ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.05.2009, 21:39
تروریسم، تهدید آزادی و دمکراسی

هادی شمس حائری

۲-۵-۲۰۰۹

۳۰ آپریل روز تولد ملکه هلند است. مردم هلند هر سال در این روز که یکی از اعیاد ملی کشور هلند محسوب می‌شود لباس نارنجی می‌پوشند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند در این روز ادارات دولتی و اغلب مغازه‌ها تعطیل است و طبق سنت اکثر خانواده‌ها در خیابان‌ها بساط پهن می‌کنند و اثاثیه و اجناس اضافی منزل خود را در معرض فروش نیازمندان قرار می‌دهند که سنت بسیار خوب و پسندیده‌ای است.

پادشاه هلند هر سال در این روز از یکی از شهر‌های هلند بازدید بعمل می‌آورد و در جشن و سرور مردم شرکت می‌کند.

امسال نیز مانند هر سال ملکه هلند از شهر آپلدورن بازدید می‌کرد که ناگهان یک اتومبیل سوزوکی با سرعت زیاد و بطور غیر مجاز با عبور از نرده‌ها به میان جمعیت رفت با این خیال که اتومبیل حامل ملکه و خانواده سلطنتی را مورد اصابت قرار دهد و به خانواده شاه آسیب برساند.

این فرد که ۳۸ ساله و بزرگ شده هلند بود بتازگی از کار بیکار شده بود. در این حادثه خوشبختانه به خانواده سلطنتی آسیبی نرسید اما تعدادی از محافظین و مردم عادی در اثر تصادف با اتومبیل کشته و مجروح شدند.

این حادثه جشن و شادی مردم را برهم زد و خانواده مقتولین و مردمی که شاهد این فاجعه بودند را سوگوار نمود. ملکه بیاتریس در یک پیام تلویزونی با حالتی غمگین از این حادثه اظهار تاسف نمود و به خانواده قربانیان تسلیت گفت.

این حادثه اگر چه یک عمل تروریستی با انگیزه‌های سیاسی نبود اما در عمل تفاوتی با اقدامات تروریستی نداشت. آثار مترتب بر آین نوع اعمال خشونت آمیز حتی اگر با انگیزه‌های فردی وغیر سیاسی باشد تأثیرش اما روی جامعه و تهدید دمکراسی درست مانند عملیات تروریستی و آثار و عواقب آن است.

پادشاه هلند هر سال در امنیت کامل به میان مردم می‌رفت و با آنان دست می‌داد و عکس می‌گرفت و مردم از اینکه پادشاهشان در میان آنان است به خود مباهات می‌کردند و لذت می‌بردند اما این اقدام نا بخردانه نه تنها شادی مردم را از آنان گرفت و عده‌ای کشته و زخمی شدند بلکه بالاترتر و مهمتر از آن باعث ایجاد فضای ترس و پلیسی شدن جامعه و موجب بدبینی و شک و تردید و محدود شدن آزادی شهروندان خواهد شد.

بطور حتم مراسم روز تولد ملکه در سال آینده مانند امسال نخواهد بود و با اقدامات امنیتی بیشتر و با فاصله گرفتن از مردم برگزار خواهد شد.

بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در امریکا ما شاهد نقض حقوق شهروندی و باز شدن دست پلیس برای ورود به حریم زندگی فردی و خانوادگی مردم امریکا و سختگیری در مسافرت‌های هوائی و انواع محدودیت‌های دیگر بودیم و در موارد دیگر کم وبیش چنین محدودیت‌هائی را مشاهده کرده‌ایم.

این نوع اعمال تروریستی تا بحال نشان داده که تأثیری در برآورده شدن اهداف تروریست‌ها و برآورده شدن خواسته آنها و وارد کردن ضرر و زیان جانی به سوژه نداشته و تنها زیان آن متوجه مردم عادی است که باید هزینه تشدید اقدامات امنیتی برای پیشگیری چنین حوادث تروریستی ناشی از آن را بپردازند.

مضافا بر این نتایج زیانبار سوء قصد و ترور مقامات دولتی باعث می‌شود که فاصله و شکاف بین دولت و ملت عمیق‌تر شود و مقامات دولتی با کشیدن حصار‌های آهنی بدور خود و استفاده از ماشین‌های ضد گلوله برای تردد‌ها از مردم هر چه دورتر شوند و فاصله بگیرند چیزی که نه برای جامعه مفید است و نه برای دولتمردان شایسته.

اقدامات تروریستی نه تنها بخاطر کشتن چند نفر انسان بی‌گناه و یا احیانا گناهکار مزموم و جنایتکارانه است بلکه بویژه بخاطر آثار و عواقب اجتماعی آن و خسارت و زیانهای اقتصادی و تهدید دمکراسی مزموم و جنایتکارانه است.

تأثیر بلاواسطه اقدامات تروریستی و خشونت آمیز رشد سریع جناح‌های راست افراطی و نظامی و زیر رفتن نیروهای لیبرال در درون حکومت است.

من از تجربیات خودم در ایران می‌گویم که اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین دو سال بعد از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ باعث شد که آزادی‌های برآمده از انقلاب که می‌توانست سالهای بیشتری ادامه داشته باشد به سرعت از بین رفت و جامعه به سمت استبداد و دیکتاتوری سوق پیدا کرد و جناح‌های سرکوبگر و افراطی جای نیروهای معتدل را گرفتند و و احزاب و سازمانها به شدت از این حوادث ضرر کردند و سرکوب شدند و رهبران انقلاب با محافظین مسلح در بین مردم ظاهر شدند و با هر ترور فاصله دولت با مردم بیشتر می‌شد و حکومت را وادار به عکس‌العمل خونین نمود.