ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.03.2008, 17:10
در برابر خشونت بی‌ضابطه

ناصر کاخساز

تجاوز اخیر اسرائیل به فلسطین و کشتار کودکان و مردم غیر نظامی در این سرزمین نفرین شده را باید با صدای رسا محکوم کرد. این فاجعه‌های انسانی، افراط‌گرائی اسلامی را نیز در منطقه تقویت می‌کند و هرگونه راه حلی را می بندد.
درست است که تحریک‌های گروه افراطی حماس زیر حمایت جمهوری اسلامی ایران در شکل دادن به این جنایت‌ها نقش دارد، ولی این رانیز نباید نادیده گرفت که گروه‌های قشری به حکومت رسیده در اسرائیل با حمایت یکسویه‌ی آمریکا از این تحریک‌ها حد اکثر سوء استفاده را می‌کنند.

میان اپوزیسیون ایرانی برخی این و برخی آن را مسئول می‌دانند. و در نتیجه گاه سیاست بوشیستی و گاه نقش جمهوری اسلامی پوشیده می‌ماند. این تجاوزهای نظامی انسان‌دوستان را به واکنش‌های روحی یاس‌آمیز و یکسویه می کشاند. و این حقیقت نادیده می‌ماند که وظیفه‌ی انسان‌دوستان تنها بروز احساسات نیست بلکه ارائه‌ی راه حل نیز هست. واکنش عاطفی به جنایت را باید با ارائه‌ی راه حل منطقی آمیخت وگرنه گروه‌های افراطی و سیاست جمهوری اسلامی در منطقه تقویت می‌شود، که خود زمینه‌ساز تجاوز‌های بعدی خواهدبود. و در این دور دوزخی مردم فلسطین اند که قربانی می‌شوند.

دولت اسرائیل را باید به رسمیت شناخت و در چارچوب یک دیپلماسی مدرن جلوی این تحریک‌ها را گرفت. جنبش ملی فلسطین را باید در برابر سیاست‌های ماجراجویانه‌ی آمریکا و جمهوری اسلامی حمایت کرد. هدف این دیپلماسی مدرن رسیدن به یک دولت لائیک- نماینده‌ی جنبش ملی - در فلسطین است. تنها اینچنین می‌توان زیر پای جنگ‌طلبان در اسرائیل را خالی کرد و مخالفان جنگ را در این کشور تقویت کرد و افکار عمومی جهانیان را دگرباره نسبت به خشونت بی‌ضابطه‌ی اسرائیل حساس کرد. آیا سکوت مردم جهان از بی‌اعتمادی آنان به گروه‌های خشونت‌خواه و اسلامیستی بر نمی‌خیزد؟

راه حل از این تحلیل آغاز می‌شود:
پس از آن که راستگرایان اسرائیلی با حمایت آمریکا جنبش ملی در فلسطین را تکه پاره کردند جمهوری اسلامی از این موقعیت ایده‌آل حداکثر بهره‌برداری را در راه جلوگیری از تشکیل یک دولت ملی و لائیک در فلسطین کرد. پس حل مشکل فلسطین- همچنان که ایران- تشکیل یک دولت لائیک و ملی است.
دخالت فعال نظری روشنفکران ایرانی اگر بر ارائه‌ی راه‌حل مبتنی باشد، به جنبش مخالفت با جمهوری اسلامی نیز منطق و اخلاق می دهد و آن را سامان‌پذیرتر می کند.

ناصر کاخساز
دوم مارس 2008