جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.05.2021, 17:16

آنچه گفت، آنچه نگفت! بازی ادامه دارد


احمد پورمندی

سرانجام بعد از دو - سه روز تبیلغات رسانه‌های جمهوری اسلامی، خامنه‌ای در صداو‏سیما ظاهر شد تا سخنانی بر زبان آورد که قرار بود “مهم” باشد. او بعد از آنکه حکومت خودش را با حکومت پیامبر و امامان اول و آخر شیعیان مقایسه ‏کرد، شرح کشافی در ستایش از معلم و کارگر بیان کرد و به گونه‌ای صحبت نمود که ‏گوئی این دو گروه اجتماعی بزرگ هیچ مشکلی ندارند، جز عدم امکان زیارت سیمای ‏ملوکانه!

خامنه‌ای اینها را گفت تا سقوط سطح زندگی اکثریت بزرگ کارگران و معلمان کشور به ‏زیر خط فقر را نگوید و هیچ در این باب هم نگوید که کار فقر، فساد، بیکاری، اعتیاد و ‏تن‌فروشی در کشور به کجا کشیده است. نرخ بیکاری چقدر است و چرا میزان کودکان ‏محروم از تحصیل به چند میلیون نفر رسده است.

رهبر نظام بعد از بنده‌نوازی‌های بی‌شرمانه، به مسایل سیاسی روز پرداخت. در بحث ‏انتخابات، پس از تکرار ترجیع‌بند همیشگی در مورد آزاد و مردمی بودن انتخابات و ‏ضرورت برگزاری انتخابات پرشور، نتوانست کینه‌اش نسبت به جنبش سبز را پنهان کند. ‏او سبز‌ها را که در جستجوی آرای مفقوده خود به خیابان آمدند، “مجرم” نامید و سپس با ‏اشاره‌ای روشن، فرمان حذف تاج‌زاده را به عنوان کسی که قانون اساسی و نظام را قبول ‏ندارد، صادر کرد.

خامنه‌ای در پرده بعدی به سراغ جواد ظریف رفت تا پرونده سیاسی ‏او را ببندد. خامنه‌ای ظریف را بلندگوی دشمن نامید و مصاحبه لو رفته در ” ظریف-گیت” ‏را موجب تاسف و نگرانی دانست و تا توانست وزیر و وزارت خارجه را خوار و خفیف ‏کرد. او به همه مسئولان نظام تشر زد که خطوط قرمز نظام را رعایت بکنند.‏

خامنه‌ای ضمن تکرار حملات همیشگی به غرب، از مناسبات با روسیه و چین دفاع کرد. ‏او هیچ اشاره‌ای به افشای نقش روسیه در سپاه و سیاست‌های خارجی نظام از سوی ‏ظریف نکرد و یادآور نشد که چرا روس‌هائی که در برجام همه‌جور کارشکنی را مرتکب ‏شدند، ایران را به گرداب سوریه کشاندند و با گرای آنها از سوی اسرائیل بیش از دویست ‏حمله به نیرو‌های سپاه انجام گرفت، دوست به شمار می‌آیند و غربیانی که خواهان ‏همزیستی مسالمت‌آمیز با ایران هستند، دشمن محسوب می‌شوند.

خامنه‌ای بار دیگر از حضور منطقه‌ای سپاه قدس دفاع کرد و این حضور را ضامن ‏مقابله با “دیپلماسی انفعالی” و نشانه اقتدار نظام دانست.

و سرانجام، در حالی که خبر‌هائی از دستیابی به توافق در مذاکرات برجام و آزاد شدن ‏مبالغی پول در آمریکا و انگلیس منتشر شده‌اند و همه چشم‌ها به دهان خامنه‌ای دوخته ‏شده بود تا جواب آخرین نامه ظریف پیرامون کارشکنی‌های دلواپسان و تقاضای کمک را ‏بدهد و از تداوم مذاکرات پشتیبانی کند، او فقط با سکوت و پرهیز از “غر زدن”‌های ‏همیشگی به این تقاضا پاسخ مثبت داد. بوی پول گویا مشام رهبر را خوب نوازش کرده ‏است!

شاید غیر منتظره‌ترین بخش این سخنرانی، سرشاخ شدن خامنه‌ای با تاج‌زاده بوده باشد. ‏در اشاره به جنبش سبز، تهدید آشکاری نسبت به کسانی که بخواهند به خیابان بیندیشند، ‏تعبیه شده بود و تاکید بر وجود کاندیدا‌هائی که نظام و قانون اساسی را قبول ندارند، بدون ‏ابهام دستور حذف تاج‌زاده بود. اینکه رهبر نظام از ناحیه تاج‌زاده احساس خطر کرده و ‏نگران بازگشت جنبش سبز به صحنه است، حداقل بیانگر آن است که تاج‌زاده گام نخست ‏را درست برداشته است و خامنه‌ای ناچار شده است که شخصا به میدان بیاید. اینک توپ ‏در زمین “جبهه اصلاحات” است که پشت تاج‌زاده را خالی نکند.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024