ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.09.2006, 5:51
جنگ پارلمانی کار و سرمایه

ایران امروز
شهرام فرزانه‌فر
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
انتخابات در سوئد هر چهارسال یک بار در سومین یکشنبه‌ی ماه سپتامبر برگزارمی شود و مردم نمایندگان پارلمان، شوراهای استانی (لندستینگ) و شوراهای شهر ( کمونی) را انتخاب می‌کنند. شرایط متفاوتی برای رأی دادن وجود دارد. برای نمونه در انتخابات پارلمان تنها شهروندان سوئدی می‌توانند شرکت کنند، اما در انتخابات شوراهای شهر و استانی، شهروندان سایر کشورها که مقیم سوئد باشند نیز می‌توانند شرکت نمایند. در انتخابات سوئد می‌توان در روز انتخابات و در حوزه‌های رأی گیری و یا پیش از آن در محل‌های تعیین شده، رأی داد. همچنین می‌توان با پست و یا بصورت وکالتی نیز رأی داد. در سوئد هیچ مقرراتی برای تشکیل حزب وجود ندارد. این به آن معنی ست که هرکسی می‌تواند یک حزب تشکیل دهد و یا به یک حزب بپیوندد. حدود ۲۰۰ حزب در کشور سوئد به ثبت رسیده‌اند و از این تعداد هر حزبی که در انتخابات به حداقل چهار درصد برسد امکان حضور در پارلمان را خواهد یافت.
پارلمان از 349 نماینده که هر چهار سال یکبار توسط مردم سوئد انتخاب می‌شود، تشکیل میشود. احزاب سیاسی برای بدست آوردن کرسی‌های پارلمان بایستی دست کم چهار درصد از همه آرا یا دوازده درصد از آرای بدست آمده در ناحیه انتخاباتی را بدست آورند. کسانی می‌توانند در انتخابات پارلمان رای دهند که 18 سال تمام داشته و تبعه سوئد باشند. شرط دیگر شرکت در انتخابات اینست که رای دهنده در اداره ثبت احوال ثبت باشد یا قبلا ثبت بوده باشد.

پارلمان نماد اراده مردم است

وظایف پارلمان بشرح زیر است:
• وضع قوانین
• تعیین درآمد (مالیات‌ها) و مخارج کشور
• نظارت و کنترل بر کار دولت و نهادهای دولتی
• گمارش نخست وزیر

واجدین شرایط رأی دهی خود می‌توانند بعنوان نماینده پارلمان انتخاب شوند مشروط بر اینکه توسط یک حزب سیاسی کاندید شده باشند.
در سوئد 290 کمون وجود دارد. مسئولیت امور محلی شهروندان با کمون‌ها است. این امور از جمله عبارتند از:
• پیش دبستان٬ دبستان٬ دبیرستان
• نگهداری از سالمندان
• مددیاری به افرادی که نارسایی جسمی دارند
• اداره مددرسانی
• آب و فاضلاب
• کتابخانه
• ترافیک جمعی (با همکاری شورای استانی)
کمونها همچنین مسئولیت صدور پروانه ها یا جوازهای گوناگون مانند جواز ساختمان و جواز فروش مشروبات الکلی را بعهده دارند و در زمینه امور جهانگردی و فرهنگ و تأسیس شرکت‌های تازه فعالند.

در هر استان یک شورای استان یا ناحیه وجود دارد که وظیفه اش اداره کردن امور داخلی است که رسیدگی و اداره کردن آنها برای هر کمون به تنهایی مستلزم هزینه گزاف می‌باشد. مهمترین وظايف شورای استان و ناحیه عبارتست از:
• خدمات بهداشتی- درمانی همگانی
• خدمات دندانپزشکی مردمی
• رشد و پیشرفت ناحیه
- ترافیک جمعی (با همکاری کمونها)
- امور فرهنگی
- پشتیبانی از بخش خصوصی
- جهانگردی

در کشور سوئد حدود هفتاد هزار نفر ایرانی و ایرانی‌تبار زندگی می‌کنند که در عرصه‌های گوناگون و ازجمله سیاسی فعال هستند. ده‌ها ایرانی تبار در عرصه‌های مختلف انتخابات پیش‌رو در سوئد، از طرف احزاب مختلف کاندید شده‌اند. این افراد در احزاب مختلف از چپ تا دست‌راستی فعالند. از شگفت‌انگیزترین دیده‌های ما در سوئد کاندیداتوری مردی ایرانی‌تبار است که به سوئدی تغییر نام داده و فعال در یک حزب نژادپرست و بیگانه‌ستیز است که از جمله معتقد است باید از ورود "خارجی‌ها" به سوئد جلوگیری نمود. در میان احزاب پارلمانی سوئد هستند احزابی مانند حزب لیبرال مردم (حزبی شبیه حزب برادر خود در دانمارک) که برای "صدور دموکراسی" به ایران دخالت نظامی به رهبری آمریکا را منتفی نمی دانند. و یا احزابی مانند حزب محافظه کار (مودرات ها) که اعضای خود را از موضعگیری مستقیم در رابطه با ایران برحذر میدارند. این اظهارنظرها بسته به در موضع پوزیسیون یا اپوزیسیون قرار گرفتن این احزاب البته متفاوت خواهد بود. برای آشنائی با نظرات و نوع فعالیت احزاب جدی و کاندیداهایشان با تعدادی از ایرانی‌تباران این احزاب به گفتگو نشسته‌ایم که در زیر ملاحظه می‌نمائید.



http://www.maryam.se/
خانم مريم برکادهی شما کانديدای حزب ليبرال مردم در انتخابات پيش‌رو در سوئد هستيد. اگر ممکن است بفرمائيد که در کدام ليست انتخاباتی هستيد و نفر چندم در اين ليست قرار داريد؟
باسلام و تشکر از شما من مريم برکادهی کانديد از حزب ليبرال مردم در مجلس و هيئت اجرائی شهر و استان در شهر استهکلم هستم. درليست مجلس رديف ۲۳ و در ليست هيئت اجرائی شهر رديف ۵ و در ليست استان در رديف ۷ هستم.

مهم‌ترين مسئله يا مسايل انتخاباتی که به گونه‌ای به مهاجرين، خصوصاً مهاجرين ايرانی‌تبار مربوط می‌شود را بفرمائيد؟
مهمترين مسائل کار- دانش- امنيت- انتگراسيون- برابری زن و مرد و وضعيت سالمندان است. ما در سه کلمه سياست حزبمان را خلاصه می‌کنيم: امنيت، کار و دانش. اين‌ها نشان می‌دهد که ما چگونه می‌خواهيم کشور سوئد در رقابت جهانی پيروز گردد.

برای مسايلی که نام برديد حزب شما چه راه کارهايی پيشنهاد می‌کند و نقش شما چه خواهد بود؟

دانش
ما می‌خواهيم قبل از دبستان و دوره اول دبيرستان، اصول آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن را پی‌ريزی کنيم و برای تأمين دانش و آموزش اوليه شهروندان، بيشتر سرمايه گذاری نمائيم. بايد در مدارس، دست انداختن همديگر، آزار و اذيت، دعوا و تحميل زور خاتمه داده شود. به خاطر اين کار، ما می‌خواهيم برای آموزگاران صلاحيت و قدرت داوری بيشتری داده شود. ما خواستار امور تحقيقاتی بيشتر و کيفيت تعليماتی عالي‌تر می‌باشيم.

کار
به نظر ما شرکت‌های زيادی بايد احداث گردد. ازطريق دانش و به وسيله جامه عمل پوشاندن به علم در ايده تأسيس شرکت‌ها، به باز شدن بيشتر مراکز کار می‌توان کمک کرد. برای اين کار بايد کار تأسيس آنها را ساده‌تر و ميزان پرداخت ماليات را کاهش داد. گذار از روند دريافت مساعده به پروسه آغاز به کار، بايد برای افراد، سودمند باشد. ميزان ماليات از دريافت حقوق کاهش يابد و به اين طريق به تأمين انباشت و افزايش در آمد مساعدت می‌گردد.

امنيت
در شرکت‌های خصوصی برای تأمين آسايش و رفاه، کار و زمينه وجود خواهد داشت. پول بيشترماخوذ از ماليات، صرف هزينه‌های خدمات درمانی و رسيدگی به امور سالمندان خواهد شد. صف‌های طولانی از بين خواهد رفت. تأمين مراقبتها پزشکی بهتر خواهد شد.هرکس خود پزشک وبيمارستان خويش را انتخاب خواهد کرد. در جامعه ما همه سالمندان از تأمينات لازم برخوردار خواهند شد. آنچه هر فرد مورد نيازش است امکان دسترسی خواهد داشت.کسيکه در خانه سالمندان جا ومحل پيدا نکند پول نقد دريافت ميکند تا خدمات مورد نيازش را بخرد. مبارزه عليه ارتکاب جرم و بزهکاری افزايش خواهد يافت. تعداد پليس بيشتر خواهد شد. تمام جرايم بموقع مورد رسيدگی قرار خواهد گرفت. به افراد پليس بايد شيوه‌های موثر مبارزه با جرايم گوناگون آموزش داده شود.

انتگراسيون
بسياری از مردم بخاطر داشتن ديگر منشاء اتنيکی (قومی) به جز سوئدی، از کار، همکاری مشترک و از جامعه منزوی ميشوند. بدين ترتيب انزواگری رشد ميکند.
اما از طريق ايجاد کار، مدرسه بهتر، مناطق مسکونی امن تر، وبا يک مبارزه آشتی ناپذير عليه تبعيض، می‌توان اين بخش از مردم حاشيه ای را بيه جامعه سوئد جذب نمود. ما ليبرالها عليه انزواگری از راه تأمين کار، تضمين رشد قابلييت‌های اشخاص، تضمين دانش با اولويت دادن به زبان، مبارزه هوشيارانه عليه تبعيض وسه برابر کردن نيروی انتطامات در برخی از اين محل‌ها،مبارزه خواهيم کرد. برای شهروند بودن، تصور ميکنيم که بايد ما بخشی از سوئديها باشيم.

برابری زن و مرد
برابری حقوق زن ومرد بايد بهتر گردد. امروزه زنان مردان شرايط متفاوتی دارند، شانسهای گوناگون دارند، برحورد و رفتار مختلف دارند. در دوازده سال اخير فاصله وشکاف بين حقوق زنان و مردان مسکوت مانده است. اين امر قابل قبول نيست.

چرا بايد به شما رأی داد؟
من يک آدم عادی هستم که در اين کشور با زندگی ميکنم. با مشکلات ايراني‌ها و خارجي‌ها آشنا هستم و خودم با اين مشکلات دست و پنجه نرم ميکنم. من از تمام ناعدالتی‌ها که برای ما خارجی‌ها اتفاق می‌افتد و تمامی ما کم و بيش با آن روبرو می‌شويم ناراحت ميشوم و تابحال تا انجائی که قدرت داشتم به هرکس که مشکل داشت و به من رجوع کرد کمک کردم ولی بعضی وقتها ميبينم که اگر به تصميم گيرندگان نزديک باشم و اگر بتوانم اين مشکلات را به گوش انها برسانم ميتوانم تأثير در شرايط خارجيها بگذارم. باتوجه به اينکه فرد مسری هستم ميدانم که با مسرت و پشت کار خيلی کارها را ميتوانم پيش ببرم.

من ميخواهم برای ايجاد امکانات شغلی و رفع تبعيض در استخدام خارجی‌ها‌ کوشش کنم. من ميخواهم مردم کار مناسب با تحصيلات يا تجربه خودشان را بگيرند نه کارهای مستخدمی را که اداره کار اجباری به خارجيهاميدهد و ميخواهد که شکرگزار هم باشيم.

قوانين پناهندگی دولت سوئد بايد بر اساس اعلاميه جهانی حقوق بشر باشد و بايد از اخراج پناهندگان سياسی از کشور سوئد جلوگيری شود.اداره مهاجرت بايدبا شرايط به خصوص ايرانيها از نزديک اشنا بشوند تا اينکه بفهمند مردم چرا حاضر ميشوند خانه و زندگی خود را بفروشند و به کشور يخی سوئد پناه بياورند. من خيلی کارها ميخواهم انجام بدهم و اميدوارم که هموطنانم مرا در اين راه پشتيبانی کنند.

حزب شما موافق عضويت سوئد در سازمان ناتو است، اين حزب در رابطه با محاصره‌ی اقتصادی و احتمالاً حمله‌ی نظامی به ايران چه سياستی را دنبال می‌کند؟
Folkpartiet يک حزب انترناسيوناليستی است. ما به جهانی شدن آری گفته‌ايم. ما مايل هستيم اروپائی را شاهد باشيم که مسائل فرا مرزی و فرا ملييتی را در خود متمرکز سازد. ما آرزو داريم که تجارت آزاد و مساعدت‌های مالی افزايش يابد. ما معتقديم که صلح در سايه همکاری و حسن تفاهم افزايش می‌يابد. بسيار پر اهميت است که سوئد حائز سياست خارجی فعالی باشد. ما نبايد ساکت باشيم وقتی که ظلم و قانون شکنی صورت می‌پذيرد. در سياست‌های کمک‌های مالی، ياری به دموکراتيزه کردن و تأمين کار برای برابری انسان‌ها در اولويت قرار می‌گيرد.


http://www.esbati.blogspot.com
آقای علی اثباتی شما کانديدای حزب چپ در انتخابات پيش‌رو در سوئد هستيد. اگر ممکن است بفرمائيد که در کدام ليست انتخاباتی هستيد و نفر چندم در اين ليست قرار داريد؟
من در ليست حزب چپ (در استکهلم Stockholm) برای مجلس، کاندیدای نفر هفتم هستم.

مهم‌ترين مسئله يا مسايل انتخاباتی که به گونه‌ای به مهاجرين، خصوصاً مهاجرين ايرانی‌تبار مربوط می‌شود چیست و برای این مسايل حزب شما چه راه کارهايی پيشنهاد می‌کند و نقش شما چه خواهد بود؟
مسئله کار – به ويژهِ یافتن کار در رشته تحصیلی و تجربیات – در حال حاضر مهم ترين مسئله جمعی است. بهترين راه حال از نظرِ حزب چپ برای ايجاد کار بيشتر، به کارگیری يک سیاست فراگیر و همه‌جانبه است. ما خواهان ۲۰۰.۰۰۰ موقعیت شغلی در بخشِ عمومی (offentlig sektor) هستيم، و نشان داديم که اين امکان نه تنها وجود دارد، بلکه کاملاً لازم است که اين سياست را پی‌گیری کنيم، اگر ميخواهيم که اقتصاد سوئد را در آينده هم رشد بدهیم.

برای رسيدن به اين هدف، بايد تمام امکاناتِ دولتی را برای ايجاد کار درزمینه رفاهِ اجتماعی همگانی را بکار بگيريم – نه اينکه مالیات کسانی که هم اکنون هم درآمدهای بالايی دارند. سال پيش، کمپانی‌های سوئدی به سهام‌دارانشان۱۷۰ میلیارد کرون پول پس دادند. در حالی که ایجاد کار برای ۲۰۰.۰۰۰ نفر بيکار در قسمت عمومی، چيزی حدود ۲۰ میلیارد کرون برای دولت هزينه دارد.

مسئله ديگر، وجود تبعیض در بازارِ کار است. ما پیشنهادهای گوناگونی برای حل اين مشکل داريم. از جمله: دانستن زبان دیگر (مثل زبان مداری- و فرهنگ دیگر برای جویندگان کار در بخشِ عمومی امتیاز به حساب آيد؛ پروسه و زمانِ بررسی و ارزش‌گزاری مدارک تحصیلی خارجی‌ها کوتاه‌تر شود و بروکراسی کاهش يابد، کارفرماهایی که ثابت شود تبعیض قائل مي‌شوند جريمه شوند و موظف شوند در جهت رفع تبعیض حرکت کنند.

مسئله مهمِ ديگر برای خارجیان مسکن، و انتخاب محل زندگی به میل خود است. حزب چپ برنامه مشخصی برای اين مشکل دارد. اينکه سالانه، در طی ده سال، ۴۰.۰۰۰ واحد مسکونی ارزان قیمت در نقاط مختلف ایجاد شود، که نيمی از آنها خانه‌های اجاری باشند. با استفاده از اين سيستم، ميتوان اجاره‌های خانه‌های نوساز را زير فشار قرار داد.

چرا بايد به شما رأی داد؟
من برای خودم شخصاً درخواستِ رأی نمی کنم. من کاندید حزب چپ هستم و در همکاری با رفقای حزبی، برای اين که عقايد و سیاست‌های چپ روی کار بيايند، در حال تلاش هستم، چه در مجلس باشد، چه در بیرون مجلس.

دلیل رشد احزاب دست راستی و اختلاف در بلوک چپ که منجر به تشکیل احزاب کوچک جدید شده است چیست؟
يکی از دلايل رشد احزابِ راست، یافتن و بکار گرفتن شعارهایی با ظاهر زیبا ولی دروغین است.
بسياری از مشکلات امروزِ سوئد نتيجه قدرت‌گیری سرمایه‌داران است. امکاناتِ ارگان‌های دموکراسی محدود شده و قوانينِ اقتصادیِ نئولیبرالی، معیار سیاست اقتصادیِ کشورهای اروپائی شده است. احزابِ راست، سوسیال‌دموکراسی و نيروهای چپ را مسئول مشکلاتی که به اين دليل ايجاد شده عنوان ميکنند!
اگر جناح چپ موفق نشود که چهره واقعی سیاست راست را به روشنی نشان دهد، همواره خطر رشد جناح راست وجود دارد. البته بايد به اين نکته مهم اشاره کنيم، که پشتیبانی وسیع، و هرروزه‌ی اکثرِ رسانه‌‌های گروهی از سیاست راست، در رشد اين جناح سهم بزرگی دارد.
حزب چپ نيز چون ديگر احزاب گاهی دچار اختلافات نظری درونی ميشود، اما اختلافات حزب چپ شديداً در رسانه‌های گروهی زيرِ ذره‌بین ميرود. با اين حال می‌توان گفت که حزب چپ امروز حزبی منسجم و با اعتمادبه‌نفس است.

حزب شما در رابطه با محاصره‌ی اقتصادی و احتمالاً حمله‌ی نظامی به ايران چه سياستی را دنبال می‌کند؟
حزب چپ در شناسائی حقوق بین‌المللی (folkrätten) تأکید دارد، و برنامه‌ريزی برای حمله‌ی نظامی به ايران را محکوم ميکند. تهديد نظامی به ايران در هر زمینه فقط قدرت واپس‌گراها را در کشور افزايش ميدهد و مبارزه مردم برای دست‌یابی به دمکراسی و عدالت اجتماعی را به تأخیر می‌اندازد.


http://www.yazdanfar.se/
خانم مريم يزدان‌فر شما کانديدای حزب سوسيال دموکرات در انتخابات پيش‌رو در سوئد هستيد. اگر ممکن است بفرمائيد که در کدام ليست انتخاباتی هستيد و نفر چندم در اين ليست قرار داريد؟
من نامزد حزب برای انتخابات پارلمان و کمونها (دولت-شهرها) هستم. در لیست پارلمانی من نفر دهم و در لیست انتخاباتی کمون سولنا Solna من در رده هفتم هستم.

مهم‌ترين مسئله يا مسايل انتخاباتی که به گونه‌ای به مهاجرين، خصوصاً مهاجرين ايرانی‌تبار مربوط می‌شود را بفرمائيد؟
مهمترین مشکل مهاجرین و بطور خاص ایرانیان، مشکل کار و اشتغال است، و بعد از آن مشکل همگرائی با جامعه سوئد. البته این دو مشکل به هم وابسته هستند. در دور گذشته من عضو کمیسیون بازار کار پارلمان بودم. بنابراین چارچوب کار من مشخص است و بوسیله بهتر کردن بازار کار برای مهاجرین مشکل همگرائی هم حل میشه. ما تلاش میکنم تا موانعی که برای اشتغال مهاجرین وجود دارد را بر طرف کنیم. این موانع، موانعی هستند مثل تبعض و یا نابرابری توزیع امکانات یا نابرابری در استخدام مهاجرین تحصیل کرده. در کمون سولنا هم تلاش داریم تا مهاجران و خارجی تباران نقش فعالی را در زندگی اجتماعی داشته باشند و احساس بیگانگی نکنند و فکر نکنند که سوئد کشور آنها نیست. چون این کشور مال همه مردم از جمله مهاجرین است. چون آنها در ساختن کشور فعال هستند. البته همه دست کم از نظر قانونی دارای حقوق برابر هستند. اما چه قدر از این حقوق فعلیت پیدا می‌کنه و واقعی میشه، بخشی از آن مربوط است به خود کسانی که شهروند هستند و مهاجرین. البته موانع دیگری هم مثل تبعیض هست که نمیشه از آن چشم پوشی کرد. که آن هم باید بر طرف بشه. مقداریش به کمک ما و مقداریش هم با تلاش دست جمعی همگی. در فعالیت‌های کمونی ما دنبال رفع ریشه ایی تبعیض هستیم و از مدارس و مهد کودک‌ها شروع میکنیم. یعنی فرصت برابر پرورشی و آموزشی و فعالیت اجتماعی را در اختیار بچه‌ها میگذرایم و سعی میکنیم که که به زیست و همکار با بچه‌های دیگری که از جاهای دیگر دنیا به سوئد آمده‌اند عادت کنند. خب وقتی فرصت پرورشی، آموزشی و همچنین موقعیت اجتماعی بطور برابر توزیع بشه، مشکلات بعداً کمتر میشه.

برای مسايلی که نام برديد حزب شما چه راه کارهايی پيشنهاد می‌کند و نقش شما چه خواهد بود؟
خب سیاست‌های مختلفی برای رسیدن به هدف‌ها وجود دارد. آنچه که ما روش تاکید داریم این نیست که مثلا حزب یک سیاستی را مستقل از خواست خود مهاجرین تدوین بکنه. ما علاقه داریم که خود مهاجرین هم در مسائل سیاسی و سیاست گذاری مشارکت داشته باشند. خود آنها باید بیایند و تغییر ایجاد کنند. شاید به همین دلیل باشه که الان وزیر مدارس سوئد یک مهاجر نسل دوم و یا خارجی تباران است. که خیلی خوب هم کارش را انجام میده. تأکید ما در قدم اول روی سیاست‌های آموزشی، بازار کار و جذب مهاجرین در جامعه است. ما با مهاجرین تماس میگیریم و میخواهیم که در مسائل سیاسی دخالت بکنند و خودشون را جدا ندونند. چون بهترین نوع تأثیر گذاری هم همین است. یعنی مهاجرین در زندگی سیاسی خودشون البته به همراه گروه‌های پیشرو سوئدی دخالت بکنند. چون به تنهائی نمیشه تأثیر گذار بود. بخصوص اینکه سابقه مهاجرت در سوئد در مقایسه با کشورهای بزرگ اروپا و امریکا زیاد هم نیست و تقریباً از 40 سال بیشتر نیست. و الا جدا از جامعه نمیشه تأثیر گذاشت. اول باید فرهنگ جامعه با این پدیده مهاجرت که جدید هم هست آشنا بشه. سوسیال دمکرات‌ها، میتوانند محیط اجتماعی خوبی باشد برای تأثیر گذاری. البته حزب ما و خود مهاجرین در این چند سال اخیر خیلی کار کردند. و الان راه تاحدی هموار شده است. شاید به همین دلیل باشه که الان راست‌ها هم آمادگی پیدا کرده‌اند که مهاجرین را جذب کنند. تا چند سال پیش اینطور نبود. الان محیط کار و آموزشی هم شاید تغییرات زیادی کرده باشد. این هم اینجور بوده که اول مهاجرین دوستان سوئدی خودشون را در احزاب پیشرو پیدا میکنند، بعد همین دوستان سوئدی میتونند با کمک خود مهاجرین، گرایش کل جامعه عوض کنند.

حزب شما در رابطه با محاصره‌ی اقتصادی و احتمالاً حمله‌ی نظامی به ايران چه سياستی را دنبال می‌کند؟
حزب ما اساساً با هر نوع درگیری خشونت بار، حالا می‌خواهد حمله نظامی باشه و یا محاصره اقتصادی مخالفه چون در این طور موارد این مردم و آنهم مردم فقیر و از طبقات پایین جامعه، زنان و کودکان و افراد مسن هستند که آسیب می‌بینند. طبقه کارگر و طبقاتی که با نیروی کارشون زندگیشون را تأمین میکنند اولین قربانی جنگ‌ها هستند. تجربه عراق و جاهای دیگر هم هست که همین را ثابت میکند. حزب ما به طور تاریخی و سنتی دنبال حل کشمکش از راه گفتگو و راه‌های صلح آمیز است. چون کاربرد عقل در روند گفتگو بیشتر است. همین سیاست را در مبارزه علیه دولت آپارتاید، جنگ ویتنام و حتا کشمکش فلسطینی‌ها و اسرائیل دنبال کرد. کارهای اولوف پالمه یا استن اندرسن، یا حتا یان الیاسون که رئیس مجمع عمومی سازمان بود، و همه از اعضای حزب بودند، ناشی از همین روش ما بود. البته سوئد عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل است و نمی تونه کاملاً مستقل عمل کند. ولی هدف ما اینه که مسئله به جنگ کشیده نشه. همه ماجرا هم تحت کنترل حزب یا دولت سوئد یا حتا اتحادیه اروپا نیست. بقیه کشورها و خود حکومت ایران هم در این روند سهمی دارند.


http://www.shadilarsson.se
خانم شادی لارشون شما کانديدای حزب ابتکار فمینیستی در انتخابات پيش‌رو در سوئد هستيد. اگر ممکن است بفرمائيد که در کدام ليست انتخاباتی هستيد و نفر چندم در اين ليست قرار داريد؟
من نفر هفتم در ليست انتخاباتی حزب ابتکار فمينيستی Feministiskt Initiativ (Fi) هستم. ما در تمام کشور سوئد تنها يک ليست انتخاباتی داريم و در نتيجه در همه جای سوئد نام مرا در ليست حزبمان می‌توانيد ببينيد. وقتی ما حداقل چهار درصد از آرا را بدست آورديم حداقل ۱۵ نفر از ما وارد مجلس سوئد خواهد شد و در نتيجه من يکی از کانديداهای اصلی حزبمان هستم.

شما پیش از این در حزب چپ فعال بودید و اکنون از فعالین حزب ابتکار فمینیستی هستید. این حزب چه مسایلی را مطرح می‌کند که در حزب قبلی‌تان قابل پیش‌برد نبود؟
حزب ابتکار فمينيستی به طور واقعی و عملی يک حزب ضد راسيستی بوده و خواهان دنيايی بدون تبعيض است. اين حزب معتقد است که سيستم‌های قدرت بر اساس قوميت و مليت، گرايشات جنسی، ناتوانی جسمی، طبقات و نهايتا بر اساس جنسيت با هم گره خورده و بر هم تأثير می‌گذارند. برخلاف حزب چپ که تنها مبارزه‌ی طبقاتی را در اولويت کار خود قرار می‌دهد، ما همچنين می‌خواهيم عليه تبعيضی که نسبت به زنان و همچنين نسبت به اقليت‌ها، پناهندگان و مهاجرين، همجنس گرايان... وجود دارد به همان اندازه مبارزه و کار کنيم. ما به همه‌ی اين تبعيض‌ها به يک اندازه ارجحيت می‌دهيم. و مبارزه عليه بی عدالتی‌ها، خشونت و تبعيض را به آينده ای نامعلوم موکول نمی کنيم. حزب ما به طور واقعی تنها حزب فمينيستی و ضد راسيستی سوئد است. برنامه‌ی حزب ابتکار فمينيستی گواه حرف من است.

مهم‌ترين مساله يا مسايل انتخاباتی که به گونه‌ای به مهاجرين، خصوصاً مهاجرين ايرانی‌تبار مربوط می‌شود را بفرمائيد؟
اگر آفيش‌های انتخاباتی ما را ديده باشيد و يا بيانيه‌ی انتخاباتی ما را خوانده باشيد، ما مبارزه با تبعيضی که نسبت به مهاجرين و پناهندگان و به خصوص نسبت به زنان مهاجر و پناهنده اعمال می‌شود را جزو دستورهای فعاليت اساسی خود قرار داده‌ايم. ما می‌دانيم که زنان مورد تبعيض قرار می‌گيرند، مهاجرين و پناهندگان نيز همينطور. در نتيجه می‌دانيم که يک زن مهاجر و پناهنده بيش از گروه‌های ديگر مورد تبعيض قرار می‌گيرد. ما می‌خواهيم با بيکاری مبارزه کنيم و خواهان ۶ ساعت کار در روز هستيم. به زنان مهاجر تنها مشاغلی داده می‌شود که از کمترين امنيت شغلی برخوردار بوده و جزو نامطمئن ترين شرايط کاری در اجتماع است. ما می‌خواهيم که برای از بين بردن تبعيض نزادی در رابطه با کار، راسيسم و کليه‌ی تبعيضاتی که همه‌ی ما روزانه با آن روبرو هستيم مبارزه کنيم. ديگر مسائل انتخاباتی ما نيز به مهاجرين و پناهندگان مربوط می‌شود. منصفانه کردن حقوق و دستمزد زنان، از بين بردن تفاوت فاحش بين دستمزد زنان و مردان، حق کار تمام وقت، فردی کردن بيمه‌ی والدين، حق برخورداری از امنيت اقتصادی، اجتماعی و فيزيکی، چه در منزل و چه در محل کار، مبارزه با خشونت مردان، و سازمان دادن جامعه به نحوی که کليه‌ی جنبه‌های زندگی افراد آسانتر شود، مسکن با قيمت قابل پرداخت، همه و همه به جامعه‌ی مهاجرين و از جمله ايرانی تباران نيز بطور مستقيم مربوط می‌شود.

برای مسايلی که نام برديد حزب شما چه راه کارهايی پيشنهاد می‌کند و نقش شما چه خواهد بود؟
در رابطه با مبارزه با راسيسم ما می‌خواهيم يک تحقيق در مورد اينکه تبعيض نسبت به مهاجرين و پناهندگان چه ضررهای اقتصادی برای جامعه دارد، انجام شود. می‌خواهيم که جريمه‌ی تعيين شده در رابطه با تبعيض نزادی بيشتر شود. می‌خواهيم که قوانين مربوط به کمک اقتصادی، از جمله در رابطه با مخارج وکيل و غيره، به کسانی که مورد تبعيض قرار می‌گيرند تغيير پيدا کرده و بيشتر شود. ما می‌خواهيم آموزش در رابطه با سيستم قدرت بر اساس جنسيت و ضد راسيسم اجباری شود. ما می‌خواهيم که امکان اولويت مثبت برای گروه‌های تحت تبعيض چه در رابطه با کار و چه در رابطه با تحصيل وجود داشته باشد. گروه‌هايی که سالهاست مورد تبعيض قرار گرفته اند، به اين اولويت مثبت احتياج دارند. موارد بالا نمونه‌هايی از کارهايی است که ما می‌خواهيم انجام دهيم. ما در رابطه با کليه‌ی مسائل اجتماعی، اقتصادی و سياسی پيشنهاد و راه حل داريم. برای آشنايی بيشتر با سياست‌های ما می‌توانيد به سايت ما، http://www.feministisktinitiativ.se مراجعه نماييد. در رابطه با سياست خارجی، ما عليه خشونت ارتش، عليه جنگ و همچنين عليه تجاوز به زنان به عنوان يک استراتزی جنگی هستيم. هدف ما همبستگی و ايجاد رابطه با زنان و کودکان جهان است. برای رسيدن به اين هدف می‌خواهيم با سازمان‌های زنان در کشورهای دنيا رابطه برقرار کنيم. ما همچنين طرفدار سهميه بندی جنسی هستيم و می‌خواهيم که نيمی از کليه‌ی پست‌های ديپلماتيک در ارگانهای بين المللی به زنان داده شود. ما همچنين می‌خواهيم که برای صلح پايدار در سراسر جهان مبارزه کنيم. می‌خواهيم که همراه با همه‌ی کسانی که در سراسر جهان به خاطر سيستم مردسالاری تحت فشار و سرکوب هستند، همرزم شويم. با خواست‌های فمينيستی برای عدالتی که در آن اتحاد جهانی بين فمينيست‌ها، اولين آجرهای يک ساختمان جديد باشد.

چرا بايد به شما رأی داد؟
خط مشی حزب ابتکار فمنيستی بر پایۀ اين درک استوار است که هرچند که زنان متفاوتند، تجربه‌های گوناگون دارند، امکانات اقتصادی‌شان متفاوت است، گرايشات و تمايلات متفاوتی دارند، رنگ پوست شان متفاوت است و يا از اقوام و مليت‌های مختلفی هستند، ولی با اين همه، وجه مشترک همه‌ی زنان اين است که همۀ ما با ساختارهايی در جامعه روبرو می‌شويم که به ما به دليل زن بودنمان امکانات و شرايط بدتری را می‌دهد.برای اينکه به تساوی حقوق زنان و مردان جامه‌ی عمل بپوشانيم، بايد اين سيستم قدرت بر اساس جنسيت درهم شکسته شود. زنان بايد قدرت بيشتری کسب کنند و مردان بايد يک قدم به عقب بروند. برای تحقق همه‌ی اين اهداف به يک حزب نيرومند فمينيستی به معنای واقعی نيازاست. وقتی ما در مجلس باشيم می‌توانيم تفاوت ايجاد کنيم. به همين دليل بايد همه‌ی فمينيست‌ها، ضد راسيست‌ها و مبارزان عدالت اجتماعی به ما رأی بدهند. به ابتکار فمينيستی رأی بدهيد!

حزب شما در رابطه با محاصره‌ی اقتصادی و احتمالاً حمله‌ی نظامی به ايران چه سياستی را دنبال می‌کند؟
همانطور که قبلا نيز اشاره کردم، حزب ما مخالف جنگ است. توليد کنندگان اسلحه در کشورهای ثروتمند، غارتگرانی هستند که سرمايه‌ی ملت‌های فقير را که می‌بايستی صرف استفاده برای رفاه اجتماعی، درمان، مدارس، سرمايه گذاری برای محيط زيست و غيره شود، به غارت می‌برند. آمريکا در لشکرکشی به کشورهای مختلف جهان به دنبال علايق اقتصادی و سياسی خود و تأمين منافع اقتصادی شرکت‌های سرمايه داری بزرگ خودش است و از جمله‌ی آنها شرکت‌های اسلحه سازی. در نتيجه ما مخالف هرگونه حمله‌ی نظامی به ايران هستيم.


آقای رضا دیلمی شما کاندیدای حزب محافظه‌کار مودرات در انتخابات پیش‌رو در سوئد هستید. اگر ممکن است بفرمائید که در کدام لیست انتخاباتی هستید و نفر چندم در این لیست قرار دارید؟
در لیست مجلس نفر 15 در لیست استانداری 3

مهم‌ترین مساله یا مسایل انتخاباتی که به گونه‌ای به مهاجرین، خصوصاً مهاجرین ایرانی‌تبار مربوط می‌شود را بفرمائید؟
بنده برای کشور سوئد و هموطنان ایرانی و دیگر شهروندان که از خارج سوئد بدنیا آمدن چند چیز را بصورت مشخص مهم می‌دانم سرویس بهتردرمورد همپیوندی، کار، درمان و مدرسه

برای مسایلی که نام بردید حزب شما چه راه کارهایی پیشنهاد می‌کند و نقش شما چه خواهد بود؟
من و حزبی که من در آن کاندیدا هستم میتوانیم در بهتر کردن خواست خود و حزب تا ثیرگذار باشیم.

چرا باید به شما رأی داد؟
کسانی مثل من که از کشورهای دیگربه سوئد مهاجرت کرده‌اند و با مشکلات شهروندان سوئدی‌ها جدید آشنای دارند میتوانند بهتر در فعالیت خود نقش خوبی داشته باشد.

حزب شما در رابطه با محاصره‌ی اقتصادی و احتمالاً حمله‌ی نظامی به ایران چه سیاستی را دنبال می‌کند؟
ما فکر میکنیم که از راه‌های دپلماتیک می‌شود مشکل کشورهای مثل ایران را حل کرد و محاصره اقتصادی که در مرحله اول به مردم یک کشور هست نتوانسته در کشورهای مثل ایران تأثیر بگذارد.

با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره مقررات انتخاباتی در سوئد می‌توان به آدرس‌های زیر مراجعه نمود
سايت sverige.se
و سایت رادیو پژواک