ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 24.11.2007, 9:12
نقش مثبت کانادا در دفاع از حقوق بشر

بابک جاودان‌خرد


با یاد وخاطره‌ی پروانه وداریوش فروهر،مختاری،پوینده ، شریف ودوانی

درحالی که دولت‌های بزرگ غرب و در راس آن‌ها آمریکا سخت دلمشغول برنامه‌های هسته‌ای و ماجراجویی‌های سیاسی- نظامی جمهوری اسلامی هستند و کمتر توجه و عنایتی به نقض فاحش حقوق بنیادی مردم ایران نشان می‌دهند ، دولت کانادا برای سومین سال پیاپی اقدام به ارائه‌ی قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران به کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل کرد و با رایزنی‌های بی وقفه و نفس‌گیر توانست آن را با اکثریت قابل توجهی (۷۲ رای موافق درمقابل ۵۰ رای مخالف و۵۵ رای ممتنع) به تصویب برساند. اهمیت این اقدام زمانی بیشتر برجسته می شود که می بینیم رژیم ریاکار اسلامی تهاجم دیپلماتیک گسترده‌ای را برای جلب نظر و خرید رای دولت‌های نیازمند ، درمانده و هم‌سرشت عضو کمیته سازمان داد و توانست ۵۰ رای منفی " کاسبی" کند و رای بالقوه مثبت ۵۵ عضو دیگر را هم به "ممتنع" تبدیل سازد. اما هیچیک ازاین‌ها چاره ساز رژیم ملایان نشد و با تلاش دولت کانادا و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، و در راس آن‌ها فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر و شخص شخیص دکتر لاهیجی گرامی ، قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه‌ی کمیته‌ی سوم مجمع عمومی قرار است بزودی در صحن علنی مجمع عمومی نیز به رای گذاشته شود که آنجا نیز شاهد تلاش‌های بازهم بیشتر و گسترده تر طرفین خواهیم بود و به احتمال زیاد شکست و سرافکندگی دیپلماتیک دیگری برای رژیم اسلامی رقم خواهد خورد.

همین جا می خواهم به عنوان یک شهروند ایرانی ِ نقض ِ حقوق‌بشر شده ، مراتب سپاس عمیق خودرا از دولت دمکرات کانادا که جامه‌ی سوداگری از تن درآورده و روش کلبی مسلکی کنار گذاشته و برای چندمین بار رهبری احقاق حقوق پایمال شده‌ی بشر ایرانی را به عهده گرفته است اعلام کنم و بگویم که مردم ایران این حرکت مثبت وانسانی دولت کانادا را در حاقظه‌ی تاریخی خود ثبت کرده و همواره آن را گرامی خواهند داشت. بی‌گمان دراین حقوق بشرخواهی دولت کانادا ۳ عامل بیش از هر عامل دیگر تاثیرداشته‌اند:

۱- قتل مظلومانه و ناجوانمردانه‌ی زیبا کاظمی در ۱۳۸۲ و پیامدهای افشاگرانه‌ی داخلی و بین‌المللی آن که بر دخالت مستقیم دستگاه قضایی رژیم در این جنایت آشکار نورافکند و دولت کانادا را با همه‌ی ملاحظه کاری‌های دیپلماتیک آن ناچاراز واکنش کرد ، واکنشی که خوشبختانه تاکنون ادامه داشته است.

۲- حضور یک جامعه‌ی پرشمار فرهیخته‌ی ایرانی در کانادا که برخلاف دیگر کلنی‌های ایرانی دیگر نقاط آمریکا و اروپا فعال و پویا و تاثیرگذار است و به تازگی نیز یک نماینده‌ی فرزانه بنام دکتر مریدی را راهی مجلس ایالتی انتاریو کرده است.

۳- اهمیت روزافزون مسئله‌ی حقوق بشر و دمکراسی در میان جوامع ایرانی درون و برون مرز، بویژه نقش برجسته‌ی شخصیت‌های حقوق بشری ایرانی همچون دکترلاهیجی ، شیرین عبادی ، کار (و دختران مبارزش)و فعالیت‌های ایرانیان نسل اول و دومی برون‌مرز مانند فرح کریمی ، نازنین افشین جم ، خواهران برومند و دیگران از یک سو، و خیره‌سری و بی‌اعتنایی رژیم ایران به بنیادی‌ترین حق انسانی مردم ایران ، حق زندگی ، از سوی دیگر.

درهفته‌های آتی (ماه دسامبر) شاهد بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر خواهیم بود، که در این میان صدای ایرانیان باید از همیشه رساتر وعزم شان در احقاق حقوق پایمال شده‌ی خود از همیشه جزم‌تر باشد.

بلبل پربسته زکنج قفس درآ
نغمه‌ی آزادی نوع بشر سرا!