شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.08.2012, 15:32

شیپور جنگ و پرونده هسته‌اى


م رها

با به بن بست رسیدن مذاکرات هسته اى میان ایران و گروه 5+1، صداهاى جنگ طلبانه دولت دست راستى اسرائیل رساترشده و نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور زبان ستیزه جویانه ترى بکار مى گیرند. ایهود باراک در نهم ماه اوت به رادیو اسرائیل گفته است: " ما مصمم ایم از هسته اى شدن ایران جلوگیرى کنیم و براى اینکار تمام گزینه ها برروى میزند. زمانى که چنین مى گوییم کاملا جدى هستیم". افزون برین دانى آیلون معاون نخست وزیر اسرائیل از کشورهاى غربى خواسته است که ناکامى مذاکرات هسته اى را اعلان و به دولت ایران تنها چند هفته مهلت دهند تا به فعالیت هاى هسته اى پایان دهد.

این گفته ها برغم مخالفت هاى داخلى و چند دستگى در نهادهاى امنیتى و نظامى اسرائیل، با اقداماتى جهت آمادگى براى جنگ با ایران نیز همراه شده است. بگزارش خبرگزارى ها وزیر دفاع اسرائیل براى بودجه دفاعى سال 2013 بیش ا ز5 میلیار دلار تقاضا کرده است که 2 میلیارد از سال 2012 بیشتر است. نتانیاهو نیز رئیس سابق دستگاه امنیتى ( اوراهام دیختر) را به سمت وزیر دفاع غیر نظامى منصوب کرده است که بگزارش رویترز با بالا گرفتن بحث جنگ با ایران در ارتباط است. روزنامه فیگارو نیز در 18 اوت از توزیع 4 میلیون ماسک ضد گاز براى رویارویى با حملات احتمالى ایران خبر داده است.

از سوى دیگر میت رامنى نامزد جمهورى خواه در آمریکا نیز از قافله جنگ طلبان عقب نمانده است. او پس از " درافشانى " هاى رئیس دولت کودتا علیه موجودیت اسرائیل در روز قدس، دولت ایران را " رژیم نسل کش" خواند و معاون وى با حمله به سیاست هاى اوباما در باره پرونده هسته اى ایران گفته است که آمریکا با روى کارآمدن رامنى از هیچ تلاشى براى حراست از امنیت متحدانش دریغ نخواهد کرد. به باور پل رایان " آمریکا معتقد به حفظ صلح با استفاده از زور است ".

رهبران آرمانگرا و تنش افزایى

رهبران آرمانگراى جمهورى اسلامى هیچگاه در تهیه خوراک براى جنگ طلب اسرائیلى و آمریکایى کوتاهى نکرده اند. رئیس دولت کودتا در روز قدس امسال اسرائیل را " غده سرطانى " خواند و گفت " اگر یک سلول از این غده در فلسطین باقی بماند باز آش همان است و کاسه همان." و ولى مطلقه فقیه نیز در نماز عید فطر اسرائیل را " زائده دروغین و جعلى صیهونیستى " خواند و خواستار محو آن از " صحنه جغرافیا " شد. وى همچنین نجات کشور فلسطین از " سلطه و چنگال غاصبان صیهونیست و حامیان بین الملى آنها " را " یک وظیفه دینى " خواند و دیگر ملت ها و دولت هاى اسلامى را نیز به این امر فراخواند.

گفتمان تنش افزاى رهبران جمهورى اسلامى در باره اسرائیل که با منافع ملى ما در ستیز است سبب شده که حاکمان اسلامى با رهبران رژیم نازى مقایسه شوند و افکار عمومى در کشورهاى غربى و اسرائیل براى رویارویى با جمهورى اسلامى آماده تر گردد. میت رامنى در واکنش به سخنان رهبران ایران با اشاره به کشتار یهودیان توسط آلمان نازى در جنگ دوم جهانى گفته است " ما به اندازۀ کافی جنایت و وحشت در تاریخ دیده ایم و اینبار دست روی دست نخواهیم گذاشت تا نظاره‌ گر تکرار فاجعه شویم".

آیا شیپور جنگ به صدا درمى آید؟

فعالیت هاى غیر شفاف اتمى جمهورى اسلامى در کنار جاه طلبى هاى منطقه اى نه تنها کشور را با تحریم هاى بى سابقه اى روبرو ساخته بلکه با افزایش شمار سانترى فوژهاى مورد علاقه رهبر و میزان اورانیوم غنى شده، سایه جنگ و ویرانى بر میهنمان را تیره تر مى کند. ناظران وقوع جنگ تازه اى در خاورمیانه را بعید نمى دانند. تنها مانع بر سر شروع جنگ علیه ایران تفاوت در برآوردهاى دولت مردان اسرائیلى و آمریکایى از میزان پیشرفت برنامه اتمى ایران است.

بنابه گزارش نیویورک تایمز سفیر اسرائیل در آمریکا گفته است ساعت براى رهبران اسرائیل تندتر از باراک اوباما در حال حرکت است. اسرائیل، برخلاف آمریکا، کشور کوچکى است که در نزدیکى ایران قرار دارد و از قدرت نظامى بسیار کمترى نیز نسبت به آمریکا برخوردار است. این کشور تقریبا هر هفته از سوى رهبران جمهورى اسلامى مورد تهدید قرار مى گیرد که خواستار نابودى این کشور مى شوند. به باور روبرت بلچر ( مدیر پروژ عرب براى گروه بین المللى بحران) این گفته بدین معنى است که اسرائیل نمى تواند به اندازه آمریکا صبر کند و نظاره گر شرایطى شود که حمله علیه تأسیسات هسته اى ایران بى اثر باشد.

در برابر اوباما باور دارد که هنوز زمان براى جلوگیرى از دست یابى ایران به سلاح هاى هسته اى از راه هاى دیپلماتیک به آخر نرسیده است. به باور نیورک تایمز رویکرد آمریکا در برابر پرونده هسته اى ایران به دلایل زیر از اسرائیل متفاوت است:

- آمریکا از توانایى هاى نظامى بسیار بیشترى برخوردار است بنابراین احساس مى کند که هنوز زمان دیپلماسى به آخر نرسیده است. در حالى که اسرائیل نگران است که برنامه هسته اى ایران تاجایى پیش رود که حمله این کشور کارایى اش را از دست دهد.

- آمریکا باور دارد که حمله اسرائیل به ایران در شرایط حاضر چهره مظلومانه اى را در جهان به جمهورى اسلامى خواهد داد. اما زمانى که جهان دریافت که از راه هاى دیپلماتیک توقف جاه طلبى هاى هسته اى ایران امکان پذیر نیست بهره گیرى از حملات نظامى، این کشور را از انزاوى سیاسى خارج نخواهد ساخت. به عبارت دیگر پیش از هر حمله نظامى به تاسیسات هسته اى ایران مهم است نشان دهیم که جمهورى اسلامى به داشتن نیروگاه هاى هسته اى صلح آمیز همراه با محدودیت هایى که این کشور را از دست یابى فورى به سلاح هسته اى باز مى دارد، رضایت نخواهد داد.

بباور نیورک تایمز آمریکا مى تواند با دادن پیشنهادهاى مشخص امکانات و محدودیت هایى را براى بهره بردارى صلح آمیز از انرژى هسته اى به جمهورى اسلامى ارائه دهد و از این راه صداقت رهبران ایران را بیازماید و امکان وقت کشى این کشور با مذاکرات بى حاصل را ببندد. دوم از راه گفتگو با اعضاى شوراى امنیت در باره روز پس از ناکامى احتمالى مذاکرات، استراتژى واحدى را برگزیند و بدین ترتیب به ایران و اسرائیل نشان دهد در مورد بکارگیرى گزینه هاى روى میز جدى است. سوم نیازهاى نظامى اسرائیل را برطرف ساخته از این راه سرعت حرکت ساعت براى این کشور را کند کند و حمله نظامى این کشور به ایران را در صورت ناکامى کامل مذاکرات، تا سال آینده به عقب بیاندازد.

هرچند برخى مى گویند اقدامات بالا احتمال حمله نظامى اسرائیل در سال آینده را افزایش چشمگیر مى دهد اما این اقدامات لازمند تا اسرائیل از بى صبرى اش دست کشد و به مذاکرات فرصت بیشترى دهد.

واکنش حاکمان جمهورى اسلامى

حاکمان اسلامى بجاى تعامل با جامعه جهانى برسر پرونده هسته اى و مسایل منطقه اى و توقف سرکوب و نقض حقوق بشر در داخل به تنش افزایى ادامه مى دهند و تهدیدات بیگانگان را جنگ روانى مى دانند. افزون برین سرداران سپاه با رونمایى مکرر از موشک هاى تازه، تهدید نیروگاه هاى هسته اى اسرائیل و بستن تنگه هرمز به افزایش حضور نظامى آمریکا در خلیج فارس و خرید سلاح هاى بیشتراز سوى کشورهاى منطقه یارى مى رسانند.

در صورت حمله اسرائیل به ایران و تلافى نیروهاى نظامى امنیتى جمهورى اسلامى، دولت آمریکا به احتمال زیاد ناچار خواهد شد براى حمایت از اسرائیل وارد جنگ شود. در این جنگ که ابعادى غیر قابل کنترل خواهد یافت نه تنها آسیب هاى جانى و سرمایه اى فراوان به هردو کشور ایران و اسرائیل و احتمالا منطقه وارد خواهد شد بلکه بقاى جمهورى اسلامى نیز با تهدیدى جدى روبرو خواهد گردید. آرمانگرایى و جاه طلبى هاى هسته اى و منطقه اى ولى مطلقه فقیه که تاکنون بحران هاى داخلى و انزواى جهانى ایران را سبب شده است مى تواند با شروع جنگ به برچیده شدن بساط حاکمان نیز بیانجامد.

3 شهریور 1391



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024