پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.04.2021, 18:59

آمریکا و شرق در پی نجات جمهوری ولایی؟


م. روغنی

به گفته احمدی‌نژاد فعالیت‌های هسته‌ای خامنه‌ای، ۳۰ میلیارد دلار و به باور علی‌رضا نامور حقیقی استاد دانشگاه در کانادا، “دو هزار میلیارد دلار”[۱] تا به حال هزینه در بر داشته است و این در حالی است که سوخت‌بران و کول‌بران در شرق و غرب کشور برای بدست آوردن یک لقمه نان کشتار می‌شوند. به باور احمد توکلی عضو شورای مصلحت نظام، ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و هشدار داده است «ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود»[۲]،

افزون براین شاهد تشدید تنش بین ایران و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای هستیم که به خرابکاری در تاسیسات نطنز و کشتی‌های تجاری و جنگی سپاه انجامیده است و می‌تواند با ادامه وضع موجود و دست‌یابی کامل رژیم به توانایی‌های نظامی هسته‌ای به جنگ تمام‌عیار، انتشار آلاینده رادیو اکتیو در کشور، تلفات بی‌شمار و ویرانی زیر ساخت‌های ایران بیانجامد و یا کشور را در مسیر کره شمالی شدن قرار دهد.

فعالیت‌های هسته‌ای که ناشی از جاه‌طلبی‌های ایدئولوژیک،، غرب و اسرائیل‌ستیزی و ترفند خامنه‌ای برای بقای نظام استبدادی است، گسترش تهیدستی، انزوای کشور، کاهش ذخاَئر قابل دسترسی از ۱۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به تنها ۴ میلیارد دلار در سال گذشته[۳]، فساد گسترده و تشدید سرکوب جامعه مدنی و دگر اندیشی را در پی داشته است که مشروعیت خامنه‌ای و نظام دینی‌اش را به پایین ترین میزان کاهش داده است. در برابر رویکرد‌های متفاوت آمریکا و شرق در برابر رژیم ولایی به درجات گوناگون به تحکیم پایه‌های استبداد دینی یاری رسانده است.

۱- آمریکا گرفتار تله هسته‌ای

مذاکرات غیر مستقیم بین آمریکا و نماینده جمهوری دینی بر سر برجام در وین در جریان است. هدف کارگزاران نظام اسلامی در این مذاکرات لغو کلیه تحریم‌ها (۱۵۰۰ تحریم) پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ و خودداری از مذاکره در باره دخالت‌های منطقه‌ای خامنه‌ای و فعالیت‌های موشکی است که می‌تواند رژیم را برای حمل سلاح‌های هسته‌ای توانمند سازد.

به نظر می‌رسد که آمریکا در برابر بلوف‌های رژیم از جمله روی کار آمدن رئیس جمهوری “تندرو” (بخوان تدارکات چی تازه نفس)، افزایش روز افزون میزان اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد و تهدید به خروج از معاهده ان‌پی‌تی مرعوب شده می‌کوشد با عقب‌نشینی تدریجی از برخی از خواسته‌هایش از جمله مذاکره در باره دخالت‌های منطقه‌ای و ساخت و ساز موشکی کشور، رژیم اسلامی را به اجرای تعهدات برجامی‌اش قانع سازند.

تحریم‌های آمریکا علیه نظام ولایی علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، فعاللیت‌های تروریستی سپاه قدس در منطقه و فعالیت‌های موشکی شامل نقض حقوق بشر، تبعیض‌های نظامند جنسیتی، دگراندیشی، دینی و قومی نیز می‌گردد که خامنه‌ای خواستار لغو آنان نیز شده است.[۴] اگر دولت آمریکا به امید دست‌یابی به برجام ۲ و ۳ به لغو تحریم‌های حقوق بشری علیه استبداد دینی تن دهد اشتباه دولت اوباما را تکرار خواهد کرد که در اثر نشانه‌های فریبکارانه رهبر مبنی با ادامه مذاکرات پس از امضای برجام، در باره موضوع‌های غیر هسته‌ای اغفال شد و بر نقض حقوق بشر در کشور چشم پوشی نمود. اوباما در این راه تا آنجا پیش رفت که علیه سرکوب طبقه متوسط در خیزش سال ۸۸ نیز سکوت اختیار کرد.

با این وجود اتحادیه اروپا در روز دوازدهم آوریل، هشت فرمانده سپاه، بسیج و پلیس ایران شامل حسین سلامی، فرماده سپاه را به اتهام دست داشتن در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ تحریم کرد که قابل تقدیر است.

مهار همه جانبه ی چالش‌های جمهوری ولایی شامل موضوع‌های مورد علاقه غرب، که برپایه ایده ئولوژی اسلام سیاسی بنا شده است تنها با تقویت جامعه مدنی کشور از راه مذاکره جدی و تشدید تحریم‌های حقوق بشری علیه خامنه‌ای و نظام زیر فرماننش امکان پذیر است که در مقاله ”اسلام سیاسی و تله هسته‌ای” بدان پرداخته‌ام.

شور بختانه چنین به نظر می‌رسد که آمریکا با مرعوب شدگی و گرفتاری در تله هسته‌ای رژیم می‌کوشد از راه سکوت در برابر دیکتاتوری خامنه‌ای، از بحران هسته‌ای و تبعات منطقه‌ای‌اش خلاصی یابد. افزون برین بایدن امیدوار است با بازگشت به برجام بتواند در برابر چین که هژمونی آمریکا را در سطح جهان با چالش‌های جدی روبرو ساخته است ایستادگی نماید.

۲- پشتیبانی همه جانبه چین از استبداد دینی

روابط “شرق” شامل چین با جمهوری ولایی نیز پس از امضای سند “همکاری” میان دو کشور زیر ذره بین بسیاری از ایرانیان داخل و خارج کشور قرار گرفته است که در سال ۱۳۹۴، یازده روز پیش از امضای برجام و پس از ملاقات با شین جین پینگ به تصویب خامنه‌ای رسید. برخی در ایران جواد ظریف را به دلیل امضای این سند ” وثوق ولدوله ” زمانه (امضاء کننده قرارداد ۱۹۱۹)، نامیده‌اند که پیش ازین مدعی ایفای نقش مصدق در تامین منافع ملی کشور بود!

این سند با جستجوی ساده‌ای در فضای مجازی قابل دسترسی است و با توجه به اقرار جواد ظریف به “لو” رفتنش در سال گذشته، اعتبارش مورد تایید رسمی است. افزون برین، منابع غربی از جمله پترولیوم اکونومیست و نیویورک تامیز جزییات بیشتری از این سند “همکاری” را در زمینه‌های اقتصادی و نظامی و امنیتی انتشار داده‌اند.

برپایه این سند کلیه فعالیت‌های اقتصادی کشور از تامین نیازهای ۲۵ ساله چین به انرژی، در ازای تخفیف ۳۲ درصدی گرفته تا بخش‌های کشاورزی و دامداری و زیر ساختی کشور به روی سرمایه و نیروی انسانی مازاد چین بدون رقابت شرکت‌های خارجی و در شرایط ضعف سرمایه‌های داخلی گشوده شده است. پول حاصل از صادرات نفت و گاز با تاخیر دوساله بصورت کالاهای مصرفی (امیدواریم با کیفیت بالا) و یا سرمایه گذاری این کشور در ایران معاوضه خواهد شد.

افزون برین این کشور برای تآمین امنیت صدور پایدار انرژی به چین و نیروی کار صادراتی‌اش به ایران مجاز است از نگهبانان تربیت شده بوسیله شرکت فرونتیر سرویس گروپ (FSG) بهره گیرد که در چین و هنگ کنگ دفتر مرکزی دارد و به برکت قرار داد استراتژیکش با چینی‌ها ، در آفریقای جنوبی، خاورمیانه، شمال آفریقا و بتازگی در برخی از کشورهای شرکت کننده در جاده تازه ابریشم تامین امنیت شرکت‌های چینی را بر عهده گرفته است.[۵] موسس این شرکت به ارائه خدمات آموزشی و شبه نظامی در جنگ‌های داخلی لیبی نیز متهم شده است.[۶] محلل و نحوه رسیدگی به تخلفات نیروهای امنیتی چین و کارگرانش در ایران مورد پرسش است ممکن است دادگاه‌های چینی به این تخلفات رسیدگی کنند همانطور که در مونته نگرو اجرا می‌گردد.

بر اساس این سند، و منابع غربی، از جمله امکانات بنادر جاسک و قشم در اختیار چینی‌ها قرار خواهد گرفت که در تنگه هرمز به این دولت نسبت به پایگاه نظامی آمریکا در بحرین، برتری استراتژیک خواهد بخشید.[۷] افزون برین جمهوری دینی امیدوار است که دولت چین عضویت ایران در پیمان امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ” سازمان همکاری شانگهای” را تسهیل کند که تاکنون چندین مانور نظامی در آبهای بین المللی از جمله در خلیج فارس با حضور ایران، روسیه و چین انجام داده است.

در این سند نقش چین در تکمیل و راه اندازی اینترانت داخلی، موقعیت یاب داخلی (جی پی اس)، ساخت و ارائه خدمات رایانه‌ای چشمگیر است که از جمله وظیفه قطع شبکه ی اینترنت جهانی را برعهده دارد. این طرحی است که مستقیما به تحکیم استبداد دینی و سرکوب خیزش‌های داخلی یاری خواهد رساند. در طرح‌های زیر ساختی از جمله به خط راه آهن زیارتی پاکستان، ایران و عتبات اشاره شده است که بی تردید در تحکیم ایدئولوژی استبداد دینی، و افزایش شکاف فرقه‌ای نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

میزان نفوذ سیاسی چین در جمهوری ولایی را در رویداد برکناری کیانوش جهانپور از سخنگویی وزارت بهداشت می‌توان سنجید. پس از آنکه وی از اعتماد به داده‌های چین در مورد کرونا ابراز پشیمانی نمود با واکنش آمرانه سفیر چین در تهران روبرو شد، و پس از چندی شخص دیگری بجای وی منصوب گردید.[۸] سکوت “ام‌القرای مسلمین جهان” در برابر سرکوب مسلمانان اویغور چینی نیز شاهد دیگری است !

پس از رد و بدل پیام میان خامنه‌ای و پوتین و با سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران، امضای دو سند ” مهم همکاری” میان نظام دینی و دولت روسیه نیز در دستور کار قرار گرفته است[۹] که از جزییات آن اطلاعی در دست نیست. به نظر می‌رسد ولی مطلقه فقیه برای نجات از بحران‌های خود ساخته با زدن چوب حراج به منابع ملی به دخیل بستن به ضریح چین و روسیه دل بسته است.

شوربختانه برخی از چپ‌های ایرانی با تشکیک در اعتبار منابع غربی و سند “همکاری” قابل دسترس در فضای مجازی، اطلاعات موجود را “گمانه زنی” خوانده و در انتظار انتشار رسمی این سند از سوی رژیم ولایی نشسته‌اند! افزون براین برخی نیز از ارزیابی رویکرد اهداف سلطه جویانه چین در شش کریدور راه تازه ابریشم می‌پرهیزند. و سرانجام برخی دیگر نقش چین، رژیم ولایی و “محور مقاومت” در رویارویی با آمریکا را می‌ستایند که یاد اور کارکرد فاجعه بار چپ سنتی در تاریخ معاصر ایران است.

در شرایط حاضر که آمریکا و شرق به درجات مختلف و از راه‌های گوناگون به تحکیم استبداد دینی یاری می‌رسانند، تنها تحریم گسترده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می‌تواند ترفند‌های خامنه‌ای برای نجات نظام استبدادی‌اش را از جمله با امضای سند “همکاری” با چین و روسیه خنثی سازد. این وظیفه سازمان‌ها و گروه‌های پراکنده مخالفان در خارج کشور است که با صدای واحد مردمان بیشتری در داخل کشور را به نشستن در خانه در روز انتخابات و پشت کردن به نظام استبدادی تشویق نمایند.

فروردین ۱۴۰۰
mrowghani.com
—————————————
[۱] - هزینه کلان ایران برای برنامه هسته‌ای + ارزیابی منابع مختلف، العربیه، ۱۱ مارس ۲۰۲۱
[۲] - احمد توکلی: ۶۰ درصد جمعیت زیر خط فقر هستند، وبسایت الف، هشتم آوریل ۲۰۲۱
[۳] - صندوق بین‌المللی پول: ذخایر ارزی قابل دسترسی ایران در ۲۰۲۰ به چهار میلیارد دلار سقوط کرد، رادیو فردا، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
[۴] - Patrick Wintour, Iran nuclear deal talks: the key issues on the Vinna negotiating table, The Guardian, Apr. 09/2021
[۵] - http://fsgroup.com/en/index.html
[۶] - Matthew cole, Jeremy Scahill, Erick Prince in the hot seat, the intercept. March 24, 2016
[۷] - Defying U.S., China and Ira Near Trade and Military Partnership, New York Times, updated March 27, 2021
[۸] - کیانوش جهانپور عزلش از سخنگویی وزارت بهداشت ایران را به انتقاد از چین مرتبط دانست، بی بی سی فارسی، ۶ مرداد ۹۹
[۹] - ابعاد سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران، همشهری، ۲۳ فروردین ۱۴۰۰



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024