جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.01.2020, 22:56

قمار خطرناک ولی مطلقه فقیه!


م. روغنی

ملت ایران در یکی از دشوارترین دوران تاریخ چهل ساله‌اش بسر می‌برد. جمهوری جهل و جنایت یکی از سخت‌ترین شرایط امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را برای کشور مهیا ساخته است. دخالت‌های تنش‌افزای سید علی خامنه‌ای و سپاه قدس که بازوی نظامی‌اش در منطقه به شمار می‌آید، ملت را در آستانه جنگ خانمان‌سوزی قرار داده است.

سپاه قدس از دل جنگ ایران و عراق بیرون آمد و به تدریج دامنه فعالیت‌هایش را گسترده ساخت. این نیرو آموزش و سازماندهی شبه‌نظامیان شیعه در “ام لقراء مسلمین” را برای رویارویی با “دشمنان” و حزب‌الله‌سازی در کشور‌های منطقه در دستور کار قرار داه است. سپاه قدس سازماندهی و تجهیز حشد شعبی، طالبان پاکستان، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد، حزب‌الله لبنان را بر عهده دارد و نیز در کشورهای افغانستان بوسنی، بحرین، ونزوئلا، کلمبیا، بولیوی و در آسیای مرکزی و چچن فعال است. خامنه‌ای و سلیمانی، وزیر امور خارجه واقعی‌اش در منطقه، کشور عراق را به استان سی و دوم جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.

ترور قاسم سلیمانی فصل تازه‌ای را در دشمنی میان ایران و آمریکا گشود. این سردار سرسپرده ولی فقیه که در خاورمیانه آتش به اختیار بود، از جمله هدایت جنگ شش روزه میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، دعوت و تشویق روسیه برای شرکت در جنگ سوریه و در پی آن نجات بشار اسد از سقوط حتمی، سازماندهی حشد شعبی در عراق برای مبارزه با داعش که هم اکنون به نیرویی بی‌ثبات کننده تبدیل شده است، و دخالت در انتخابات و تعیین نخست‌وزیران در این کشور، تعیین سفرای جمهوری اسلامی از میان اعضای سپاه در کشورهای منطقه و به حاشیه راندن وزارت امور خارجه ایران در امور این کشور‌ها را بر عهده داشت. افزون براین در سرکوب‌های خشن داخلی نیز علیه حکومت نقش برجسته‌ای ایفا می‌نمود. خامنه‌ای و سرداران رجزخوان سپاه و حتی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل از انتقام و واکنش سخت علیه آمریکا سخن به میان آورده‌اند.

در آمریکا رییس جمهوری زمام امور کشور را در دست دارد که به داوری اغلب ناظران غیرقابل پیش‌بینی است. ترامپ فردی خودشیفته، قانون‌شکن و آتش به اختیاری است که برای انتخاب مجدد از هیچ اقدامی فرو گذار نخواهد کرد. پرونده استیضاح ترامپ در دست بررسی است. هرچند تصویب آن در سنای تحت کنترل جمهوری خواهان غیر ممکن به نظر می‌رسد اما می‌تواند بر افکار رای‌دهندگان آمریکایی علیه ترامپ موثر باشد. پیشینه انتخابات‌های ریاست جمهوری در آمریکا نشان می‌دهد که برای انتخاب شدن مجدد لازم است که کارکرد رئیس جمهور، در نظر خواهی‌ها، از تائید حداقل ۴۶ درصد پاسخ دهندگان برخوردار باشد. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که پس از حملات نظامی آمریکا علیه کشورهای “متخاصم” و یا ترور رهبران سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و حکومت اسلامی، محبوبیت رئیس جمهور در میان رائ دهندگان آمریکایی افزایش یافته است.

ترور قاسم سلیمانی در زمان ریاست جمهوری بوش و اوباما نیز مطرح شده بود اما این دو رییس جمهور به واسطه تبعات امنیتی این ترور علیه اتباع امریکایی از انجام آن خودداری کردند. تصمیم به ترور قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس را باید در راستای موقعیت انتخاباتی دونالد ترامپ ارزیابی کرد که در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. اگر انتقام‌گیری سرداران سپاه و خامنه‌ای بتواند در انتخاب مجدد تراپ ابهام ایجاد کند، باید انتظار داشت که واکنش متقابل نظامی آمریکا در صورت لزوم حتی به داخل مرزهای کشور کشیده شود. علی خامنه‌ای با تاکید بر ادامه راه سلیمانی و اینکه “خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت” دست به قمار بزرگی زده است که علیه منافع ملی است و می‌تواند ادامه حیات جمهوری اسلامی را با مخاطرات جدی روبرو سازد.

قمار بزرگ علی خامنه‌ای به تنش‌افزایی‌های منطقه‌ای محدود نیست این رهبر جاه‌طلب و لجباز به مردم ایران نیز اعلان جنگ داده است. خودداری رهبر از مذاکره با آمریکا و حل مشکلات بین دو کشور سبب تحریم‌های کمرشکن گردیده که جز گسترش دامنه تهیدسی حاصلی نداشته است. از سال ۹۶ تا ۹۷، خط فقر ۲۵ درصد افزایش یافته است (ایسنا ۲۰ آذر ۹۷). بنا برارزیابی دولت روحانی ۶۰ درصد جمعیت کشور نیازمند یارانه‌های دولتی‌اند. میلیون‌ها نفر به کمک‌های نهاد‌های خیریه وابسته‌اند. بودجه سال ۱۳۹۹ کشور با کسری ۵۰ درصدی روبروست و اقتصاد نفتی - رانتی کشور با بحران فلج‌کننده‌ای دست به گریبان است. در حالی که بنیادهای زیر نظر خامنه‌ای بنا بر ارزیابی‌های گوناگون از ۱۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد کشور را تصاحب کرده‌اند، تنها سهم ۸ هزارم (۸../۰) در صد مالیاتی کشور را بر عهده گرفته‌اند. این در حالی است که سهم حقوق‌بگیران در بودجه سال آینده پس از افزایش ۳۰٪ حدود ۸ درصد از مالیات‌ها را تشکیل می‌دهد. خامنه‌ای بجای افزایش مالیات بر نهادهای زیر فرمانش ترجیح داد قیمت تورم‌زای بنزین را افزایش دهد. اجرای این تصمیم با کشتار صدها نفر، بازداشت و شکنجه هزاران نفر و تحقیر نمایندگان مجلس استصوابی عملی گردید. افزون براین تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها به اشکال گوناگون ادامه دارد و سرکوب دگراندیشان، کنش‌گران محیط زیست و معترضین صنفی همچنان پا برجاست. براساس نظر سنجی که پیش از خیزش آبان ماه انجام شده است حدود ۵۲ درصد پاسخ‌گویان داخل کشور خواستار گذر از جمهوری اسلامی شده‌اند.

خامنه‌ای شاید بتواند از مرگ قاسم سلیمانی برای منحرف کردن اعتراضات بخشی از شیعیان عراق علیه فساد، فرقه بازی احزاب دینی و دخالت ایران در این کشور بهره مند شود و در داخل نیز با دامن زدن به احساسات ملی‌گرایی و شهید شیدایی بخش مهمی از ایرانیان، خاطرات دردناک سرکوب آبان ماه را تا اندازه‌ای به حاشیه راند. اما نتایج داخلی و خارجی قمار سید علی در میان مدت و دراز مدت پا برجا خواهد ماند و آینده تیره تاری را برای حکومت دینی نوید می‌دهد.

آذر ۹۸
mrowghani.com

پیام‌های تسلیت مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی از رهبر تا رئیس‌جمهور و فرماندهان سپاه، یک وجه مشترک دیگر هم داشت. همه آنها حاوی تهدید بود؛ تهدید به انتقام و خون‌خواهی و وعده ادامه راه قاسم سلیمانی. حتی آیت‌الله خامنه‌ای در حکم انتصاب اسماعیل قاآنی به ریاست نیروی قدس سپاه گفته برنامه نیروی قدس عینا همان برنامه دوران فرماندهی قاسم سلیمانی خواهد بود.

به نظر می‌رسد مقام‌های مختلف حکومت ایران با تاکید بر نقش قاسم سلیمانی برای ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه و مبارزه با داعش قصد تحریک احساسات وطن‌دوستانه و به دست آوردن همدلی افکار عمومی جامعه ایران را داشته باشند؛ جامعه‌ای که در هفته‌های اخیر با یکی از بی‌سابقه‌ترین سرکوب‌های سیاسی تاریخ مدرن ایران روبه‌رو شده است.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024