ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.06.2009, 22:59
کودتاگران را می‌توان به عقب راند!

محسن حیدریان
کودتای انتخاباتی احمدی‌نژاد اعتبار اخلاقی دولت را نه تنها در میان رای دهندگان بلکه حامیان مذهبی آنها نیز زیر پرسش کشیده است. اکنون مجامع جهانی، دولتهای اروپا و امریکا به این می‌اندیشند که با یک دولت "غیرقانونی" روبرو‌اند. بخش اصلی رهبران کشور اعم از اصلاح‌طلب و میانه‌رو و نیز مهمترین نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور تا کنون از مشروعیت دادن به دولت احمدی‌نژاد سر باز زده‌اند.

تیم احمدی‌نژاد، شامل کسانی مثل کردان و صادق محصولی و شریعتمداری همچون همه دیکتاتورها، کوتاه بین، پر ابهت ولی ترس خورده و بی‌باورند. تصورشان این است که اگر در یکی دو هفته آینده بر اوضاع تساط یابند، می‌توانند چهار سال دیگر قدرت را با زور و عوامفرییی و ابزاری مثل نفت و صدا و سیما، قبضه کنند.

اما این دولت از نظر سرمایه واقعی، یعنی منزلت اجتماعی در میان مردم و نخبگان و روشنفکران ایران، فقیرترین دولت سه دهه اخیر است. با بی‌اعتبار شدن این دولت می‌توان بطور فعال کودتاگران را به عقب راند و خواست ابطال انتخابات را به خواستی همگانی تبدیل کرد.

علیرغم روحیه تهاجمی احمدی‌نژاد باید دانست که کودتا گران از درون متزلزل‌اند. واقعیت این است که کودتا گران نه تنها از نظر اخلاقی و روحی، بلکه از نظر پایگاه اجتماعی نیز در میان نخبگان، سیاست‌ورزان، روشنفکران و نیز روحانیون سرشناس و چهره‌های محبوب ورزشی و فکری ایران در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن قرار دارند. بدنۀ سپاه و ارتش در مقابل مردم نیستند.

مبارزه مسالمت‌آمیز در راه خواست اصلی جنبش ضد کودتا "ابطال انتخابات" باید با بکارگیری و در گیر کردن همه رای دهندگان به موسوی و کروبی، مراجع دینی و نیز همه کسانی که منافع و مطالبتشان با تحکیم دولت احمدی‌نژاد به خطر می‌افتد، فعال ، کم هزینه و مردمی شود.

مردم ایران ذهنیت و آمادگی زیادی در کاربرد ابتکارات گوناگون دارند. از شعار دادن در پشت بام‌های منازل، شمع روشن کردنها، راهپیمایی به رهبری موسوی و کروبی، تحصن و نیز اعتصاب عمومی از راههای مقابله با دولت کودتاست.

اما آنچه تعیین کننده است، سرعت عکس‌العمل و رهبری جنبش مقاومت در برابر کودتاگران است. ملت ما می‌تواند این کودتا را به شکست بکشاند.