پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.11.2013, 15:10

آبانماه، ماه اعدام و سرکوب در ایران!


م ر‌ها

واکنش تندرو‌ها نسبت به ناکامى در انتخابات سال ۹۲ با خشونت ورزى ازجمله اعدام زندانیان سیاسى و غیر سیاسى، فشار بر مطبوعات غیر خودى، محکومیت هاى سنگین علیه کنشگران مدنى و سرکوب اعتراض‌ها در ماه آبان نمایان شد.

اعدام زندانیان سیاسى
۳ آبان - پس از یک وقفه نسبتا طولانى در اعدام زندانیان سیاسى، دو زندانى سیاسى کرد بنام هاى حبیب الله گلپرى‌پور و رضا اسماعیلى در آذربایجان غربى که سال‌ها در زندان بودند، در سوم آبان ماه اعدام شدند. بنا بر گزارش کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران این دو، تنها پس از محاکمات کوتاه و تهى از روند مناسب دادرسى به مرگ محکوم شده بودند. آن‌ها، بنا براین گزارش در زمان بازجویى و زندان به شدت شکنجه شده‌اند.

در یک فایل صوتى که از حبیب الله گلپرى‌پور بدست کمپین رسیده نشان مى دهد که اعترافات وى در زیر شکنجه صورت گرفته است. این زندانى سیاسى که از مقامات قضایى خواسته بود اعدام وى را که فرد بیگناه است متوقف کنند، بدون اطلاع خانواده و وکیل مدافعش اعدام گردید. وى در اسفندماه سال ۹۰ در نامه اى سرگشاده نوشته بود: «علی رغم بازداشتهای طولانی مدت و شکنجه‌های فیزیکی و روحی من را تا حد مرگ پیش بردند که شکایت آن را همراه به مراتب و ارگان گوناگون دولتی ارسال کرده‌ام ولی در این مملکت صدای ما از سلولهای زندانمان هم عبور نمی‌کند چه برسد به اینکه شنونده داشته باشد»

بر پایه گزارش کمپین بین المللى حقوق بشر رضا اسماعیلى نیز که پس از ۴۹ ماه زندان به اتهام همکارى با پژاک اعدام شد، در مدت بازداشت در اداره بازداشتگاه اطلاعات سلماس بشدت شکنجه شده بود.

۴ آبان - یک روز پس از اعدام دو زندانى سیاسى کرد، در روز چهارم آبان مقامات قضایى استان سیستان و بلوچستان از اعدام ۱۶ نفر خبر دادند که بگفته این مقامات، در پاسخ به حمله مردان مسلح به پاسگاه مرزى و کشته شدن ۱۴ مرزبان انجام شده بود. بگفته آقاى هادى قائمى، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، «این اعدامهای تلافی جویانه بیانگر سقوط بیشتر قوۀ قضاییه است. اعدامهای عجولانۀ ۱۶ زندانی یک اقدام احساسیِ انتقام جویانه بود و مبین فقدان روند دادرسی عادلانه در قوۀ قضاییۀ ایران و تصمیم گیری‌های خودسرانۀ آن است.»

۶ آبان - بنا بر گزارش کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران در ششم آبان ماه، امام جمعه مریوان، شاکى پرونده دو زندانى سیاسى کرد بنام هاى زانیار و لقمان مردادى به تهران رفته و از مقامات قضایى خواسته است که هر چه سریع‌تر این دو زندانى را اعدام کنند. این دو زندانى متهم هستند که فرزند این امام جمعه را بقتل رسانده‌اند. این دو متهم اظهار داشته‌اند که اعترافات آن‌ها زیر شکنجه صورت گرفته و پرونده و روند دادرسى با نواقصى روبرو بوده است. این دو زندانى این اتهام را سناریو وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند. این نگرانى وجود دارد که این دو زندانى نیز اعدام گردند.

۱۳ آبان - در روز ۱۳ آبان شیرکوه معارفى زندانى کرد که از سال ۱۳۸۷ در زندان بسر مى برد به اتهام محاربه بخاطر عضویت در یکى از احزاب کردى مخالف جمهورى اسلامى، اعدام شد. وى در یکى از روستاهاى مرزى توسط سپاه بازداشت شده بود و پس از چند ماه ماندن در سلول انفرادى بازداشتگاه هاى مخفى این نیروى امنیتى به زندان شهر سقز منتقل شده بود. کوشش هاى وکیل مدافع این زندانى براى تغییر حکم اعدام این زندانى بى نتیجه مانده بود.

۱۵ آبان – به گزارش خبرگزارى پارس در روز پانزدهم آبان ۵ نفر محکوم به اعدام بجرم حمل مواد مخدر پس از اقدام به فرار ناکام از زندان در جیرفت اعدام شدند.

۵ تا ۱۵ آبان- در حالى که بگزارش عفو بین الملل ۱۴۰ کشور جهان جزاى اعدام را از قوانین قضایىشان حذف و یا آنرا بکلى اجرا نمى کنند، ایران از ۳۵ کشورى است که نه تنها به اجراى آن پایبند است بلکه از نظر سرانه جمعیت بیشترین اعدام را در میان کشورهاى جهان انجام مى دهد. رتبه اول ایران در اجراى حکم اعدام مى تواند جزو» افتخارات «جمهورى اسلامى در تاریخ ثبت شود! تنها طى ۱۰ روز (از پنجم تا ۱۵ آبان) ۴۷ نفر در کشور اعدام شده‌اند.

- بتازگى در ماه آبان مدافعان حقوق بشر از فرستادن ۴ زندانى سیاسى عرب به محلى نامعلوم ابراز نگرانى کرده‌اند. با توجه به اعدام هاى کنشگران کرد و بلوچ این امکان وجو دارد که نوبت به زندانیان سیاسى عرب محکوم به اعدام نیر رسیده است. کریم رحیمى فعال حقوق بشر مى گوید در خوزستان بیش از ۱۰ زندانى سیاسى عرب در انتظار حکم اعدام به سر مى برند. از کردستان نیز خبر مى رسد که هنوز دست کم ۲۰ زندانى سیاسى در خطر اعدام قرار دارند.

فشار بر مطبوعات

۶ آبان - در ۶ آبان ماه روزنامه اصلاح طلب بهار، پنج روز پس از انتشار مقاله اى با عنوان» امام؛ پیشواى سیاسى یا الگوى ایمانى «با دیدگاهى متفاوت با دیدگاه اصولگرایان تندرو و مرتجعین در باره عید غدیر توقیف شد. این درحالى بود که این روزنامه بخاطر واکنش هاى شدید تندرو‌ها به این مقاله، براى مدتى کوتاه دست بخود تعطیلى زده بود اما نیروهاى تندرو از جمله رئیس قوه قضاییه، نگاه متفاوت در باره این رویداد تاریخى را برنتابیدند و به تعطیلى و حتى بازداشت مدیر مسئول آن مبادرت ورزیدند.

۱۳ آبان- در این روز خبری مبنی بر عدم انتشار روزنامه هم میهن از سوی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه با عنوان «روزنامه هم میهن نیامده، رفت» منتشر شد که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات تکذیب گردید. روزنامه هاى هم میهن و نشاط قرار بود دوباره انتشار یابند اما ظاهرا قوه قضاییه از انتشار آنان جلوگیرى کرده است. آقاى جنتى وزیر ارشاد گفته است هردو این روزنامه‌ها مجوز لازم را براى انتشار در اختیار دارند و از علت جلوگیرى قوه قضاییه ابراز بى اطلاعى کرده است. روزنامه هم میهن پیش از این بار‌ها توقیف و دوباره انتشار یافته بود.

ادامه حصرخانگى رهبران جبش سبز و محکومیت هاى تازه
۲ آبان - در دوم آبان ماه دختران مهندس موسوى و خانم رهنورد پس از دیدار با پدر و مدرشان مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفتند. ۱۹ آبان نیز هزارمین روز بازداشت خانگى خانم رهنورد، مهندس موسوى و مهدى کروبى کلید خواهد خورد. پیش از این ابراز امیدوارى مى شد که با روى کار آمدن دولت جدید در عید قدیر این رهبران آزاد شوند اما بر طبق آخرین گزارش‌ها و با توجه به سخنان رئیس قوه قضاییه اصولگرایان تندرو‌ها توانسته‌اند میانه رو‌ها را در این زمینه کنار زنند. همچنین بنا بگفته وزیر دادگسترى قرار بود که ۸۰ زندانى سیاسى بتدریج آزاد شوند که این شمار به ۴۴ نفر محدود شد که دوره محکومیت اغلبشان به پایان رسیده بود.

۶ آبان – در این روز اعلام شد که پگاه آنگرانى هنر پیشه سینماى ایران به ۱۸ ماه زندان محکوم شده است. وى به مدت سه سال است که از سوى دادسراى امنیت تهران ممنون الخروج بوده و نتوانسته است در پى دعوت جشنواره هاى جهانى از کشور خارج شود. این بازیگر در سال ۹۰ نیز بازداشت شده بود. اتهامات پگاه آهنگرانى کاملا روشن نیست اما وى از هواداران جنبش سبز است و در کودتاى انتخاباتى از مهندس موسوى هوادارى مى کرد.

سرکوب اعتراضات به اعدام‌ها در کردستان
۱۴ آبان – یک روز پس از اعدام شیرکو معارفى، در شهر مریوان راهپیمایى اعتراض آمیزى علیه اعدام ۳ زندانى کرد برپا شد که مورد حمله نیروهاى سرکوب قرار گرفت و عده اى در آن بازداشت شدند. در فضاى مجازى کمپینى به نام» هزار کامنت علیه اعدام «از سوى شمارى از فعالان مدنى براه افتاده است. کنشگران در این کمپین با کامنت گذارى در صفحه هاى فیس بوک مقامات جمهورى اسلامى از جمله آقایان روحانى و ظریف مخالفتشان را با موج جدید اعدام‌ها در ایران نشان مى دهند.

هدف تندروهاى اصولگرا و نیروهاى نظامى امنیتى از سرگیرى اعدام هاى سیاسى، ادامه حصر‌ها، بازداشت‌ها و سرکوب‌ها اینست که از یکسوى اعتماد بنفس از دست رفته درمیان هوادارانشان را بازسازى کنند و از سوى دیگر هواداران دولت تازه را ناامید گردانند. پیام این حرکات این است که فضاى امنیتى دوران کودتا هنوز پا برجاست. دولت روحانى براى نگهدارى از پایگاه اجتماعیش ناچار است با اتکاء به مردم در برابر این فشار‌ها و سرکوب‌ها ایستادگى کند.

۱۶ آبان ۹۲



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024