ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.08.2008, 8:16
بخشی از فرماندهان سپاه از حمله نظامی استقبال می‌کنند!

نوشته ویلیام پاف (William Pfaff)
منبع: (Commonweal; 10/12/2007, Vol. 134 Issue 17, p8-8)
برگردان: م رها

سر و صداهای تبلیغاتی فراوانی که در آمریکا و کشورهای دیگر علیه زیان‌های بالقوه برنامه هسته‌ای ایران به راه افتاده است ناشی از منافع گوناگون ایدئولوژیک، سیاسی و صنعتی این کشورهاست که با خطرات واقعی یک ایران بالقوه هسته‌ای بی‌ارتباط است. نکته مهمی که اغلب علاقه‌مندان به این موضوع فراموش می‌کنند و یا از آن بی‌اطلاع‌اند این است که بخش مهمی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آرزوی آنند که ایران مورد حمله نظامی آمریکا قرار گیرد و یا می‌کوشند این کشور را به چنین حمله‌ای تحریک کنند.

کارشناسان فنی و اطلاعاتی (حتی در آمریکا) بر این باورند که سال‌ها طول خواهد کشید که ایران بتواند سلاح‌های هسته‌ای قابل استفاده تولید کند که از آن تنها به عنوان ابزار بازدارنده‌ای در برابر هرگونه حمله نظامی به کشور، بهره برداری خواهد کرد.

منابع مخالف روحانیون حاکم اما وفادار به جمهوری اسلامی معتقدند که بخشی از رهبران مهم سپاه حمله نظامی آمریکا و یا اسرائیل به ایران (و یا فرانسه که با روی کار آمدن سارکوزی به نظر می‌رسد آماده انجام اقدامات افراطی علیه ایران است) را چه از نظر سیاسی و چه از جنبه نظامی، پیروزی بزرگی برای ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌آورند. به گمان آنها این رویداد، به پیشبرد هدف‌های تشکیلاتی و سیاسی سپاه پاسداران یاری فراوان خواهد رساند.

این سرداران می‌پندارند که از توان حمله موشکی و تکاوری موفقیت آمیز به کشتی‌های جنگی و پایگاه‌های هوایی آمریکا برخوردارند و برای این کار از فوج قایق‌های تندرو و کشتی‌هایی که با موشک‌های ضد کشتی مجهزند بهره خواهند گرفت و می‌توانند با حملات فوجی قایق‌ها، رادار کشتی‌های دشمن را بی‌خاصیت سازند.

این افسران همچنین بر این باورند که با جنگ موفقیت‌آمیز هشت ساله علیه عراق، به مهارت‌های کافی در زمینه‌ی سنگربندی، مقاومت زیرزمینی، استتار و فریب دشمن دست یافته‌اند بطوری که حتی هزاران حمله احتمالی هوایی و موشکی آمریکا که در برخی گزارش‌های واشنگتن به آنها اشاره شده است، قادر نخواهند شد تمام تأسیسات اصلی هسته‌ای ایران را شناسایی و نابود سازند. حملات آمریکا و اسرائیل می‌توانند به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های کشور آسیب فراوان وارد کنند و باعث تلفات جانی بسیار گردند اما این رویداد مردم ایران را پشت سر رهبران تندرو، متحد خواهد ساخت و همدردی جهانی را به سود این کشور برخواهد انگیخت و به جایگاه آمریکا در جهان آسیب فراوان خواهد رساند. به گمان سرداران تندرو سپاه، اگر آمریکا بخواهد به آتش‌بس شصت ساله هسته‌ای پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی پایان دهد و از سلاح‌های هسته‌ای علیه ایران بهره گیرد، همانگونه که براساس شایعات دیک چینی خواستار آن است، آمریکا به منفورترین کشور تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر حمله نظامی به ایران مورد استقبال این فرماندهان سپاه است زیرا چنین بحرانی به آنها اجازه می‌دهد که به یکباره به دستگاه رهبری ایران راه یابند. این‌ها مردان نسبتا ً جوانی هستند که از طبقات کم درآمد و تهیدست جامعه در زمان جنگ هشت ساله به گرایش‌های افراطی پیوسته‌اند. اکنون در سمت‌هایشان پیشرفت کرده‌اند و مایل‌اند به قدرت رسند.

افزون براین سرداران سپاه به دنبال منافع مادی نیز هستند و آن از راه جنگ افروزی تحقق پذیر است. جنگ ایران و عراق عمدا ً پس از آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل به درازا کشید زیرا در جریان آن اقتصاد بازار سیاه گسترش بسیار یافت و از آن شرایط بیشترین بهره نصیب رهبران نظامی و نهاد‌ها یشان گردید.

شاید محاسبات فرماندهان انقلابی سپاه در باره جنگ با آمریکا بر اساس توهمات نادرست بنا شده باشد. اما این توهمات حکایت از آن دارند که امروزه پیش بینی خطرات ناشی از حمله به ایران پیچیده‌تر از آن است که در بحث‌های رایج مطرح می‌شود.