ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.09.2008, 7:37
از “شورای ملی صلح” در ایران پشتیبانی کنیم!

محسن قائم مقام – نیویورک
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

"شورای ملی صلح" این هفته در پی تصویب اساسنانه خود آغاز بکار کرد. تآسیس و آغاز به فعالیت‌های مبارزاتی شورای ملی صلح در ایران پدیده‌ای نوین در مبارزات ملی ایران برای دفاع و حراست از مردم و مملکت ایران بشمار می‌رود. این شورا که با همت زنان و مردانی از درون مرزهای کشور پای گرفته است نوید بخش آغاز مبارزاتی جدیدی در ایران، با شرکت شخصیت‌های کشوری فارغ از احزاب و گروههای خویش و بند‌های عقیدتی، و تنها بخاطر ایران، بحساب می‌آید.

شورای ملی صلح در پی فراخوانی از سوی خانم شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، شخصیت ممتازی که امروزه مشعله دار مبارزات ملی حقوق بشری در ایران گردیده است، تأسیس گردید. بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی که در این شورا گرد هم آمدند از زبده شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی ایران در دهه‌های اخیر و برخی با سابقه مبارزاتی سیاسی و اجتماعی بسیار طولانی تر در کشور بودند. اساس این گرد همآئی بر کوشش و پایداری برای حفظ سلامت و موجودیت ایران در برابر آتش افروزان جنگ و تحریم‌های اقتصادی بر ایران و دفاع از حقوق بشر و آزادی در ایران در پوشش عام "دفاع از صلح پایدار درایران" قرار گرفته است. تجمع شخصیت‌هائی از احزاب و گروهها، بدون هیچ دخالتی از سوی گروههای ایشان، منفردین، گردهمائی از فعالان مدنی و سیاسی، با افکار و عقایدی احیانآ کاملآ مختلف و برخی در برابر یکدیگر، هم نمایشی از اهمیت و درک بحران سیاسی و اجتماعی روز مملکتی، در مقابله با موضوع خانمانسوز جنگ و تحریم‌ها و هم کوششی برای مبارزه‌ای در کنار هم با استبداد مسلط بر مملکت می‌باشد. اینکه چه گونه بگویند و چه گونه بنویسند و چه گونه گرد هم آیند که استبداد حاکم آنرا تحمل نماید هنر این زنان و مردان با سابقه مبارزاتی فراوان است. هرچند که "تحمل" نظام و دستگاه استبداد از این گردهمائی همانا نشانه ضعف و عقب نشینی ایشان است که شاهد نمونه‌های بسیاری دیگر از آن در مبارزات زنان و برخی دیگر از مبارزات اجتماعی درون کشور امروزه می‌باشیم.

شورای ملی صلح حرکت مبارزاتی خود را در "چشم انداز"، "صلح پایدار در ایران"، با "هدف‌های" مشخصی که موضوعات عمده ی مسائل دامن گیر امروز مردم، جامعه و کشور ایران را می‌سازد، بنیان نهاده است. و "نخستین نشست مؤسسان" در سیزده تیرماه، سوم ماه ژوئن ۲۰۰۸، با شرکت بیش از ۵۰ نفر از فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و با تآکید بر مخالفت با جنگ و تحریم در کانون مدافعان حقوق بشر درتهران بر گزار شد. شورا در این نشست با دقت و فراست بشرح این چشم انداز، هدف، مأموریت و فعالیت‌های خود پرداخت[۱]. در این هفته نیز ۷۲ تن از فعالان جامعه مدنی، فرهنگی و سیاسی این شورا که عنوان مؤسسین شورای ملی صلح را داشتند، طی انتخاباتی هیأت اجرائی ۱۵ نفره با پنج علی البدل و هیآت بازرسی سه نفره با 2 علی البدل را تشکیل دادند.[۲] نامهای منتشره از مؤسسین و هیآت‌های انتخابی و حتی آنهائیکه بایشان پیام داده بودند، همه بیانگر پدیده بسیار با ارزشی است که با گرد همائی این شخصیت‌ها، با افکار و عقاید گاه بسیار متفاوت، در حال تکوین است.

در جلسه آغازین، ایشان برنامه خود را با جمله پر معنی "ما مردم جهان برای صلح مبادرت به گردهمائی می‌کنیم" عنوان نمودند. و باین دلیل از نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، آقای کنوت او ستبی، دعوت به صحبت در نشست را بعمل آوردند. نماینده سازمان ملل درسخنان خود اظهار داشت که پایه‌های سازمان ملل بر سه اصل توسعه، صلح و حقوق بشر بنا شده است. و اینکه "ایجاد صلح فقط مرتبط با دولت‌ها نیست بلکه با همه مردم است، بنا براین نقش جامعه مدنی در ایجاد آن مهم است...". بدنبال این سخنان، خانم شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، بعنوان یک مؤسس نهاد مدنی در ایران چنین ادامه داد که "آیا صلح بعنوان نبود جنگ است؟" و آنرا تعریف قرنهای گذشته نامید. و خاطر نشان کرد که "ایدز" د رافریقا از گلوله‌های جنگ هم خطرناک تر است. و چه اسیر دشمن باشی و چه بدلیل نوشتن یک مقاله انتقادی از حکومت سالها پشت میله‌های زندان باشی. با هم تفاوتی ندارند. و پس از ایشان شرکت کنندگان دیگر سخن راندند و از جمله خانم سیمین بهبهانی گفت ما صلح می‌خواهیم و "ستیز بس است" و صحبت از حفظ حقوق بشر نمود، و دیگران از بسیاری موضوعات در همین راستا سخن یاد کردند، ژیلا شریعت پناهی، استاد دانشگاه گفت "با تعلیق غنی سازی بطور موقت، گفتگوهای سازنده را آغاز کنند"، دکتر‌هاشم آغاجری هم در تأئید تعلیق غنی سازی و هم تحریم‌ها صحبت کرد، که آسیب‌های جدی بر صنعت و توسعه ایران وارد کرده است، و گفت که گفتمان صلح طلبی باید یک گفتمان مسلط شود. دکتر عزت الله سحابی از برخورد‌های با معلمان وکارگران که خصمانه بوده است، و امنیتی خوانده شده است، صحبت کرد. در مورد خطرحمله نظامی امریکا بایران او بر ایجاد فضای گفتگو تأکید کرد. بسیاری دیگر در زمینه‌های مختلفی در همین فضا صحبت‌های صمیمانه و علاقمندانه‌ای نمودند. من برای هموطنانی که فرصت خواندن تمامی گزارش نشست را نداشته اند، خواندن دوباره آنرا توصیه می‌کنم.[۳]

پشتیبانی از صلح و حراست از مملکت در برابر آتش افروزان جنگ در خارج از مرزهای ایران و عناصر حکومتی که در درون مرزهای ایران با عملیات ماجراجویانه خود بآتش افروزان جنگ کمک می‌نمایند، امروزه وظیفه ملی بزرگی را برای ما می‌سازد. و همراه آن دفاع از حقوق بشر در ایران، بتحقیق به پایه گذاری صلح پایدار در ایران و بالاخره صلح پایدار در جهان خدمت شایانی خواهد نمود. صلح جهانی تنها در فضائی که در آن از حقوق بشر و عدالت احتماعی، پاسداری بعمل آید، شکوفا خواهد گردید.

ما هموطنان خارج از کشور و علاقمند بسرنوشت میهن خود، وظیفه داریم که از شورای ملی صلح که در شرایط سخت امروز، برای دفاع از صلح و تأمین صلح پایدار در ایران، که تنها با رعایت کامل حقوق بشر در مملکت میسر است، گرد هم آمده اند، پشتیبانی کامل نمائیم. این شورا برای جلوگیری از جنگ و دفاع از صلح و "پایان دادن به شرایط نه صلح نه جنگ"، بمیدان مبارزه آمده است. روزی نیست که از خطر جنگ و تحریمهای جدید برای ایران خبری تازه در رسانه‌های جهانی منتشر نگردد. تحریمهای علیه ایران با پیامد‌هائی بس مملکت ویران سازتر از آتش جنگ. شورای صلح برای "لغو هرگونه تحریم علیه ایران" و جلوگیری ازتحریمهای جدید و "ترویج و تقویت فرهنگ انسان دوستی، صلح طلبی و حقوق بشر در ایران" در مملکت، قد علم نموده است. ما در خارج از کشور راهها و وسائل بسیار زیادی را در اختیار داریم که می‌توانیم با استفاده از این راهها از این هموطنان با همت و مسؤل خود هرچه بیشتر پشتیبانی نمائیم و باید بانهایت احساس مسؤلیت بدنبال آن باشیم!


محسن قائم مقام – نیویورک
۳۱ ماه اوت ۲۰۰۸

----------------
[۱] - بخشی از این خواسته‌ها و اعلام طریق‌ها را دراین خبر سایت ایران امروز می‌توانید بخوانید:
http://news.iran-emrooz.net/index.php?/news1/16281/
[۲] - اسامی هیأت‌های اجرائی و بازرسی را در این خبر از سایت ایران امروز می‌توانید بخوانید:
http://news.iran-emrooz.net/index.php?/news1/16579/
[۳] - گزارش این نشست در سایت‌های مختلف با شرح‌های مختلف از زوایای مختلف تجمع انتشار یافت. شرحی که در سایت ایران امروز آمد را در آدرس زیر می‌توان خواند.
http://news.iran-emrooz.net/index.php?/news1/16281/