشه ای پناه مبرند یا از مملکت میگریزند. "مهاجرت" فصل بزرگی از دوران‌های مبارزه در تاریخ را ساخته است.

در گیرودار این مبارزه جمعی در گوشه‌های امنی در مملکت پنهان شده‌اند و جمعی به خارج از مملکت پناه برده‌اند. روزنامه‌نگاران ایران که مورد تهدید و فشار بسیار سرکوبگران حکومتی بوده‌اند و جمعی از ایشان به کنج زندان‌های تاریک و به زیر شکنجه کشانده شده‌اند، و رقم عمده پناهندگان که امروزه در ترکیه گردآمده‌اند را تشکیل می‌دهند. حضور بسیاری از مأمورین امنیتی جمهوری اسلامی در ترکیه، زندگی و امنیت این پناهندگان را در خطر واقعی قرار داده است. سابقه ربودن پناهندگان سیاسی در ترکیه توسط جمهوری اسلامی کم نیست. در زمانیکه همین آقای متکی، وزیر خارجه دولت احمدی نژاد، در ترکیه عنوان صاحب منصبی و مصونیت سیاسی داشت، دولت ترکیه دو نفر از مخالفین جمهوری اسلامی را در مرز از صندوق عقب ماشین ایشان بیرون کشید و جریان به اخراج ایشان از ترکیه منتهی گردید.

با حضور این جمع پناهندگان سیاسی در ترکیه، گروهی از فعالین حقوق بشر در امریکا به کمک ایشان شتافته‌اند. ایشان با سازماندهی گروهی از وکلای دادگستری، از کشور های مختلف جهان، پزشک و محققین حقوق بشری دنبال سازماندهی هیآتی تحت عنوان "نمایندگان بین‌المللی در ترکیه برای کمک به پناهندگان" می‌باشند. و با اقدام به جمع آوری کمک مالی شروع به کمک به پناهندگان سیاسی ایرانی در ترکیه نموده‌اند. خوشبختانه با دسترسی با فعالین حقوق بشر در ترکیه توانسته‌اند ارتباطات ضعیفی با برخی از ایشان برقرار نمایند. اعزام این گروه بین‌الملی به ترکیه برای رسیدگی از نزدیک به احوال پناهندگان و معرفی ایشان به مقامات سازمان ملل و تأمین حوائج اولیه پناهندگان قدم اول در این امر کمک رسانی بشمار می‌رود. من به اشکالات و سختی‌های فراوان این پروسه آشنائی دارم. چون همراه گروهی در قالب "بنیاد ایران- خارج از میهن" که در نیویورک به عنوان یک سازمان "غیر انتفاعی" به ثبت رسیده است فعالیت داشتیم و به کودکان نیازمند پناهندگان ایرانی در سالهای اول انقلاب، که کم نبودند، نزدیک ده سال، با کمک انساندوستان ایرانی و نیزغیر ایرانی در خارج از کشور، موفق به کمک گردیدیم. این بار دومی است که وظیفه انجام چنین کمکی به عهده ایرانیان خارج از کشور قرار می‌گیرد.

من کمک به این گروه انسان دوست را به همه ایرانیان خارج از کشور توصیه می‌نمایم. این گروه تنها در حوزه حقوق بشری فعالیت دارند. هرچند در این زمان پیدا کردن مرز میان کار های سیاسی و حقوق بشری در مورد آنچه در ایران می‌گذرد گاه بسیار مشکل است و بجائی می‌رسد که وزیر خارجه آلمان در پاسخ اعتراض دولت ایران به دولتهای غربی که آنها را متهم به دخالت در امور داخلی ایران می‌نماید، بدرستی می‌گوید: "دفاع از حقوق بشر معنی دخالت در امور داخلی ایران را نمی‌دهد"، لذا با همین برخورد، کار حقوق بشری هم معنی کار سیاسی نمی‌دهد. صرفنظر از این موارد تداخل کارهای سیاسی و حقوق بشری. این گروه که نام گروه سازمان دهنده‌شان "امید، مدافعان حقوق بشر" نام دارد[۱] تنها فعالیتهای حقوق بشر دارد.

این هیات نمایندگان بین‌المللی در ترکیه برای کمک به پناهندگان، مورد حمایت بسیاری سازمانهای مختلف حقوق بشری و نیز شخصیت‌های ایرانی و غیر ایرانی قرار گرفته‌اند. ازجمله خانم شیرین عبادی، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر برای ایران، و بسیاری از سازمانهای حقوق بشری ایرانی، که نامشان در پائین آورده شده است، و بسیاری از شخصیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران این حرکت بشر دوستانه را مورد حمایت خود قرار داده‌اند، که لیستی از نامهای ایشان را انتشار خواهند داد. گروهی از ایشان در نقش "هماهنگ کننده" در این جریان فعالیت دارند، از جمله خانم ننسی هماچیا[۲] وکیل دادگستری با تجربه امریکائی، مقیم سانفرانسیکو، که سالهاست به کار حقوق بشری در مسائل ایران پرداخته است و زبان فارسی را به خوبی صحبت می‌نماید. ایشان مورد احترام فراوان جامعه ایرانی می‌باشند. و خانم مینا لیتواک، ایرانی تبار و متولد امریکا، که تازه از دانشکده حقوق دانشگاه سانفرانسیکو فارغ التحصیل گردیده، با علاقه و پشتکار به هماهنگ کردن امور هیآت اعزامی همت گماشته است.

من متن بخشی از ترجمه فارسی که مربوط به جزئیات پروژه "نمایندگان بین‌المللی در ترکیه برای کمک به پناهندگان" است را برای اطلاع ایرانیان در پائین قرار میدهم.

مبارزات آزادیخواهانه و برای کسب دمکراسی در ایران به پشتیبانی نیاز دارد. کمک به پناهندگان سیاسی ایرانی که به دلیل مبارزه در راه آزادی ایران، از خانه و کاشانه خود کنده شده‌اند، بخش عمده‌ای از این پشتیبانی است. به انجام رساندن این وظیفه خطیر به عهده ما ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌باشد. در متن‌های پائین صفحه کمک‌های مالی را برای کمک به فرستادن وکلای بین المللی و نیز کمک به پناهندگان سیاسی ایرانی، که بخش عمده آن را روزنامه‌نگاران ایرانی تشکیل می‌دهند را می‌توانید پیدا نمائید.[۳]

محسن قائم مقام- نیویورک
۱۷ ماه فوریه ۲۰۱۰



۱. Omid Human Rights Advocates
۲. Nancy Homachea
۳. برای کمک از راه انترنت بسایت http://www.OmidAdvocates.Org
یا http://www.omidadvocates.org/donate.html مراجعه نمائید


متن فارسی:

نمایندگان بین المللی در ترکیه برای کمک به پناهندگان:

همه روزه نقض حقوق بشر در ایران وخیم تر می شود و قدرتمندان به خشونت بیرحمانه بیشتری دست برده تا مخالفین خود را بترسانند و یا به زور از زندانیان اعتراف بگیرند. بدین ترتیب در حالی که مردم در بیم به سر می برند، فعالین سیاسی مجبور به فرار می شوند.

هدف ما جمع آوری پول برای حمایت از یک گروه حقیقت یاب متشکل از وکلای بین المللی است. این گروه به بررسی تجاوز به حقوق بشر در ایران خواهد پرداخت و از پناهندگان اخیر ایرانی در ترکیه حمایت خواهد کرد.

لطفا با استفاده از صفحه کمک‌های مالی در فرستادن وکلای بین المللی ما را یاری نمایید: این صفحه را در سایت امید،مدافعین حقوق بشر، پیدا نمائید: http://www.OmidAdvocates.Org


برنامه کار ما:
تهیه گزارش ، ویدیو و عکس برای استفاده در کمپین های بین المللی حقوق بشر در ایران.

* بر پا کردن کمپین های متعدد برای فشار آوردن به ایالات متحده آمریکا و ملل اروپایی تا با به راه انداختن طبقه بندی های جدید برای رسیدگی به پناهندگان، میزان پذیرش از خاورمیانه افزایش یابد. بدین ترتیب امیدواریم که به موج جدید پناهندگان ایرانی هر چه سریعتر رسیدگی شود. در عین حال نمایان کردن مشکلات روزمره پناهندگان ایرانی در ترکیه در دستور العمل کار ما می باشد.

* ملاقات با UNHCR ها و NGOهایی که به پرونده های پناهندگان ایرانی در ترکیه رسیدگی می کنند.

* مصاحبه با پناهندگان ایرانی برای تهیه مدارک مفصل از دلایلی که ایشان را به درخواست پناهندگی در ترکیه واداشته است.

* ثبت شرایط زندگی پناهندگان ایرانی در ترکیه به صورت کتبی و ضبط آن بر روی ویدیو برای تهیه گزارش حقیقت یاب که به کمیته های گوناگون UN, UNHCR و A .G ارائه داده خواهد شد.

* بر پا کردن کنفرانس های مطبوعاتی در ترکیه و جنیوا برای بازگوکردن نتیجه جستجوها و گذارش های تهیه شده و برای ایجاد آگاهی بین المللی از وضعیت ایران و شرایط پناهندگان ایرانی.


درخواست همکاری: طرح کمک به پناهندگان

در حال حاضر ما خواستار کمک های نقدی شما برای حمایت مالی از پناهندگان ایرانی هستیم. پناهندگان ایرانی در ترکیه بدون حق کار و بدون مسکن مناسب روزهایی پر تنش را سپری می کنند. شرایط طاقت فرسا در ترکیه و خصوصا در ماه های زمستان، به درد و رنج این پناهندگان که تحت تاثیر آسیب های روحی قرار گرفته اند افزوده است. بسیاری ارتباط با خانواده های خود را به طور کامل از دست داده اند و هم اکنون در رنج آسیب های جسمی که در زندان و زیر شکنجه به آن ها وارد شده در انتظار بهبودی هستند. کمک شما پناهندگان ایرانی را در پرداخت اجاره، هزینه موردنیاز برای بهره مند شدن از اقامت در ترکیه (تقریبا هر شش ما ۳۰۰ دلار)، دارو، آب و برق، خورد و خوراک و پوشاک یاری خواهد کرد.

لطفا با استفاده از صفحه کمک های مالی در تلاش ما برای یاری این پناهندگان شریک باشید.

نام سازمانهای پشتیبان:

As of now, the sponsoring organizations and individuals include:

Shirin Ebadi, Nobel prize winner of Peace, International Federation for Human Rights (FIDH), League for the Defense of Human Rights in Iran, International Association of Democratic Lawyers, United4Iran, International Society for Human Rights, NorCal4Iran, Iran Foundation, National Lawyers Guild, Iran Crime Watch, and my organization, Omid Advocates for Human Rights.



نظر کاربران:


با درود
و سپاس از کار نیکی که در پیش دارید. یک چنین نهادی ( بطور اخص برای روزنامه نگاران ایرانی در ترکیه ) هم ما حدود ۲ ماه پیش در المان براه انداختیم و با توجه به شرایط محل موفقیت چشمگیری هم داشتیم و حال در تلاشیم که کمکهای جمع آوری شده را از طریقی مطمئن به ترکیه فرستاده و عادلانه تقسیم کنیم. در نهاد ما هر سمتی داوطلبانه و هر نوع همکاری از طرف هر شحصی یا سازمانی و غیره... افتخاری است. خوشحال میشویم اگر بتوانیم تجربیاتمان را با یکدیگر تقسیم کنیم.
شاد و تندرست باشید
بهروز رضوانی