ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.06.2009, 23:54
ندا - تاریخ انقلاب

دکتر رضا تقی‌زاده
جوانی که با ضجه در لحظه پرواز، از ندا می‌خواست تا " بماند "، باید از چهره گلگون دوشیزه آرمیده بر خاک چشم می‌گرفت، به آسمان نگاه می‌کرد، تا رسای قامت عروس آزادی را در عرش ببیند، که چه ماندگار.

ندا آقاسلطان، شهید و فرشته و رهبر و قهرمان نیست. او تنها یک جوان ایرانی است از قبیله صد ها هزار سرو دیگری که در پی آزادی قد کشیده‌اند. او تاریخ نا نوشته‌ی امروز ما است که در خیابانهای تهران و شیراز ثبت می‌شود. ندا برگ زیبائی است از تاریخ ما که جاودانه خواهد ماند.

او یکی از ما است، او با ما است، او من است که ما شده. او دختر نازنین من است که در مسلخ اهریمن، معطر خون خود را نثار کرده است، با این امید که فرشته آزادی را پرواز دهد. او فرشته نیست. فرشته به او مدیون است، به طهارت او رشک می‌برد. اگر خدایی هست، فرشته جایگاه او را می‌خواهد.

او در معبد آزادی، سینه به سینه با اهریمن شد، همراه با پدر، آماده قربانی. ندا برای باطل کردن طلسم ظلم و زور به آوردگاه روز و شب رفته بود. و آنگاه که تیر تاریکی در گلوی او نشست، سپیده دمید، صبح دیگری طلوع کرد و تاریخ، تولد تازه‌ای را شهادت داد. با او، تاریخ دیروز ما بروز شد؛ تاریخی که " فردا " از آن سخن بسیار خواهد گفت.

خفتن او بر خاک، بی‌گفت، خیز هزاران آزاده دیگری را نوید داد که دست در دست، شانه بشانه، دلاور و پر غرور، در ایران رهایی یافته از بند مار دوش، سرود آزادی را سر میدهند.

مزار ندا، در روز نجات ایران، زیارتگاه مردان و زنانی خواهد شد که عاشقانه آزادی را در گوش هم می‌خوانند. ندا نه رهبر است و نه قهرمان، او انگیزه است. او دلیل است. او نماد آزادی است. او افتخار تازهای‌ست برای من و تو که دوباره خود را دست در دست یافته‌ایم.




تصویری از ندا آقاسلطان که تلویزیون بی‌بی‌سی هنگام گفت‌وگو با نامزد وی از تهران پخش کرد



ندا آقا سلطان،‌۲۷ ساله دانشجوی فلسفه كه در جریان اعتراضات مردمی شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ (۲۰ ژوئن 2009) در امیر آباد تهران، به ضرب گلوله نیروهای شبه نظامی (بسیج) كشته شد. انتشار فیلم كوتاهی از لحظات جان دادن وی بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت.

وی در روز ۳۰ خرداد به همراه استاد دانشگاهش (‌رشته فلسفه) و چند تن از هم كلاسی‌هایش در تظاهرات شركت داشته است. وی برای دقایقی در حالی كه با موبایل صحبت می‌كرده از جمع تظاهر كننده عقب می‌افتد كه در این هنگام، یكی از لباس شخصی موتور سوار، قلب ندا را با كلت كمری هدف قرار می‌دهد. وی در دستان استادش جان می‌سپارد. ظهر روز یكشنبه ۳۱ خرداد (روز بعد از شهادت) پیكر ندا به شرط خاكسپاری سریع و محرمانه در بهشت زهرا به خانواده‌اش تحویل شده است.

منبع: ویکی‌پدیا