چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.08.2013, 20:18

کابینه روحانی و هیاهوی رانتخواران


م رها

راست افراطی هنوز حاضر نیست به پیام انتخابات ریاست جمهوری گوش فرا دهد. در این انتخابات گفتمان تندروها و آرمان گراها با ناکامی بزرگی روبرو شد و اکثریت قاطع رأی دهندگان نارضایتی شان را از رویکردهای حاکمیت بویژه در 8 ساله گذشته ابراز داشتند. اما راست افراطی شامل بیت رهبری، سرداران رانتخوار سپاه و بسیج، نیروهای امنیتی و تندرور در قوای سه گانه بی کار ننشستند و کوشیدند با انواع ترفندها، رئیس جمهور را از انتخاب وزرای غیر خودی برحذر دارند. در اینراه حسین الله کرم از پیشکسوتان سپاه و رییس کنونی شورای هماهنگی نیروهای حزب الله، روحانی را به آوردن کفن پوشان به خیابان‌ها تهدید کرد. ولی مطلقه فقیه اولویت را به مسایل اقتصادی داد و تلویحا تغییر در رویکردهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی کنونی را غیر ضروری دانست. روزنامه‌های وابسته به راست افراطی از جمله کیهان با تهدید و هشدار و تهمت، روحانی را از بهره گیری از نیروهای غیر خودی در کابینه برحذر داشتند.

با معرفی وزرا به مجلس معلوم شد که روحانی از گزینه‌های آغازینش از جمله یونسی برای وزارت اطلاعات، عارف بعنوان معاون اول رییس جمهور صرفنظر کرده است. وی همچنین از شرکت دادن زنان در کابینه خودداری و در برابر از شماری از اصولگرایان در ترکیب کابینه بهره جسته است. با اینحال ترکیب کابینه نشان می‌دهد که این دولت با شعار اعتدال و با بهره گیری از برخی از وزرای نزدیک به اصلاح طلبان، کارگزاران و نیروهای راست سنتی ائتلافی از گرایشات درون حاکمیت را در برابر راست افراطی تشکیل داده است.

پس از ناکامی رسانه‌های فشار در چینش کامل کابینه برپایه امیال و ارزوهایشان، اینبار روزنامه کیهان و جوان نزدیک به سپاه، دور تازه‌ای از تهمت پراکنی را علیه برخی از وزرا آغاز و از نمایندگان مجلس می‌خواهند که آنها را رد صلاحیت کنند. روزنامه جوان پیکان تیز حملات را متوجه زنگنه وزیر نفت، میل منفرد وزیر علوم، آخوندی وزیر مسکن، نجفی وزیر آموزش و پرورش و علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی قرار داده است. 

این روزنامه با استناد به گفته برخی از نمایندگان تندروی مجلس از جمله برخی از اعضای کمسیون امنیت ملی، ” اتهاماتی” را متوجه وزرای نامبرده کرده است؛ از جمله ربیعی، آخوندی و زنگنه را دارای ” عملکرد پر بحث در فتنه ۸۸” نجفی را دارای گرایشات لیبرالی در آموزش و پرورش و مخالف رویکرد ایدئولوژیک در تعلیم و تربیت، و میلی منفرد را فاقد صلاحیت در جلوگیری از “اقدامات براندازانه” در دانشگاه‌ها دانسته است.

روزنامه کیهان نیز به جنب و جوش گروهی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس در بررسی صلاحیت وزرا اشاره کرده از قول عطاء الله حکیمی نوشته است که این افراد می‌کوشند پای شورای نگهبان را نیز در بررسی صلاحیت وزرا به مجلس باز کنند!

پشت پرده جنجال‌ها و کار شکنی‌ها

آقای روحانی در سخنرانی‌اش در مجلس در هنگام معرفی کابینه تأکید کرد که تمام وزرای پیشنهادی بر تحقق شعارهایی که در زمان تبلیغات انتخاباتی مطرح و مورد استقبال رأی دهندگان قرار گرفت پایبندند. وی در برنامه دولتش نیز بر لزوم اجرای فصل سوم قانون اساسی که از حقوق ملت پشتبانی کرده و بر رفع تبعیض علیه زنان، اقوام و اقلیت‌های مذهبی، آزادی اجتماعات، مطبوعات و احزاب سیاسی اشاره دارد، پشتیبانی کرده است. رئیس جمهور در این برنامه قول داده که لایحه جرم سیاسی را نیز تهیه و برای تصویب به مجلس بفرستند و روند و کارساز انتخابات را در کشور شفاف سازد. روشن است که برنامه‌های فوق در صورت تحقق راه را برای رویکردهای تندروانه دشوارتر خواهد ساخت.

اما در این بین انتخاب بیژن نامدار زنگنه بعنوان وزیر نفت، منافع اقتصادی رانتخواران بزرگ را بطور بالقوه مورد تهدید جدی قرار داده است. وزارت نفت را شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور خوانده‌اند که در اثر سوء مدیریت دولت نهم و دولت کودتا و تحت تاثیر تحریم‌های کمرشکن، جایگاه پیشین‌اش را از دست داده صحنه یکه تازی قرارگاه خاتم الانبیاء و رانت خواری سپاه گردیده است.

زنگنه را بخاطر سابقه خدماتش شیخ الوزرا خوانده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه بهار، زنگنه مدیری است که طی مدت 22 سال خدمات ارزنده‌ای به کشور کرده است. در زمان وزارتش بر صنعت نفت سرمایه‌های بین المللی زیادی به صنعت نفت ایران سرازیر شد که نقش ارزنده‌ای ایفا نمود اما همگی با سوء مدیریت دولت‌های نهم و کودتا از کشور خارج شد. در همین دوره توسعه و پیشرفت استخراج گاز در پارس جنوبی و تکمیل بسیاری از فازهای آن در دوره وی صورت گرفت. ” بسیاری سال‌های ۷۶ تا ۸۴ را دوران طلایی و درخشان صنعت نفت ایران نام می‌برند. از اقدام‌های فراموش‌ نشدنی او در فازهای ۴ و ۵ پارس‌جنوبی این بود که در ۴۳ ‌ماه یک فاز را از صفر به تولید رساند. او برای بیش از ۳۰ هزار نفر در عسلویه و برای ۲۰ هزارنفر در بندر امام اشتغال مستقیم ایجاد کرد و پنج فاز پارس‌جنوبی را تکمیل کرد و پنج فاز را با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد تحویل داد”

روزنامه بهار یکی از تندروترین مخالفان زنگنه را مسعود کاظمی وزیر پیشین نفت و رئیس کنونی کمیسیون انرژی مجلس نهم می‌داند که در هشت سال گذشته نمایندگی جریان حاکم بر وزارت نفت را بعهده داشته است. وی که سابقه فعالیت در سپاه پاسداران را دارد در مدت وزارتش بر صنعت نفت در کمتر از یک ماه ۱۵۰ مدیر ارشد نفتی را خانه نشین کرد. در این دوره سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ۷۰ درصد کاهش یافت و بسیاری از تاسیسات زیربنایی در اختیار سپاه قرار گرفت.

مخالف تندرو دیگر زنگنه در مجلس حسین طلاست که تنها با ۲۲ درصد ارای مردم تهران وارد مجلس شد. وی که از جبهه اصولگرایان به جبهه پایداری پیوست گویا با مخالفت با وزارت زنگنه به دنبال سهم خواهی در این وزارت خانه برای جبهه پایداری است.

راست افراطی که در ۸ سال گذشته در تمام عرصه‌های کشور یکه تاز بوده است با انتخاب روحانی بهراس افتاد. در این سال‌ها اقتصاد کشور در دست رانتخواران سپاه قرار گرفت؛ آموزش و پروش و فرهنگ کشور میدان تاخت و تاز متحجرین شد و دانشگاه به پادگان تبدیل گردید و سرانجام جامعه مدنی با رویکرد سرکوبگرانه لباس شخصی‌ها و بازجویان وزارت اطلاعات ناتوان‌تر گردید. بی‌سبب نیست که رانتخوران، تندروها و رسانه‌های وابسته شان از حضور غیر خودی‌ها در کابینه تازه به رویکردی تخریبی روی آورده‌اند و بدون توجه به پیام انتخابات حاضر نیستند از امتیازات غیر قانونی و خودسرانه شان دست کشند.

دولت روحانی برای حفظ جایگاه‌اش در میان رأی دهندگان ناچار است در برابر جوسازی و فشارهای راست افراطی با تمام قوا ایستادگی کند و در این راه تنها به مذاکره در بالا بسنده نکند بلکه با در میان گذاردن محدودیت‌ها و فشارها با مردم و بهره گیری از نیروهای نهفته در جامعه مدنی راه را برای اصلاحات ساختاری هموار سازد.

۱۶ مرداد ۱۳۹۲

نظر خوانندگان:

■ آقای م. رها خوب است چشمهایتان را خوب باز کنید! انچنان به تندروها تاخته اید که مثلا این کابینه جدید کابینه ای ملی و بر آمده از آرای ملت است ! در ثانی آیا فقط در این ۸ سال گذشته رانتخواری بوده یا از روز اول این نظام؟! نوشته اید متحجرین در این 8 سال در آموزش و پرورش چه ها نکردند! گوئی قبل از اینها مافیای اسلامی در آموزش و پرورش فقط به بسط مسائل ملی و میهنی و ادبیات مشغول بوده . طرفداری شما و امثال شما از روحانیها و رفسنجانیها قابل درک است ولی دلیل نمیشود با گرفتن چهره اوپوزیسیون هم زمان نقش لیدر طرفدار دولت شیخ حسن را هم بعهده بگیرید. واقعا که پدیده جالبی است این ایران ما!
زندانیان سیاسیش مجیز دولت روحانی ساخته ولی فقیهه را با نوشتن نامه به اوباما میگویند و خواهان برداشته شدن مشکلات مالی باندهای مافیا از سوی امریکا میگردند و اپوزیسیون خارج از کشورش هم میشوند طرفدار دو آتشه کابینه جدید ولی فقیهه و جنایتکارانی چون پور محمدی و دیگر دزدها و جانیانی که همیشه در طول ۳۴ سال گذشته در خدمات رسانی به کشتار و غارت کوتاهی نکرده و امروز با ماسک اعتدال سعی در فریبی دو باره دارند . در آخر خیال شما را راحت میکنم که زیاد نگران نباشید تمام این فحشها و یا فشارها به روحانی یک بازی سیاه بازی رو حوضی است برای فریب امثال شما اتفاقا با نمایش فشار به دولت رژیم میدان مانور و فریبش را گسترده تر کرده و چون قرار نیست روحانی معجزه ای بکند تا ۴ سال این حرف را در اذهان شما جا میاندازند که نگذاشتند کار کند!

 



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024