ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.07.2009, 13:09
بستری برای آشتی ملی و صلح منطقه‌ای

محمد ارسی


۱۸ تیر ۱۳۸۸ شیکاگو

آن چیزی که امروز ایران و ایرانی را در دیده‌ی دنیا عزیز و ارجمند و سرافراز کرده جنبش خشونت گریز، مسالمت آمیز ، اصلاح طلبانه و غیر ایدیولوژیک ایرانی است که تحسین جهانی را برانگیخته.

ملت حق طلب ایران با این حرکت مسالمت آمیز و صلح جویانه، به دنیا و همه‌ی آزادگان جهان نشان داد که با فاشیسم حاکم برایران که دین و فرهنگ و اعتقادات مردم را بازیچه قرار داده هیچ خط و ربط عقیدتی مشترکی ندارد و بیشتر از هر دولت و ملتی در این جهان با مستبدین و باند کودتاجی حاکم بر کشور ایران در مخالفت و رویارویی روشن فرار گرفته است.

این گونه مبارزه که شکست ناپذیری و انسانی بودنش در هر زمان و مکانی به اثبات رسیده، آن کلید طلایی و فرمول مشکل گشایی است که کاربرد به جا، سنجیده و به‌موقعش، تاسیس آزادی و دمکراسی را در ایران و برقراری صلح پایدار در خاور میانه را با کمترین هزینه میسّر و ممکن می‌کند.

این پیکار مسالمت آمیز، خشونت گریز و اصلاح طلبانه در اندک زمانی دستاورهایی داشته که دهه‌ها پیکار مسلحانه و خشونت طلبانه در کسب ذره یی از آنها عاجر و درمانده بوده.

برای درک این معنی و اثبات چنین ادعایی به دلیل آوری پیچیده و سطح بالا چندان نیازی نیست.
کافیست به جسد دستگاه تبلیغاتی رژیم فقهای مستبد پر ادعا نظری بیفکنیم. صدای لرزش ارکان رژیم استبدادی را بشنویم. لاشه درهم ریخته‌ی "صداو سیمای" ارتجاع پیشاروی ماست. چهره‌ی آبروباخته‌ی رهبر معظم کودتا را آشکارا می‌بینیم.

فاشیسم حاکم بر ایران، در دو عرصه اخلاق و تبلیغات درهم شکسته. احدی به این رژیم و این دستگاه تبلیغاتی دیگر اعتمادی ندارد. زیرا خودشان نیز خوب می‌دانند که فقط دروغ می‌گویند، تهمت می‌زنند و افترا می‌بندند.

بله این نخستین باری است که دستگاه هیولایی- تبلیغاتی رژیم استبدادی در جنگ و دشمنی با حرکت حق طلبانه ملّت ایران چنین درمانده می‌شود و همه جانبه شکست می‌خورد.

شکست تبلیغاتی در یک رژیم مکتبی و دیکتاتوری، یعنی شکست اخلاقی، یعنی شکست مکتبی و ایدیولوژیکی، یعنی پایان اقتدار و هیبت رژیم. و در نهایت یعنی بی ثباتی پایه‌هایی که رژیم بر انها استوار شده بود.

در حال حاضر، رژیم از راس تا پایه ترک برداشته. کودتاچیان با تقلب جاهلانه‌ای که کردند، خود و فقهای حاکم را به خاک ذلّت نشاندند. نماز جمعه یی که خامنه‌ای خواند و فرمان قتل و کشتاری که داد، نماز جمعه نبود. آن، نماز میّت بود که بر جسد خود و نظام و بر نعش مکتب ولایت فقیه خواند. و در این طرف، در جبهه ملّت حق طلب، هر آنجه را باند کودتاچی باخته و از کف داده، ملت بپاخاسته صدها برابر آن را به دست آورده و ارتقا یافته است.

این واقعیتی است که ملت ایران با چنین جنبش سرتاسری مسالمت آمیز و خشونت گریزی، به همراهی و هم رایی و آشتی عمومی رسید. متحد و دلیر شد. ارتقا اخلاقی یافت. احترام جهانی کسب کرد. سبز شد و از نو تولّد یافت.

در حقیقتف این مکتب پیکار مسالمت آمیز و اصلاح طلبی، و نیز ماهیت غیر ایدیولوژیکی جنبش کنونی بوده که شرکت میلیون، میلیون ایرانی را از هر قشر و قوم و فرقه یی در این حرکت اعتراضی ممکن کرده و به هر فرد و جمعی با هر نوع جهان بینی و اعتقادی، امکان داده تا استعداد ذاتی خود را با مسالمت و متانت به منصه ظهور برسانند.

نکته‌ی بسیار مهم در حال حاضر این است که توده ملت بپاخاسته ایران، با استناد به ارزشهای جهانی آزادی و دموکراسی حق خود را می‌طلبند. یعنی همانند عصر مشروطه طلبی، جهانی می‌اندیشد ولی محلی و ملّی عمل می‌کند و اگر احترام جهانی را کسب کرده به این سبب است که مشکلات ناشی از استبداد ارتجاع داخلی را فرا افکنی نمی‌کند و به گردن هیچ دولت و ملتی در غرب یا شرق عالم نمی‌اندازد. در معنی این جنبش عظیم مسالمت آمیز و اصلاح طلبانه‌ی ملت ایران، به یک قرن غرب ستیزی در اشکال گوناگون آن نقطه‌ی پایان گذاشت و راه همزیستی مسالمت آمیز با جهانیان به ویژه با تمدن مسیحی – یهودی غرب را برای آینده‌ی ایران فراهم آورد.

بدین سبب است که می‌گوییم، جنبش مسالمت آمیز و اصلاح طلبانه‌ی ملت ایران جامعه‌ی ایرانی را از جغرافیای خشونت مذهبی- قومی، سیاسی خاور میانه بیرون آورده و اگر به رشد و گسترش تصاعدی خود ادامه دهد به عاملی تعیین کننده و توانمند در ریشه کنی تروریزم مذهبی و سیاسی-عقیدتی در جهان تبدیل خواهد شد...

یادمان باشد که در حرکت انتخاباتی – اعتراضی چند ماه‌ی اخیر ایران، توده‌ی میلیونی معترض که حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، ضمن همدردی صمیمانه با ملّت مظلوم فلسطین، گفته‌های محمود احمدی نژاد در ارتباط با هولوکاست را غیر اخلاقی، ماجرا جویانه و غیر مسیولانه خواندند و سیاست یهودی سیتیزانه‌ی او را بارها محکوم کردند...

توجه داشته باشیم، که واقعیت مسالمت آمیز، خشونت گریز و غیر ایدیولوژیک اصلاح طلبانه‌ی جنبش کنونی ایران، در گفتار و کردار مرزبندی ماهوی روشن و دقیقی با گروه‌ها و جریان‌های خشونت طلبی چون حماس فلسطین و حزب الله لبنان دارد. خاصّه آنکه خود این جریان‌های خشونت طلب افراطی با شناسایی فوری باند کودتاچی 22 خرداد، خصومت علنی شان را با جنبش ازادی طلب و مسالمت امیز مردم ایران نشان دادند.

در واقع امر جنبش مدنی، مسالمت آمیز و خشونت گریز کنونی، جامعه ایرانی را از جغرافیای خشونت و ترور مذهبی-قومی، و سیاسی خاورمیانه بیرون آورد و اگر افراد و احزاب و مجموعه گروه‌های شرکت کننده در جنبش مسالمت آمیر و صلح طلب کنونی در خط خشونت گریزی، مسالمت جویی و اصلاح طلبی، محکم بایستند و از اصول پیکار مسالمت آمیر کمترین انحرافی نکنند، اثر دامن گستر چنین جنبش انسانی و متعالی ، برقراری صلح و آزادی و دموکراسی را در ایران و خاور میانه حتمی خواهد کرد...

18 تیر 1388 شیکاگو
.(JavaScript must be enabled to view this email address)