پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.05.2022, 22:53

سه تاکتیک در جنگ اطلاعاتی کرملین


روری فینین/جان روزنبیک

از: روری فینین (Rory Finnin) و جان روزنبیک (Jon Roozenbeek)
منبع اولیه انتشار: مجله پولیتیکو (Polotico) / تاریخ انتشار: ۲۲ مارس ۲۰۲۲


روری فینین، دانشیار مطالعات اوکراین در دانشگاه کمبریج، نویسنده کتاب خون دیگران: جنایت کریمه استالین و شاعرانگی همبستگی است.
جان روزنبیک عضو فوق دکتری آکادمی بریتانیا در بخش روانشناسی در دانشگاه کمبریج است. هر دو، عضو کارگروه “اطلاعات نادرست و سواد رسانه‌ای” دانشگاه کمبریج بریتانیا هستند.

عنوان اصلی نوشته:
هدف واقعی اطلاعات نادرست کرملین آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید


اول سپنامبر ۱۹۳۹، نیویورک تایمز با بنری (۱) چشم‌گیر اعلام کرد: “ارتش آلمان به لهستان حمله کرد، شهرها بمباران شد، بندر محاصره شد” و آنچه به عنوان جنگ جهانی دوم شناخته شد دیگرآغاز شده بود.

اما چند هفته بعد، این قبیل تیترها فراموش شدند. در ۲۷ اکتبر، رئیس جمهور، فرانکلین دلانو روزولت، در ستونی باریک در زیر سر تیتر تایمز، هرگونه «صحبت» در مورد ورود ایالات متحده به جنگ در اروپا را «جعلی» خواند و رد کرد. روزولت با تاکید بر بی‌طرفی خود(۲) می‌گفت: «پسران مادران آمریکایی» به خارج از کشور نخواهند رفت.

امروز ما به ندرت اظهارات اولیه روزولت در مورد “بی‌طرفی” یا اظهارات قاطعانه او را در مورد کارهایی که ارتش آمریکا در صورت مواجهه با یک جنگ تجاوزکارانه و فتح اروپا انجام نخواهد داد را به یاد می‌آوریم. (با توجه به اظهارات اخیر جو بایدن در مورد کارهایی که ارتش آمریکا در اوکراین انجام نخواهد داد(۳)، به نظر می‌رسد وی بخشی از این تاریخ را فراموش کرده است.) ما همچنین فراموش کرده‌ایم که همانطور که نازی‌ها شروع به ساختن آشویتس می‌کردند، تیترهای ما چنین بود: “۱۹۴۰ در شادی بی‌حد متولد شد. سال خوبی برای ملت در پیش است”(۴). و چنین بود که ما به حقیقت غم‌انگیز میلیون‌ها نفر در حال مرگ کم‌توجه ماندیم.

در سال ۲۰۲۲ دشواری حفظ تمرکز ما، به ویژه بسی ترسناک است. ما در دروران یک اقتصاد بیش از حد فعال با مقیاس و شدت بی‌سابقه زندگی می‌کنیم و در حالی که ما با شتاب و سرعت اخبار اوکراین را مرور می‌کنیم، کرملین بر عکس ما، بدون شتاب منتظر است تا ما تسلیم وضعیت بی‌حسی شویم.

در واقع آنها برروی چنین پیامدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سال‌هاست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و مبلغانش، غرب را با تمسخر و تحقیر؛ ضعیف، منحط و درگیر درون خود تبلیغ می‌کنند(۵). سیل عظیم حمایت کنونی جهانی از اوکراین، در نظر آنها چیزی فراتر از نشانه یک برتری زودگذر نیست. از نظر آنها، به ویژه با افزایش قیمت گاز و مواد غذایی در غرب، ما به دنبال اولین بهانه برای بازگشت به موقعیت آشنا خواهیم بود: بی‌تفاوتی دلسوزانه.

در هجوم بعدی اطلاعات دروغین، روسیه سعی خواهد کرد بهانه‌هایی را برای حقانیت کار خود به ما ارائه دهد. “دسته ارکستر فریبکاری پوتین” ما را با پیام‌هایی بمباران خواهد کرد که برای ایجاد سردرگمی و تردید کامل طراحی شده‌اند؛ به‌طوری که ممکن است برخی حتی شروع به تعریف مجدد معنای تجاوزی بکنند که او در ۲۴ فوریه برای از بین بردن همسایه‌ای متفاوت، آزادی‌خواه و دموکراتیک آغاز کرد. آنها توسط گروه‌هایی در غرب در طیف‌های سیاسی افراطی که مدت‌ها توسط پول کرملین حمایت می‌شوند، حمایت خواهند شد(۶).

بنا براین، طی ماه‌های آینده، چشم‌انداز صلح و امنیت، تا حدی به توانایی ما برای حفظ وضوح اخلاقی و فکری در میان دود غلیظ یک جنگ اطلاعاتی بستگی خواهد داشت.

در حال حاضر، زیر سوال بردن سلامت عقلی و قدرت تشخیص ما از سوی روسیه، بطور جدی شروع شده است. در دهم مارس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه پوتین گفت که “ما به اوکراین حمله نکردیم.”(۷) چنین ادعای آشکارا نادرستی، اساساً برای مخاطبان داخلی روسیه طراحی شده است که دروغ “عملیات نظامی ویژه” در اوکراین را به خوردشان بدهند، اما مخاطب ثانویه آن ما هستیم. اگر ما فقط برای لحظه‌ای به چشمان خود بی‌باور شویم و بدیهیات را زیر سوال ببریم، دروغ بزرگ کار خود را کرده است. هرچه این دروغ جسورانه‌تر باشد، زمان بیشتری در تلاش برای رد نئونازی شمردن کشوری بدون حزب راست افراطی در پارلمان، کشوری با رئیس‌جمهور یهودی و نخست‌وزیر اخیر یهودی آن تلف خواهد شد. برای کمک به حفظ تمرکز و مقابله با امواج آتی جعل‌ها و تحریف‌ها، باید تاکتیک‌های جنگ اطلاعاتی کرملین را شناخته و خود را در برابر آنها واکسینه کنیم. ما در اینجا سه مورد را ذکر می‌کنیم:

tu quoque - یعنی شما هم (۸)، مغالطه‌ای ریاکارانه و تکیه‌گاهی اصلی برای کارزار اطلاعاتی روسیه بر علیه ماست. اطلاعات نادرست کرملین با اشاره به جنایات “شرکای” غربی - و با زیر سوال بردن بی‌سر و صدای مفهوم اساسی خود جنایت، سعی می‌کند توجهات را از جنایات پوتین منحرف کرده، نقض قوانین را به فرصت تبدیل کند و نشان دهد که آن قوانین بی‌ربط و بی‌معنا هستند. هر زمان که پوتین با خشم به ایالات متحده در مداخله در یوگسلاوی، عراق یا لیبی استناد می‌کند (۹) در واقع نیاز به نظم جهانی مبتنی بر قانون را تضعیف می‌کند.

Retconning - یعنی بازآفرینی گذشته، «یا عطف به ماسبق» به تناسب زمان حال است. اطلاعات نادرست کرملین به طور مرتب واقعیت‌های دیروز را مرور و بازسازی می‌کند تا با رویدادهای امروز هماهنگ شود. به عنوان مثال، پوتین در آغاز تهاجم بی‌دلیل خود، هدف اصلی خود را «نئونازی‌‌زدایی» و «غیر نظامی‌سازی» اوکراین اعلام کرد. اکنون، به دلیل ناکامی‌های چشم‌گیر روسیه در میدان نبرد، دیکتاتور بلاروس الکساندر لوکاشنکو ادعا می‌کند: “اگر حمله پیشگیرانه روسیه نبود، اوکراین به بلاروس حمله کرده بود.(۱۰)”

چشم‌انداز اوکراین برای عضویت در ناتو محصول یک عملیات بازنویسی زمان گذشته از سوی کرملین است. حتی در پی الحاق کریمه توسط پوتین و تهاجم وی به شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴، اکثریت اوکراینی‌ها با پیوستن به ناتو مخالف بودند. تا دسامبر ۲۰۱۴، اوکراین وضعیت بی‌طرف “غیر بلوکی” را حفظ کرده بود. اما تجاوزات روسیه و نیروهای نیابتی آن در شرق اوکراین بدون اینکه اوکرایین آن‌ها را تحریک کرده باشد، تعادل را در جهتی دیگر تغییر داد. اکنون پوتین تهاجم شوونیستی خود به اوکراین را پاسخ به «تجاوز»ی توصیف می‌کند که خود ناتو به اوکرایین به راه انداخت.  متأسفانه حتی برخی از محققان و تحلیلگران آمریکایی این طعمه را گاز گرفته و به قلاب افتاده‌اند.(۱۱)

Predictive projection – یعنی پیش‌بینی فرافکنانه با به اهتزاز درآوردن یک پرچم دروغین پیشگیرانه است. اگر می‌خواهید بفهمید کرملین در مرحله بعدی چه خواهد کرد، به آنچه که مدعی است دیگران انجامش خواهند داد توجه کنید. قبل از حمله پوتین، مقامات روسی ادعا کردند که اوکراین (۱۳)، در حال آماده شدن برای تحقیر و تحریک ۱۵۰ هزار سرباز روسی مستقر در مرز خود و حمله به قلمرو مستقل شرقی خود تحت اشغال کرملین است. اکنون رسانه‌های دولتی روسیه شبح ساختن یک “بمب کثیف”(۱۴) و ساخت سلاح‌های بیولوژیکی (۱۵) توسط اوکراین با توطئه‌گران آمریکایی را در آزمایشگاه‌های مخفی اختراع می‌کنند. مقامات نظامی روسیه یکی پس از دیگری ادعا می‌کنند که اوکراینی‌ها در شهر دنیپر در حال مین‌گذاری در بیمارستان‌های خود هستند تا در حین پرواز جت‌های مسکو در بالای سرشان، آنها را منفجر کنند. چنین ادعا و اشاره شومی، نمایش مشخصی از اقدامات و نیات خود کرملین دارد.

اینها تنها سه تاکتیک در بکارگیری اطلاعات نادرستی هستند که روسیه پوتین در تجاوزات وحشیانه خود به کار می‌گیرد، اما کرملین تاکتیک‌های بسیاری دیگر نیز در اختیار دارد، مانند (داستان ساختگی سال ۲۰۱۴ درباره پسر جوانی از شرق اوکراین که توسط ارتش اوکرایین “به صلیب کشیده” شده است(۱۶). تا تزریق انبوهی از تئوری‌های توطئه غیرقابل‌قبول برای آلوده کردن فضای اطلاعاتی، همانطور که پس از سرنگونی پرواز MH17 (۱۷) در ژوئیه ۲۰۱۴ شاهد آنها بودیم. هنگامی که این حرکات آزمایش شده و واقعی را (۱۸) از کتاب راهنمای اطلاعات نادرست بدانید(۱۹)، تشخیص آنها در عمل آسان‌تر خواهد بود.

اشتباه نکنیم. در هفته‌ها و ماه‌های آتی، دستگاه دروغ پراکنی پوتین سعی خواهد کرد با باز نویسی تاریخ و ایجاد تردید در سلامت عقلی ما به دست خود ما، ما را گیج کند، تا نه تنها شفافیت اخلاقی و فکری ما را در مورد جنگ تجاوزکارانه‌اش در اوکراین مخدوش کند، بلکه ما را به سوی یک وضعیت بی‌تفاوتی راحت‌طلبانه سوق دهد.

ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. نیروهای مسلح اوکراین و غیرنظامیان در جنگ ترس بر علیه آزادی و اقتدارگرایی برعلیه دموکراسی قربانی می‌شوند و می‌میرند. اما این جنگ همه ما را درگیر می‌کند. فراتر از حمایت از اوکراین با کمک‌های نظامی و مالی بلندپروازانه، یکی از مهم‌ترین کارهایی که همه ما می‌توانیم انجام دهیم این است که تمرکز خود را از دست ندهیم و از نظر ذهنی خود را در برابر سلاح‌های اطلاعات نادرست پوتین مسلح کنیم تا بتوانیم توجه کافی خود را به آنچه در خطر است معطوف کنیم.


برگردان: ترک اوغلی

رفرنس‌ها:

1- German Army Attacks Poland; Cities Bombed, Port Blockaded; Danzig Is Accepted Into Reich (nytimes.com)
2- ROOSEVELT SCORES ‘FAKE’ TALK OF U.S. GETTING INTO WAR; ‘Boys of American Mothers’ Won’t Go Abroad, He Says, Reaffirming Neutrality LEOPOLD HOPES FOR PEACE Talks to Herald Tribune Forum by Radio—Edison, Johnson Urge Strengthening Defense - The New York Times (nytimes.com)
3- Biden’s impossible bind: how should the US tackle Russia’s invasion of Ukraine? | Joe Biden | The Guardian
4- 1940 Born in Wild Revelry; Good Year for Nation Seen; While Crowd Set at 1,250,000 Makes Merry in Times Square Churches Offer Prayers for War-Torn World - The New York Times (nytimes.com)
5- Meeting of the Valdai International Discussion Club • President of Russia (kremlin.ru)
6- With Friends Like These: The Kremlin’s Far-Right and Populist Connections in Italy and Austria - Carnegie Endowment for International Peace
7- (84) Russian foreign minister falsely claims that it didn’t invade Ukraine (cnn.com)
8- Putin’s tu quoque defense | ERIC POSNER
9- Putin Proves There Are Worse Things Than American Power - The Atlantic
10- Лукашенко считает, что Украина атаковала бы Белоруссию, если бы не превентивный удар РФ - Международная панорама - ТАСС (tass.ru)
11- Лукашенко считает, что Украина атаковала бы Белоруссию, если бы не превентивный удар РФ - Международная панорама - ТАСС (tass.ru)
12- Opinion | Don’t Arm Ukraine - The New York Times (nytimes.com)
13- Russia has been laying groundwork online for a ‘false flag’ operation, misinformation researchers say. - The New York Times (nytimes.com)
14- Russian War Report: Kremlin recycles old narratives to claim Ukraine is constructing dirty bombs and bioweapons - Atlantic Council
15- What are Russia’s biological weapons claims and what’s actually happening? | United Nations | The Guardian
16- Russian media fabricated story about a child getting killed by Ukrainian shelling, the BBC says - The Washington Post
17- Conspiracy Files: Who shot down MH17? - BBC News
18- StratCom | NATO Strategic Communications Centre of Excellence Riga, Latvia (stratcomcoe.org)
19- Factory of lies: Russia’s disinformation playbook exposed (nbcnews.com)



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024