جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.01.2018, 16:18

فرمانی مهم بر بستری فاسد!


احمد پورمندی

به گفته وزیر دفاع، سرانجام خامنه‌ای در مقابل فشار بحران ناشی از دخالت سرداران دزد و فاسد سپاه در اقتصاد، تن به عقب‌نشینی داد و به وزارت دفاع فرمان داد که واحد‌های اقتصادی تحت کنترل سپاه و ارتش واگذار شوند. گرچه از جزییات، شکل و تاریخ این فرمان خبری منتشر نشده، خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر دفاع نوشته است که میزان و چگونگی خروج قرارگاه‌های سپاه از فعالیت‌های اقتصادی، به نظر و تمایل دولت بستگی دارد و به عبارت دیگر، حالا توپ در زمین آقای روحانی قرار دارد.

اگر این ادعای وزیر دفاع درست باشد، با توجه به اینکه آقای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ابعاد فساد سیستماتیک را بالغ بر یک هفتم کل تولید ناخاص ملی اعلام کرده و همه کار‌شناسان بر سر حضور قدرتمند شبکه مفسدین اقتصادی در سطوح مختلف قدرت و حکومت اتفاق نظر دارند، آنگاه این سوال به حق مطرح می‌شود که برنامه آقای روحانی برای هدایت پروسه واگذاری چیست و او چگونه می‌تواند از دفع فاسد به افسد و انتقال پول از این جیب به آن جیب جلوگیری کرده، اقتصاد عظیم سپاه را در خدمت توسعه پایدار کشور، «واگذار» و مدیریت کند.

می‌توان تصور کرد که آقای روحانی، اگر بخواهد این مهم را به اتکای بوروکراسی فاسد دولتی انجام بدهد، راه به جائی نخواهد برد. همانطور که مثلا گارباچف نتوانست از دستگاه پوسیده دولت و حزب کمونیست به عنوان ابزار رفرم بهره ببرد.

خصوصی‌سازی واقعی اقتصاد عظیم سپاه را می‌توان یک انقلاب بزرگ دانست. روحانی اگر بخواهد پرچمدار این انقلاب باشد، باید مقدمتا تمام پروسه واگذاری را به نهادی مردمی و دارای صلاحیت فنی واگذار کند و هم خود را صرف بسیج افکار عمومی و بستر سازی فکری و اجتماعی برای غلبه بر مقاومت و دسیسه چینی مراکز پاسدار فساد و دزدی و تحقق موفقیت آمیز این انتقال کند.

آیا فرمان خامنه‌ای، فرمانی جدی و واقعی است و او در روند اجرای آن در کنار دولت خواهد ایستاد؟ آیا روحانی هم آنرا جدی تلقی می‌کند؟ آیا شبکه بسیار پیچیده و کارآمد مفسدین اقتصادی و مافیای قدرت و ثروت، اساسا اجازه کلید خوردن این پروژه را می‌دهد و آیا در ‌‌نهایت همه چیز به نهادینه‌تر شدن فساد بافتاری موجود ختم نخواهد شد؟

گرچه شواهدی که انتظار مثبتی را ایجاد کنند، بسیار اندک‌اند، اما آدمیزاد به امید زنده است! شاید این امید دیری نپاید و خبر فرمان رهبر هم مثل هزاران خبر دلخراش صفحات حوادث روزنامه‌ها و خبر‌های مربوط به نام‌گذاری سال‌ها بوسیله حضرتش، در خاکروبه‌ها گم شود.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024